العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 20-07-2011, 04:56 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all
افتراضي رد: سفري بالوجان

ربنا يبارك لك فى السيارة

انا كمان ذهبت الى مرسى مطروح الاسبوع الماضي وكانت بيانات الرحلة كالاتى :
- متوسط السرعة خلال الرحلة كان تقريبا 100 كم / ساعة وكانت اقصى سرعة وصلت ليها 180 كم / ساعة ومتوسط استهلاك البنزين كان 8.70 لتر / 100 كم وده كان مع التكييف وعلى اخر سرعة
- السيارة كانت محملة على الاخر وما شاء الله ثبات محترم وكانت اسد على الطريق وسط السيارات
- بصراحة شعرت انى راكب سيارة محترمة جدا وامكانيات ممتازة
- بالنسبة لصوت الموتور هو فعلا عالى شوية ولكن ليس لدرجة الازعاج اعتقد انه معقول لحد كبير
قديم 21-07-2011, 06:49 PM
Mr.NoLoVe Mr.NoLoVe غير متواجد حالياً

Mr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the roughMr.NoLoVe is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dio مشاهدة المشاركة

السلام عليكم.....
سافرت بالوجان للساحل حمولة 4 اشخاص وشنط كبيرة + التكييف على 165
تقريبا مشاء الله حاجة مريحة وقوة .
وبعدين ذهبنا لقرية قرب مرسى مطروح طريق سفر معايا 2 عربيتن هوندا سيفيك
موديل 2010 قرايبي.
شدينا مع بعض شوية ... يمكن حد مايصدقش او يقول في مبالغة ولكن مش عايز احلف.... كنت بشد عادي معاهم ومستوى السرعة زيهم بصراحة سعادتي مش من السرعة ولكن لمجاراهم بالنسبة انهم هوندا وانا رينو ياجماعة العربية مشاء الله حاجة غير طبيعية مع انها 90 حصان.... انا نفسي مش فاهم هذه المعادلة حد عند النظرية
وعلى فكرة السيفك شاد جامد مش هزار.... حبييت للتوضيح اهل الوجان للعلم
ولكن لي ملحوظة ليه صوت الموتور مع التكييف عالي قوي + استهلاك البنزين مع التكييف هل هو مناسب انا فولت من مصر لغاية الساحل وصل المؤشر تحت النص بشرطتين تقريبا كده مظبوط يعني عملت 270 ك - وكنت عند التوكيل لظبط الاستهلاك...
نسيت كنا اربع سيارات الرابعة لانوس 2011 .. كانت تلهث ورائنا .. وبدلت انا وقريبي ركبت الانوس وهو اللوجان بقيت انا بلهث ورا عربيتي كنت على 160 وهو مش عارف كان على كام بس يدوب شايف عربيتي
ربنا يحفظهالك ويبعد شرها عنك

اولا انا مبسوط لحضرتك جدا جدا
وثانيا انا يا جماعه شديت مع سيراتو وسيفيك وجولف 2 وعلى طريق سفر والحمد لله كنت بعلم عليهم كلهم وكمان الثبات ملهوش مثيل يكفى انك تبقى ماشى 180 وسايق بأيد وحده وبغرز على 170 /180 ولكن اموت واعرف ازاى ماتور اللوجان 90 حصان انا عن نفسى مش مقتنع بيها تماما تماما انا واحد صاحبى ركبها وشد بيها مع اوكتافيه 2009 وعلم عليه بس هو قعد يحلف ويقولى العربيه دى اكيد الهورس باور بتاعها اعلى من 110 حصان لانها لو 90 حصان مكانتش عملت كده

والحمد لله انا مبسوط منها اوى اوى اوى اوى الى ابعد الحدود وبجد بجد سياره يجب ان تحترم
قديم 23-07-2011, 03:19 PM
الصورة الرمزية Mohamed Magdy
Mohamed Magdy Mohamed Magdy غير متواجد حالياً

Mohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to all

كنت رايح اسكندرية من اسبوعين ومشيت عالـ 170 طوال الطريق طلعت من المعادى 4.35 فجرا وصلت العجمى ابو تلات 6.20 ومهددتش باللوجان خالص والثبات 10/10 والعربية حمولة 3 افراد وملغمة شنط وعربية اطفال وكراسى بحر ومفيش مكان فى الشنطة ولا الكنبة ..
وانا راجع نفس الشئ بس زيادة فرد وكمان شنط اكثر ونفس السرعة ونفس التوقيت خرجت 6.30 فجرا من العصافرة ووصلت المعادى 9.15 صباحا عشان ريحت فى السكة من قلة النوم ..
اللوجان عربية حمالة قاسية بجد والله وعلى قد فلوسنا ومبتقولش لا
قديم 25-07-2011, 10:26 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

ربنا يباركلنا جميعا في اللوجان بس ارجو من اخوتي ان نهدا بالعربية شوية بلاش السرعات العالية قوي دي - ولكاتب الموضوع احب اطمنك ان دا مش استهلاك عالي للبنزين بالنسبة للانواع الاخري نفس الماتور دا استهلاك اقل بكتير بس اللي زود استهلاكك مش التكييف لكن السرعة العالية بس

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 27-07-2011, 11:43 PM
الصورة الرمزية Mohamed Magdy
Mohamed Magdy Mohamed Magdy غير متواجد حالياً

Mohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to all

akerima

والله عندك حق يا ريس
بس المشكلة انك بتجرى غصب عنك .. يعنى العادى الواحد بيمشى على الـ 120 بالكثير
بس على الطريق السريع الواحد بيتغر بالذات لو العربية قايلة معاك وعايزاك تزود
ربنا يكفينا شر الحوادث والاعطال يارب العالمين