العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 19-01-2010, 11:42 AM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold
افتراضي رد: مساعدة مبتدئ فى كيا العصفورة

نويت بإذن الله على أول الشهر اروح اغير زيت الموتور فعرفت من واحد صاحبى انى لما اجى اعمل المشوار ده ابص برضو على زيت الفتيس والكارونا وازودهم ، طبعا انا دورت كعادتى فى الموضوع فعرفت ان فيه نوعين من الزيت 90 و 140 وان الفرق بينهم فى الكثافة .

المهم سمعت كتير وقليل فى الموضوع ده لغاية اما بقيت مش عارف راسى من رجليا شوية يقولولك ال 140 ده للنقل التقيل والعربيات القديمة وال 90 للعربيات الجديدة وشوية يقولوا ال 140 ما يخسرش ومع الوقت حايخف ، وكمان سمعت ان البنزينات علطول بتحط من 140 ومعندهمش 90 علشان ما عليهوش طلب وان اللى بيتحط فى البنزينة من مسدس ده بيبقى 140 ولو عايز 90 يبقى تشترى بالليتر وبيتحط بحاجة شبه الحقنة .

طيب أنا دلوقتى اعمل ايه علشان اعرف نوع الزيت اللى عربيتى ماشية عليه أو من خبرتكم فى البرايد ايه الزيت اللى بتمشى عليه ومناسب للفتيس والكارونا ؟
قديم 22-02-2010, 05:39 PM
المناور المناور غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Network Administrator

المناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to beholdالمناور is a splendid one to behold

كنت عايز اعرف هو ممكن انى اركب عداد rpm فى العربية ؟ أنا عندى مكانها موجود جنب عداد السرعة بس هو فاضى من غير مؤشر ولا أى حاجة فما المطلوب عشان اشغله وتكلفته تبقى فى حدود كام ومين اللى يركبهالى ؟

حاجة كمان أنا عندى البنزين لما يقل العلامة مابتنورش فى التابلوه بس كل الانوار التانية عندى شغالة يعنى المشكلة مش من التابلوه فلما سألت الميكانيكى قالى انها ممكن تكون العوامة اللى عايزة تتغير فدى تطلعلها فى حدود كام دى ؟
قديم 16-09-2010, 04:18 PM
mr.fooz mr.fooz غير متواجد حالياً

mr.fooz is on a distinguished road

زيت الفتيس بتاع البرايد 90 وبالنسبة للار بى ام دة ممكن تجيبو استيراد من نص جديد فى الحراقيين وفية عداد كيلو متر كمان ب 140 ج انا كنت جايبو من الحرفيين قبل كدة وبالنيبة لمشكلة التبطيل دى مشكلة كهربة 90% واكيد مشط اسبراتير لانها كانت بتحصل معاي وجبت مشط نضيف من عند محمد عثمان فى التوفيقية ب180ج وشغال فل الحمد لله وربنا يباركلك فيها يا باشا
قديم 16-09-2010, 04:20 PM
mr.fooz mr.fooz غير متواجد حالياً

mr.fooz is on a distinguished road

مشكلة لمة البنزين دى ممكن تكون من عوامة البنزين او ممكن تكون المبة احرقة الى فى طقم العدادات
قديم 08-06-2011, 04:21 PM
mostafa hussen mostafa hussen غير متواجد حالياً

mostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura aboutmostafa hussen has a spectacular aura about
عاجل رد: مساعدة مبتدئ فى كيا العصفورة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد اذنكم هو فيه فرق بين كيا برايد وسابيا برايد وفيه فرق في قطع الغيار واعارها وايه نظام الاوتوماتيك منها الي هو موديل 2001 وده تبع كيا ولا سابيا وشكرا جزيلا