العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 27-03-2010, 04:31 PM
koke_lancer koke_lancer غير متواجد حالياً

koke_lancer is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنه بين كل اليابانى و الكورى ال 1600سى سى

شكرا يا باشا على الموضوع لكنى لالحظت انك فى حاجات كتير جدا من اوجه المقارنة مكنتش الانسر موجودة فية يا ترا انت بتكره الانسر
على فكرة يا باشا انا مقتنع ان الانسر من انجح سيارات العالم لانك فى كل مقارنة سواء مع سيارات غالية السعر او متوسطة تلاقى الانسر و دة شىء يفتخر بية كل عشاق الانسر
و بعدين موتورها انت مطلعوا ضعيف نسبيا و شكلها اصلا مدخلش المقارنة و لا جودة الخامات
الانسر الشارك بموتورها المايفك تعتبر من احسن المحركات
ثانيا انت ظلمت الفتيس الcvt انت مع احترامى الشديد ليك تجهل هذا الوحش
لو حضرتك عندك معلومات بنسبة 10% عن هذا العملاق كانت المقارنة انقلبت لصالح لانسر بسبب هذا الفتيس
حضرتك ممكن تدور تسال شكرة اوبل عملت اية علشان خاطر الفتيس دة
ثالثا السبات فى الانترا دى مش عربية دى مرجيحة و دور فى المنتدى و هتعرف اسباب انها مرجيحة
رابعا التويوتا اصبحت افشل سيارة فى العالم بعد ان تم سحب 9 ملايين سيارة من الاسواق حتى وان لم تظهر سيارات بها عيوب من تلك الموجودة فى مصر
ولكن هناك حالة من الزعر و من مصدر موثوق به بتوكيل تويوتا ان فتيس هذه السيارة يعتبر اسوا من المانويل و به مشاكل عدة و قطع الغيار التى تاتى لهم من اليابان لا يقوموا بتركيبها فى السيارات بل يشترون من شارع دمشق و التوفيقية و الحرفيين و اقسم على ذلك
هل يعقل ان فتيس اوتوماتيك به طقم دبرياج دى شركات اعتمدت على اسمها و خلاص
خامسا المازدا مرفوع عليها قضايا فى اوربا و لا تعليق
ارجو ان تقوم بتصحيح معوماتك و ان تتاكد من اى شىء قبل نشره حتى لا تضلل اناس وثقوا فيك فتتحمل اثم
قديم 31-03-2010, 08:10 PM
ahmed_201091 ahmed_201091 غير متواجد حالياً

ahmed_201091 will become famous soon enough

شكرا على الموضوع اللرائع دا بس ياريت سعر السيراتو و الانترا فى مصر و ياريت لو اسعار الفئات و شكرا على الموضوع الشيق دا
قديم 31-03-2010, 08:28 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_201091 مشاهدة المشاركة

شكرا على الموضوع اللرائع دا بس ياريت سعر السيراتو و الانترا فى مصر و ياريت لو اسعار الفئات و شكرا على الموضوع الشيق دا
عفواً يا استاذ احمد
السيراتو وكيل LX مانيوال ب 96 الف و اوتوماتيك ب 103 الف
EX اوتوماتيك ب 109 الف
SX اوتوماتيك 116 الف و فتحه سقف 121 الف و هاى لاين 126 الف
الانترا مش عارف اسعارها بالضبط و لكن تقريباً تتراوح من 87 الف حتى 113 الف
اما الخليجى من العربيتين اسعار و مواصفات كتيره

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 31-03-2010, 08:38 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koke_lancer مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا على الموضوع لكنى لالحظت انك فى حاجات كتير جدا من اوجه المقارنة مكنتش الانسر موجودة فية يا ترا انت بتكره الانسر
على فكرة يا باشا انا مقتنع ان الانسر من انجح سيارات العالم لانك فى كل مقارنة سواء مع سيارات غالية السعر او متوسطة تلاقى الانسر و دة شىء يفتخر بية كل عشاق الانسر
و بعدين موتورها انت مطلعوا ضعيف نسبيا و شكلها اصلا مدخلش المقارنة و لا جودة الخامات
الانسر الشارك بموتورها المايفك تعتبر من احسن المحركات
ثانيا انت ظلمت الفتيس الcvt انت مع احترامى الشديد ليك تجهل هذا الوحش
لو حضرتك عندك معلومات بنسبة 10% عن هذا العملاق كانت المقارنة انقلبت لصالح لانسر بسبب هذا الفتيس
حضرتك ممكن تدور تسال شكرة اوبل عملت اية علشان خاطر الفتيس دة
ثالثا السبات فى الانترا دى مش عربية دى مرجيحة و دور فى المنتدى و هتعرف اسباب انها مرجيحة
رابعا التويوتا اصبحت افشل سيارة فى العالم بعد ان تم سحب 9 ملايين سيارة من الاسواق حتى وان لم تظهر سيارات بها عيوب من تلك الموجودة فى مصر
ولكن هناك حالة من الزعر و من مصدر موثوق به بتوكيل تويوتا ان فتيس هذه السيارة يعتبر اسوا من المانويل و به مشاكل عدة و قطع الغيار التى تاتى لهم من اليابان لا يقوموا بتركيبها فى السيارات بل يشترون من شارع دمشق و التوفيقية و الحرفيين و اقسم على ذلك
هل يعقل ان فتيس اوتوماتيك به طقم دبرياج دى شركات اعتمدت على اسمها و خلاص
خامسا المازدا مرفوع عليها قضايا فى اوربا و لا تعليق
ارجو ان تقوم بتصحيح معوماتك و ان تتاكد من اى شىء قبل نشره حتى لا تضلل اناس وثقوا فيك فتتحمل اثم
سيدى الفاضل
- انا لا اكره اللانسر بل احبها و اعتبرها فى رأبى الشخصى من افضل السيارات فى فئتها السعريه
- انا مش مطلع موتورها ضعيف, مش انا الى بصنع الموتور, كل موتور و ليه قوه hp & torque
- انا لم اظلم الفتيس و معرفش بصراحه شركه اوبل عملت ايع علشانه ؟؟؟ و انا عندى معلومات جيده عن اللانسر تتعدى ال10%
- انا 2 من اصحابى و اخويا كمان معاهم الانترا و هى مش عربيه سوبر لكن جيده و مش مراجيح ولا حاجه
- بالرغم من سحب ملايين سيارات تويوتا الا انها تظل سياره جيده و لكن لكل جواد كبوه
- موضوع الوكيل هنا فى مصر ده مش عيب تويوتا بس, معظم التوكيلات هنا سبئه
- و انا ايضاً لا تعليق على القضايا المرفوعه على مازدا فى اوروبا ( برجاء ذكر المصدر)
- شكراً ليك على اسلوبك ولو انه به بعض التلميحات التى لا تليق بعضو محترم مثل حضرتك و على فكره المقارنه دى مش انا الى عاملها, دى موقع متخصص فى السيارات هو الى عاملها و انا نقلتها و كاتب ان الموضوع منقول و كاتب المصدر

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 31-03-2010, 09:09 PM
ahmed_201091 ahmed_201091 غير متواجد حالياً

ahmed_201091 will become famous soon enough

شكرا جدا لسرعة الرد و مشكور على مجهودك الرائع