العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جيتا JETTA

قديم 13-09-2014, 05:38 PM
Elhaggar Elhaggar غير متواجد حالياً

Elhaggar is on a distinguished road
استفسار افيدوني هام جيتا موديل 2011 الشكل القديم

السلام عليكم ورحمة الله
اولا انا عضو جديد بالمنتدي
ثانيا انا اشتريت جيتا موديل 2011 الشكل القديم هاي لاين جنط 16 فتيس DSG سبع سرعات العربية عامله دلوقتي معايا حوالي 62500 كم طبعا راي في العربية انها فخمة جدا جدا وثابته جدا ومحترمة بجد . بس انا عايز لو في اي نصائح في سواقتها او في طريقة استخدامها او صيانتها الخ... علشان احافظ عليها تبقو مشكورين جدا وكمان انا بسمع الناس بتقول مرايات ضم وانا مش فاهم العربية دي فيها الخاصية دي والا لا واعرف ازاي
لو اي حد من اهل الخبرة ليه راي او نصيحة في العربية دي يبقي جازاه الله كل خير وثواب ...
وفي انتظار ردود حضراتكم .
قديم 13-09-2014, 11:39 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افيدوني هام جدا جدا

1000 مبروك عليك سيارتك
حفظك الرحمن وبارك الله لك
هل قمت بعمل الصيانات الدورية بعد الشراء ولديك سجل الصيانات السابق لسيارتك من المالك الاول
عليك ومهم جداً الكشف على السيارة وتغير كل الزيوت والسيور والبلى والفلاتر وبالاخص زيت الجيربوكس
الجير بوكس الDSG هو جيربوكس متطور جداً له معامله خاصة وهى التسخين الجيد للسيارة صباحاً وعند كل استخدام وفصل التعشيق من الD-N عند كل توقف بالسيارة للمحافظة على الجيربوكس وعمرة الافتراضى
ومثل اى سيارة حسن الاستخدام يساوى افضل اداء

قديم 13-09-2014, 11:57 PM
Elhaggar Elhaggar غير متواجد حالياً

Elhaggar is on a distinguished road

انا متشكر جدا لردك عليا لان انا كنت بدات افقد الامل ان حد هايرد عليا
انا معايا سجل صيانتها فعلا بالتوكيل من المالك الاول وانا عملتلها صيانتها ال 60000 كم كامله وفي التوكيل عملو فحص علي كل حاجة وقالولي كله تمام
ياعني ايه فصل التعشيق عن N . D معلش وضحلي براحة
وانا قالولي انه مثلا في اشارات المرور حط العربيه علي ال N وماتحطهاش علي P غير وانت بتركن العربيه خالص
وبردو انا عايز اوضح ان انا استخدامي للعربية مش كبير هي مشوير علي الاد وشكرا جدا ليك
قديم 14-09-2014, 05:43 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بالنسبة للمريات الضم لو المريات مش بتضم بسهولة بايدك مباشرة فغالباً فيها موتور للضم وبيشتغل عن طريق الازرار الخاصة بالتحكم فى المراية

وبالنسبة للتعامل مع الفتيس اهم حاجة الصيانة الدورية وتغيير الزيت والقيادة المعقولة وربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها

واخيراً ممكن حضرتك تتابع مع احد مراكز الخدمة المتخصصة فى الفولكس زى المركز الهندسى :
المركز الهندسى لصيانه السيارات - مصر موتورز مجتمع السيارات

اداره/الشيخ احمد منصور

01005250537

01007629024

الحرفيين- اول شارع المرسيدس -بجوار مهران مرسيدس

مركز الخواجة : 01224637951

عرض مركز الخواجة لصيانة السيارات(أودي,فولكس,سكودا ,سيات) - مصر موتورز مجتمع السيارات

بمناسبة افتتاح صفحتنا الجديدة,عرض المركز لعملائنا كشف بالجهاز مجاني على السيارة لمدة 20 يوم من(5\9\2014)

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش