العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس > جيتا JETTA

قديم 11-12-2010, 04:02 AM
besov besov غير متواجد حالياً

besov is on a distinguished road
افتراضي رد: بخصوص مشكلة الحك في الجيتا

اولا : دا مش عيب .. لأن الجيتا نازله بمواصفات رياضيه .. يعنى اكيد انت حاسس بالثبات و الهاندلنج الجميل جدا جدا ماشاء الله .. و العيب زى مالناس المحترمه قالت فوق .. العيب فى شوارعنا و المطبات اللى مالهاش مقاييس ولا حتى شكل محدد ..
ثانيا: لا تحاول اوبدا اللعب فى العفشه او تعليت العربيه.. صدقنى هتندم و هتفقد كتير من متعة القياده فى العربيه دى .. و حاول تاخد المطباب بسرعه واطيه جدا بحيث ان المساعدين متشتغلش خالص و بالتالى جسم العربيه مش هيوطى و مش هيلمس المطب و لو عالى اوى خده بنفس الطريقه بس بالورب ..

و ان شاء الله يباركلك فيها و خلى بالك منها .

التعديل الأخير تم بواسطة pointer ; 23-10-2011 الساعة 10:46 PM
قديم 15-12-2010, 01:47 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mim81 مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
يا جماعة انا عندي استفسار محيرني جدا
انا الحمد لله اشتريت عربية جيتا 2009 خليجي توب لاين فيها كل حاجة العربية بصراحة ما شاء الله عليها بس فيها حاجة محيراني انا حاسس انها واطية اوي يعني بتحك في المطبات كتير وخصوصا لما اكون محمل
فصراحة انا خايف جدا من الحك دة
ناس قالولي الحك دة طبيعي بس انا كدة عشان لسة شاريها وقالولي ان الحك دة ما فيش منة خوف لانة بيحك في طبقة الفيبر اللي موجودة تحت في الجيتا وان الجيتا هي طبيعي عربية واطية عشان الثبات زي السفيك وقالولي ماتخافش لان الجيتا مصممة لكدة ومن تحت حطلينها فيبر عشان الحك يكون بعيد عن جسم العربية
وناس قالولي لا الحك دة خطر وممكن ياثر علي العفشة ويعمل بارومة
فصراحة انا مش عارف الصح فين واية الحل للموضوع دة ؟
العربية باستثناء المشكلة دي روعة ما شاء الله
بس المشكلة دي قلقاني جدا ومخلياني قي بعض الاحيان اندم اني اشتريتها
فياريت اي حد يفيدني في الموضوع دة ويقولي امتي يكون فية خطر من الحك؟
Really I found one is most expert in VW cars maintinance one his name is Mohamed SeLem his is just opening in Gesr Elsewes he was more than 6 years in VW agent in egypt as operation and tech manager, he is recently opened his own work shop for VW services his mobile number is 0100320401
قديم 21-12-2010, 06:46 AM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cars admire مشاهدة المشاركة

Really I found one is most expert in VW cars maintinance one his name is Mohamed SeLem his is just opening in Gesr Elsewes he was more than 6 years in VW agent in egypt as operation and tech manager, he is recently opened his own work shop for VW services his mobile number is 0100320401
شكراً
<TABLE class=tborder border=0 cellSpacing=1 cellPadding=6 width="100%" align=center><TBODY><TR vAlign=top><TD class=alt1>dr_mim81
</TD></TR></TBODY></TABLE>
قديم 26-03-2013, 05:39 AM
bk777 bk777 غير متواجد حالياً

bk777 is on a distinguished road
Smile رد: بخصوص مشكلة الحك في الجيتا

أنا معاية جيتا 2008 هاى لاين خليجى و برضة كنت بسأل نفس السؤال ده بسبب مشكلة العربية واطية جدا عن المصرى و اللى عرفته ان المصرى عفشتها مختلفة Rough Road Suspension عشان تلاءم المطبات العجن الغريبة عندنا و طيعا اعلى سنة من الخليحى اللى عفشتها سبور Sport Suspension ..

لو عايز تحل المشكلة ده ممكن طريقتين تغير اليايات و المساعدين و تجيب المصرى العالى و ده هيكلف أو تجيب صدادات الى أم دبليو و تحطهم بين المساعد ده هيعليها شوية و مش مكلف برضه ...

أنا بصراحة من حبى فى العربية ده قررت أعالج المشكلة عشان اتمتع بيها ودورت كتير على الانترنت و لاقيت حلول كتيرة بس أوروبى لدرجة ان كنت بتناقش على منتديات أوروبية مع ناس فى أوروبا عندهم نفس المشكلة و عندهم حلول تانية بس مكلفة زى Air Lift Suspension هتضطر تستورد قطع غيار من برة و تستبدلها وده مثال على نقاش فى منتدى بالحل http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=117199

لو حبيت تعرف بعض الحلول من أوروبا و تستورد قولى و هساعدك بمعلومات اكتر تجيب منين و أرخص ..

أتمنى أكون ساعدت