العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 06-08-2009, 02:13 PM
الصورة الرمزية mazenmedo
mazenmedo mazenmedo غير متواجد حالياً

mazenmedo has a spectacular aura aboutmazenmedo has a spectacular aura aboutmazenmedo has a spectacular aura about
افتراضي رد: يا شباب ...مين واخد من التاني ...

مشكور يا سامح على الموضوع الجميل ده اللى بيين لنا حاجات كتيير
ده كل الشركات طلعت واخده من بعض مش الصيني بس ده الاوروبي والياباني والالمانى كمان, هما بيكسلوا يخترعوا حاجه جديده ولا ايه.

الاقلاع عن التدخين قرار صعب جدا يحتاج الى صبر و تركيز وكوب شاى وسيجارة
قديم 06-08-2009, 02:26 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

أنا عايز أقول حاجه

ساعات كده الواحد بيلاقى إتجاه عام فى التصميم بين معظم شركات السيارات
و أقرب مثال للموضوع ده شكل الفانوس الخلفى لعدد كبير من السيارات الحديتة من 2008 و طالع هتلاقيه تنويعات تصميمية لفكرة واحدة
و الفوانيس الأمامية حاليا كلها بتبقى على شكل عدسات مثلا
و فيه مثلا إتجاه حاليا لزيادة حدة خطوط و زوايا التصميم بحيث يظهر العربية فى صورة أكثر قوة و هجومية
بعكس فترة التسعينات مثلا كنا بنلاقى خطوط التصميم إنسيابية و تكاد السيارة تخلو من الزوايا الحاده (زى السيفيك 92 و الأوبل فيكترا فى منتصف التسعينات )

بمعنى إن فيه موضه للتصميمات

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 06-08-2009 الساعة 02:33 PM
قديم 06-08-2009, 02:38 PM
hesham mansour hesham mansour غير متواجد حالياً

hesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond reputehesham mansour has a reputation beyond repute

من غير ماحد يتريق كده
أنا أكتشفت عربيتين شبه بعض جدا

و التانيه

لا مؤاخذه يا جدعان ثقافتي ضعيفه شويه

Uploaded with ImageShack.us
قديم 06-08-2009, 02:43 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

العربية دى يا سام هى هى البيجو 4007 و الميتسوبيشى و الستروين سى كروس

دى كانت سمرة تعاون متسوبيشى مع بيجو و سيتروين لان معندهمش سيارات 4ْx4, و كل شركة نزلت نفس العربية بس مع اختلاف شوية فى الشبكة الامامية و التبلو الداخلى ..

بس التصميم الميكانيكى و الهندسى , و الهيكل كمان من متسوبيشى ..و كل شركة عملت بعد كدة شوية تعديلات خاريجية و داخلية لتناسب الروح التصميمية الخاصة بيها ..
انما المكونات واحدة فى الثلاث سيارات و الشاسية واحد و الاختلاف بس فى الكماليات و فى التجهيزات و فى الفروق الاخرى .

يعنى تقدر تقول انها سيارة واحدة انما كل شركة نزلتها باسم مختلف .
و ادى الستروين من جوة التبلوة حتلاقى توئم التصميم اليابانى مع علامة ستروين

يعنى متشوبيشى برائة

بس البيجو 4007 والسيتروين سي كروس كانو تعاون مع الميتسويشي اوت لاندر ...
وواضح ان تابلوه الاوت لاندر هو نفسه الانسر شارك .. يعني هي ميتسوبيشي كانت متفقه مع بيجو و سيتروين انها تعمم شكل التابلوه لدرجه انه يكون في عربيه كروس اوفر و عربيه عائليه !!!!
ده طبعا غير التشابه الخارجي مع الافا روميو ..لكن مجرد تشابه .. مقدرش اقول نقل

تابلوه الشارك .. هو هو تابلوه الاوت لاندر !!!!

وانا اللي كنت بتضايق من فولكس ان تابلوهاتها كلها شبه بعض !!!

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 06-08-2009 الساعة 02:53 PM
قديم 06-08-2009, 02:52 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazenmedo مشاهدة المشاركة

مشكور يا سامح على الموضوع الجميل ده اللى بيين لنا حاجات كتيير
ده كل الشركات طلعت واخده من بعض مش الصيني بس ده الاوروبي والياباني والالمانى كمان, هما بيكسلوا يخترعوا حاجه جديده ولا ايه.
الشكر ليك يا مازن باشا .. و كفايه إن الفكره عجبتك ...
ويمكن كلام اسناذ حازم شاهين قال اللي كنت حرد بيه على حضرتك واكتر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

أنا عايز أقول حاجه

ساعات كده الواحد بيلاقى إتجاه عام فى التصميم بين معظم شركات السيارات
و أقرب مثال للموضوع ده شكل الفانوس الخلفى لعدد كبير من السيارات الحديتة من 2008 و طالع هتلاقيه تنويعات تصميمية لفكرة واحدة
و الفوانيس الأمامية حاليا كلها بتبقى على شكل عدسات مثلا
و فيه مثلا إتجاه حاليا لزيادة حدة خطوط و زوايا التصميم بحيث يظهر العربية فى صورة أكثر قوة و هجومية
بعكس فترة التسعينات مثلا كنا بنلاقى خطوط التصميم إنسيابية و تكاد السيارة تخلو من الزوايا الحاده (زى السيفيك 92 و الأوبل فيكترا فى منتصف التسعينات )

بمعنى إن فيه موضه للتصميمات
فعلا يا حازم باشا ...
ومجرد ان شركه تظهر خطوطها التصميميه تلاقي كل الشركات بتجري وراها ...
ابسط مثال الزلمكه اول ما ظهرت في 86 .. كل العربيات بقت بتنزل مسحوبه من قدام و عاليه من ورا .. ده غير لفه سوكه الشنطه اللي اختفت و بقت عباره عن دوران انسيابي
ويمكن شكل السيفيك و الفكترا و من قبلهم اودي كانو بناء على شكل الزلمكه الثوري في وقتها...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham mansour مشاهدة المشاركة

من غير ماحد يتريق كده
أنا أكتشفت عربيتين شبه بعض جدا

و التانيه

لا مؤاخذه يا جدعان ثقافتي ضعيفه شويه
نورت الموضوع يا استاذ هشام ..
بس أنا مش شايف غير صوره الادا ... الصوره التانيه مش ظاهره عندي

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &