العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 18-12-2009, 05:56 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute
افتراضي الحمد لله استلمت اللوجان ورخصت .. تقييم صغير + شكرا رينو

الحمد لله استلمت رينو لوجان 2010 او داتشيا لوجان سموها زى ما تسموها
الاستلام والترخيص :-
بدأت اول الرحلة فى صباح يوم الاثتنين رحت توكيل رينو فى سان ستيفانو لاقيت العربية متظبطة وكل حاجة داخل الشنطة وجاهزة على الاستلام والعربية عليها نمر تجارية من غير ما اطلب
بينى وبينكو كنت شايل هم يوم الترخيص والتعامل مع الجهات الحكومية اللى يفقع المرارة سألت فى رينو وطلبت مندوب يجى معايا الترخيص لاقيت واحد كدة محترم اسمه عمرو بردو رايح على مرور طوسون ومعاه عربية تانية لوجان رايحة ترخص فى طوسون وطلع بالعربية التانية وانا طلعت بعربيتى (سواقة متأنية جدا) واتجهت على طوسون للترخيص وصلت المرور وبدأ العفريت قصدى المندوب يشوف شغله والحمد لله الموضوع اخد شوية مجهود لكن خلصت كل حاجة والحمد لله بدون مشاكل
شكرا توكيل رينو (ادارة المبيعات) :-
انا بشكر كل من فى توكيل رينو فرع سان ستيفانو على احترام التعامل مع العميل والمحافظة على صورة التوكيل امامه ناس شيك بصراحة فى تعاملهم
كانت المعلومات اللى عندى ان النمر التجارية ب 50 جنيه والمندوب بياخد 150 جنيه
انا دفعت 50 جنيه نمر تجارية + المندوب + 7 لتر بنزين (والله كتر خيرهم) طبعا انا دفعت اكتر شوية للمندوب نظرا لمجهوده
اخص بالشكر كلا من :-
أ/ احمد بلال مندوب المبيعات الخاص بى
أ/ عمرو ابراهيم مندوب التراخيص المرورية
أ/ مصطفى جبر مدير ادارة المبيعات بفرع سان ستيفانو
أ/ جميع العمال فى التوكيل على دراية كاملة بكيفية التعامل مع العميل والحفاظ على راحته
تقييم السيارة المبدأى ودخول لوجى اختبارات الطرق المصرية :-
كنت قلقان من اداء العربية والهزة والرعشة والرقصة والوسواس اللى اتنقل لى من خلال ملاحظات بعض الاعضاء فى المنتديات المصرية وكنت بقول لنفسى يا ترى الناس بتهول ولا العربية متواضعة ولا ايه اللى بيحصل بالظبط
اثناء عودتى من الترخيص دخلت شارع طويل عند منطقة المعمورة طبعا الشارع دة كان كويس الاول لكن حصل فيه تغيرات كبيرة حيث تحول الشارع الى مستنقعات كما نراها فى برنامج عالم الحيوان
الشارع دة طمنى من ناحية قوة العافشة ومدى استحمالها للطرق الوعرة والغير ممهدة والمطبات ومدى امتصاص العفشة لصدمات الطريق وعدم نقلها للمقصورة .. الخلاصة من الشارع دة ان العربية فعلا مصممة للطرق الغير ممهدة بكل ما تحمله الكلمة من معانى وطبعا روحت البيت وانا منهك القوى مع نوم عميق مشوفتهوش من يومين ptmnlo123per172
تانى يوم واستكمال التقييم المبدأى :-
انا مش من النوع اللى بحسس على العربية وفى نفس الوقت مش بقرص على الماتور اوى يعنى كل المشى على 3 3.5 ار بى ام فا كنت عايز اعرف مدى ثبات العربية فى المنحنيات والطرق السريعة
وكنت عايز طريق سيرك زى نيد فور اسبيد فكرت فى الطريق الدولى الساحلى لاقيت انه حيبقى فاضى انا عايز اثارة
مالقتش افضل من طريق كورنيش اسكندرية بعد الساعة 12 ليلا طبعا كنت ماشى فى قمة الاحترام 60 70 ك/س والاغانى شغالة وليلة جميلة من ليالى الاسكندرية
وبداوا الشباب يسخنوا فيا بعربياتهم المعدلة (عندنا فى اسكندرية لو انت شاب سايق عربية على البحر فى وقت متاخر من الليل اذا انت نازل تروش ) طبعا محتطش فى دماغى الا بعد ما واحد معاه عربية اوبل فيكترا معدلها ومخليها شبه عربيات النيد فور سبيد اخد من امامى غرزة مقفولة غرزة موت مقدرتش امسك رجلى بحركة غير متوقعة منى وغير ارادية وحسيت ان عربيتى بتقولى (انت مستقل بى ولا ايه ) قولتلها يا لوجى انت لسة بتلينى قالتلى دوس وملكش دعوة حاضر يا سيتى
انقل الفتيس على الرابع واعصر الدوا سة للاخر وطلع العفريت اللى مكنتش اعرف انه موجود بسم الله ما شاء الله العربية تسارعها مرضى جدا جدا جدا وانا فرحان بصراحة بالاداء بالذات انه لسة فى بداية التليين وبسم الله ما شاء الله العربية ثباتها مرضى جدا جدا جدا البور التقيل اللى الناس بتقول عليه تقيل دة تحفة تحفة تحفة مدى للعربية ثبات جميل على السرعات العالية والمنحنيات
انا سعيد الحمد لله باداء وتسارع وثبات السيارة العربية بسم الله ما شاء الله ماسكة نفسها على الطريق بشكل جميل وتعطيك احساس بالقوة والامان وسرعة استجابة الدركسيون ممتعة جدا الحمد لله
اداء الفرامل :
اول ما استلمت العربية اداء الفرامل كان سيئ جدا ما كنش عاجبنى الفرامل كانت ضعيفة
تانى يوم بدأت طبعا اظبط العربية زودت العجل نيتروجين باستخدام جهاز شفط الهوا و بعد تظبيط العربية اداء الفرامل تحول 180 درجة الفرامل 10/10 ولله الحمد وبسم الله ما شاء الله الفرامل اسعفتنى فى كذا موقف صعب من الاخر العربية بتكلبش فى الارض الخلاصة الفرامل ممتازة اهم حاجة تعدى اول يوم ليك سواقة للعربية على خير بفضل الله
الفتيس والدواسات او البدالات :-
الفتيس الحمد لله جميل نقلاته سلسة جدا ومش بعيدة عن بعض انا بعتبره نصف رياضى ولكنه مش عايز عصبية ونتش غيارات عايز التعامل معاه يكون بهدوء وحتلاقى النقلة راحت لمكانها لوحدها
دواسات العربية خفيفة وجميلة
لى تعليق وملاحظة على هذا البند لاحقا .
المميزات بدرجات :-
العربية زى الفل من كل الجهات ولله الحمد
العفشة 9.5/10
اداء تسارع السيارة 8/10
الفرامل 9/10
جودة التقفيل 7/10
الفتيس 8/10
الراحة للركاب 10/10
الراحة للسائق 9.5/10
اضاءة السيارة 10/10
نيجى للملاحظات او العيوب :
طبعا احنا عارفين ان الكمال لله وحده واى شيئ يصنعة الانسان لن يكون بالكمال المطلوب حيث ان الانسان طماع بالفطرة ويريد المزيد فى اى شيء يمتلكه طيب ايه الملاحظات
عضة المارشدير :-
الحمد لله تغلبت عليها من اول يوم ببساطة شديدة متنتش الغيار يعنى تجيب الغيار على اليمين ثنيتين وتجيب الغيار بسهوله مفيش مشكلة كبيرة يعنى فى الموضوع دة
رعشة الفتيس :
لا تؤثر على اى شيء رعشة خفيفة ومش مدايقة حتى فى ايدى (كان راكب معايا واحد صحبى خبرته كويسة جدا وانا بثق فيه ثقة عمياء لان دة انا وهو كنا بنسرق عربيات ابهاتنا زمان نيههههه .. فا قولت اشوف رايه فى موضوع هزة الفتيس ) راح قايلى ( انت بتدلع ) رحت قايله شكرا
جودة التقفيل :
جودة التقفيل جيدة ومقبولة جدا لكن تحس ان فى بعض الاماكن موفرين فيها زى الحواف اللى حوالين صقاطة الباب مش عجبانى بصراحة بتلكك شوية
دهان اللوجان :
دهان اللوجان جميل وكل الوان العربية حلوة لكن لاحظت حاجة عليه انه بيلم تراب بسرعة جدا ودى حاجة انا كنت حاطتها فى الحسبان لان عندى فى الشارع عربية لوجان استعوذ بالله لما بشوفها ببقى عايز انتحر (مردومة تراب على طول) وبعرف الناس بتقول ليه على اللوجان شكلها مش حلو
امبارح فى الصباح رايح للعربية فى مهمة تظبيط من الدرجة الاولى دواسات وغسيل ومعطر واللزى منه بعد غسيل السيارة راحت لامة تراب تانى قولت لا والف لا مش عربيتى اللى تبقى متوسخة كدة
رحت لمحل معروف عندنا (قبل جنب محل مؤمن شارع خالد بن الوليد) وبشوف عربيات جامدة على طول واقفة عندو بتعمل حاجات غريبة وتغليف مط الاسود دة وحكيتله على الوضع طلعلى كذا سائل المانى بيعمل طبقة شمع على الدهان اشتريته وبدأ العمل بنفسى بعد ما البواب غسل العربية وزعت السائل على العربية كلها وبعد 15 دقيقة تشيل السائل بعد ما ينشف على العربية ويعمل التفاعل بتاعه اخدت ساعة بمساعدة صديقى تامر ربنا يباركله اللى قلتلكوا عليه قبل كدة
والنتيجة مرضية جدا الحمد لله ملمس العربية بقى ناعم جدا ومش بتلم تراب زى الاول بجد استريحت كنت مضايق من الموضوع دة واتحل
فى النهاية احب اوجه الشكر لكل من ينصح بهذه السيارة الاقتصادية التقفيل وعالية الجودة فى المضمون والاساسيات
شكر خاص :
شكرا وحوش ميجان وكليو وسينيك لما تقدموه من نقل لخبراتكم (افتخروا باللوجان مفيش شركة عالمية عرفت تحل معادلة سيارة اقتصادية +رفاهية +متعة قيادة زى رينو ) بامانة واضح جدا لمسة رينو على السيارة
شكرا وحوش اللوجان على الحيادية المتناهية بجد انتوا ناس عندكوا ضمير فوق العادى برافو عليكوا
فى النهاية احب اطمن كل من يقبل على هذه السيارة .. السيارة جميلة جدا وممتعة جدا وتستحق كل مليم بيدفع فيها
شكرا رينو شكرا داتشيا تحياتى للجميع ptmnlo123per122<!-- google_ad_section_end -->
قديم 18-12-2009, 06:33 PM
الصورة الرمزية الصيداح
الصيداح الصيداح غير متواجد حالياً

الصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to allالصيداح is a name known to all
افتراضي رد: الحمد لله استلمت اللوجان ورخصت .. تقييم صغير + شكرا رينو

ايه الحلاوة دي
تقييم ولا أروع
ربنا يباركلك فيها
جزاك الله كل خير على المعلومات المفيدة جدا
بارك الله لك

الداتشيا القديمة حمالة قسية وإن شاء الله اللوجان الجديدة أيضا كذلك
قديم 18-12-2009, 07:23 PM
ELGABRY ELGABRY غير متواجد حالياً

ELGABRY has a spectacular aura aboutELGABRY has a spectacular aura about

الف مبروك
وربنا يعطيك خيرها ويبعد عنك شرها
وشكرا
وفقك الله
قديم 18-12-2009, 07:24 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيداح مشاهدة المشاركة

ايه الحلاوة دي

تقييم ولا أروع
ربنا يباركلك فيها
جزاك الله كل خير على المعلومات المفيدة جدا
بارك الله لك

الداتشيا القديمة حمالة قسية وإن شاء الله اللوجان الجديدة أيضا كذلك
الله يبارك فيك يا فندم وشكرا لمرورك الكريم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ELGABRY مشاهدة المشاركة

الف مبروك
وربنا يعطيك خيرها ويبعد عنك شرها
وشكرا
وفقك الله
الله يبارك فيك والشكر لله يا باشا
قديم 18-12-2009, 07:42 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

الف مبروك يا عمرو باشا ربنا يباركلك فيها ويهبك خيرها ويكفيك شرها

بس كل ده ياراجل يا طيب تقييم صغير امال لو كان اعلان للعربية والوكيل والعاملين فيه كان هيبقى قد ايه
ولو مكنتش دفعت 200 جنية فوق تمن العربية و 7 لتر بنزين كان حصل معاك ايه ptmnlo123per1127

عامة ربنا يفرحك بيها اكتر كمان وانت كنت معجب بالعربية حتى من قبل ما تجيبها بس حبيت الفت انتباهك إلى ان الناس اللى قالت على عيوب العربية هما ملاك العربية نفسهم برضو اما الوحوش دول اللى حضرتك بتشكرهم فدول مكانهم مش هنا طبعاً ptmnlo123per1116

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش