العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 11-07-2010, 04:18 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اساسيات للقيادة فى الشبورة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو كمال مشاهدة المشاركة

مشكووووووووووووووووووور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamednageh مشاهدة المشاركة

شكرا ليك ولكل الاخوة الاعضاء
بس هل الكشافات الزينون بتعمل حاجة للشبورة سواء البيضاء او الملونة منها ؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamednageh مشاهدة المشاركة

معلومات عامة لكن تشكر علي وقتك فالكتابة بس الانتظار مهم علشان الناس تمشي بسرعة خفيفة وتقدر تحدد المسافات بينها وبين بعض
بالعكس طب لوحضرتك عاوز تقف خالص وانت مشغل الانتظار حيعرف الناس ازاى انك وقفت وانا ماشى وراك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miam0502788391 مشاهدة المشاركة

يا باشا الف شكر على النصائح الغالية
بس فيه نقطة انا مختلف مع حضرتك انا بشغل الإنتظار طول ما انا ماشى فى الشبورة خصوصا لو كنت بالليل
وربنا يسترها معانا ومعاك ويكفينا شر الطريق
بس هو غلط لان الطريق لو وقف مرة واحدة اللى جاى وراك حيعرف منين انك وقفت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

شكراً ياستاذ بدر على هذه النصائح الجميله واحب اضيف ليها موقفين حصلوا معايا فى الشبوره اول موقف واناراجع من طريق واحه سيوه الى مطروح وهذا الطريق يسير فى وسط الصحراء اتجاهين بدون اى فاصل فى المنتصف سوى خط ابيض ومن العجيب ان الشبوره نزلت عليه صباحابحيث اصبحت لاارى نهاية كبوت السياره ولا استطيع التوقف لان الطريق من الناحيتين صحراء غير ممهده والمسافه بين كل استراحه والتى تليها كبيره وطبعا ممكن تفاجىء بمجموعه من الجمال التى تعبر الطريق
واضطريت اخد اقصى يمين الطريق مع تقليل السرعه ولولا ذلك لاصطدمت بسائق ميكروباس كان يسير فى منتصف الطريق تماما على الخط الابيض فى الاتجاه المعاكس ويبدو انه كان يسير عليه حتى لايسقط فى الصحراء فى اى ملف امابالنسبه للضوء المتقطع(الفلاشر) فاغلب السيارات تشغله فى الشبوره وبصفه عامه فلايجب التوقف فى نهر الطريق فى حالة وجود الشبوره ولكن نحاول الخروج عن الطريق للتوقف اذاوجد مكان مناسب للتوقف.
واماالموقف الاخر فكنت عائدا من طريق القاهره الصحراوى ليلا وقبل الفجر نزلت الشبوره الكثيفه وكنت طول الطريق اجد حوادث بسبب هذه الشبوره ولكن الله هدانى الى سياره نقل بهامجموعه كبيره من العواكس والاضواء الصغيره واستمريت فى السير خلفها حتى انقشع الضباب.
وربنايكتب السلامه للجميع من كل سوء
شكرا جدا لاضافات حضرتك وربنا يسلمنا
قديم 12-07-2010, 09:43 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

شكرا يا باشا علي المجهود الرائع ده

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

قديم 13-07-2010, 09:57 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_1993m مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا علي المجهود الرائع ده
شكرا ليك ولكل الاخوة الاعضاء
قديم 16-08-2010, 11:27 PM
aboelesaad
Guest

ربنا يحفظنا من كل شر و يسلم طريقنا
وتسلم ايدك يا غالي
قديم 16-08-2010, 11:47 PM
walidmhafeez walidmhafeez غير متواجد حالياً

walidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the rough

برده في حاجة مهمة لازم نعملها لو ماشي في شبورة و موخدودة في معظم قوانين المرور في اوروبا

تقريبا كل الف او الفين متر تدوس فرامل و مش معني كدة ان انت تدوس علشان تهدي العربية
لأ علشان نور الفرامل اللي في العربية من ورا هو اجمد نور فيها (من ورا) ودة اللي هيخلي الناس اللي وراك شايفين ان في عربية قدام

ويستحسن تكون دوسة الفرامل متقطعة يعني مرتين تلاتة ورا بعض مجرد تنوير للنور