العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 03-08-2010, 02:10 AM
fares515 fares515 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: PHARMACIST

fares515 will become famous soon enoughfares515 will become famous soon enough
افتراضي رد: أيهما أفضل MERCEDES C300أمBMW 320i ولماذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

طبعا بعد كلام الاعضاء خصوصا الاساتذه انجكشن و ابو نورا و حورس.
مافيش كلام اقوله
و بالنسبه للمقارنه فالعربيتين زي ما ابو نورا قال ما ينفعش نفضل واحده عن التانيه
كل واحد بيشوف العربيه اللي تناسبه
انا عن نفسي بحب البي ام في لياقتها و انسيابيتها
لكن يوم ما اشتري عيني حتروح علي المرسيدس
و دا مش لعيب في البي ام و لكن لحبي للمرسيدس
شكرا على اهتمامك وردك وتشريفك للموضوع
وفعلا انا لاحظت كل اما الواحد بيكبر في السن بيفضل المرسيدس حتى لمجرد اسمها بغض النظر عن الشكل
قديم 03-08-2010, 09:28 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares515 مشاهدة المشاركة

حورس باشا اسمحلي اقلك ردك أكثر من رائع وفعلا شامل جدا ونبهنى لحاجات مكنتش واخد بالي منها زي البنزين مع انى زي مقلتلك مبفحتش العربيه مشاوير
وعلى فكره أنا بقارن بين الفئة اللى قبل الأخيره في ال3rd series والفئه الأخيره في الc-classوارجع لأى موقع فيه انواع البي ام عشان تتأكد من كلامي لإن مفيش فئة أعلى من ال320iغير ال330iومبتختلفش عنها غير في الموتور وخشب داكوتا يعني حاجات كماليات شكليه مش أكتر
لكن زي مقلت قبل كده انا بقارنها بالc300رغم فرق السعر(90ألف)عشان البودي كيت الamgمش أكتر يعني لو ماكنتش مرسيدس مصر نزلته السنه ده مكنتش هبص للسي كلاس أساسا
وكويس انك شفتها النهارد لاني فعلا عايز اعرف هي بتختلف في الشكل كتير عن السي كلاس ولافي حاجات بسيطه وكمان موضوع الc200amgده انا اول مره اسمع عنه انا متابع علاطول للسوق وبقرا مجلة عربيتى واخبار اليوم وكونتاكت كارز بس في قايمه اسعار العربيات عمري مشفتc200amg ده خالص ياريت لو عندك معلومات عنها وهل هي مستورد ولاخليجي ولايه نظامها لانها بجد لو موجوده هتبقى خيار جميل جدا وهتبقى مشكله البنزين اتحلت
العفو يا زعيم
مبدايا لازم تعذرني لاني بتكلم بمواصفات السوق الكويتي بحكم اني عايش هنا
ال 320 هي اقل فئة في ال 3 هنا دي حتي بتنزل من غير iDrive و ال C300 بقت اعلي فئة بعد ما لغوا ال C350 و من هنا بنيت كلامي
بالنسبة لل C بقي ففي 2010 مرسيدس لغت المواتير ال Kompressor لانها مخالفة لقوانين البيئة الجددية المطبقة في اوروبا فال C200 و ال C 180 كومبرسور مبقاش ليهم وجود و نزل مكانهم ال C200 CGI و ال C250 CGI
و الاتنين بينزلوا بمتور 1800 CC مع تيربو مع فرق قوه حصانية لل C250 طبعا مع شوية كماليات زيادة
و في الكويت الاتنين نازلين بال AMG Kit و الفورقات الشكلية ل 2010 تتمحور في اللمبات ال LED في الاكصدام بدل الفوجات و المرايات الجديدة و تعديل بسيط علي الفوانيس الخلفية و دي صورة ليها

و دي صورة من غير ال AMG Kit

غير كده مفيش تغيرات تذكر

انا بصيت علي كونتاكت لقيت ال C250 موجوده و ال C200 مش موجوده ممكن تبقي تسال و تشوف اذا هتنزل و لا لا و تشوف اذا بينزلوا بال AMG KIT ولا لا لكن اعتقد انك ممكن تطلبها و هما يعملوهالك و طبعا لو مش فارق معاك موضوع الضمان اكيد هتلاقي منها خليجي

و انا تحت امرك في اي استفسار لاني كنت مهتم بال C و مجمع عنها معلومات
و ان شاء الله لو رجلي خدتني ناحية التوكيل هصورها لك كام صورة واضحة

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 03-08-2010 الساعة 09:35 AM
قديم 03-08-2010, 01:20 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

السي 200 في مصر مش بتنزل بالفعل بدايه من موديلات 2010

حـازم خـضـر

قديم 03-08-2010, 01:21 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

من حيث الشكل البى ام دبليو من حيث سعر اعدة البيع المرسيدس

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 03-08-2010, 01:33 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المرسيدس صحيح انها اكثر كلاسيكية فى الشكل و الطابع, لكن ادائها دائما أفضل و اكثر عصبية من البى ام و جودتها كذلك.
و لو ان الفارق قد يكون بسيطا و لا يكفى لترجيح كفة عن الاخرى, البى ام شبابية اكثر شكلا و طابعا.
فى النهاية اختار ما يميل اليه قلبك.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى