العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 27-03-2011, 09:14 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future
افتراضي رد: يارب تفيدونى عشان أنا محتار

قديم 27-03-2011, 09:36 PM
وليد الأسوانى وليد الأسوانى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القراءة والسفر وكرة القدم

وليد الأسوانى will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة

1) انت ماشى ومتعقدشى نفسك اوى فى موضوع التلين ده المواتير بتنزل متلينه اصلا يعنى كفايه اوى اول الف كيلو بس على ار بى ام 3 وخلاص بعد كده افتح زى مانت عايز
2) انقل على التانى احسن
3) الاطفال المفروض يركبوا ورا مش ادام وكل العربيات نظامها كده لكن الابوابالخلفيه ممكن تقفلها بقفل الاطفال وتمنع فتحها من جوه
بالنسبة للنقطة رقم 1 أنا لما بأوصل ل 3 ار بي ام باحس ان صوت الموتور عالى وباغير على السرعة التالية .. يعنى أزود وانا على نفس السرعة ومخافش من الصوت؟ مع العلم انى عامل 4300 كم لغاية النهاردة
قديم 28-03-2011, 03:06 PM
الصورة الرمزية ASHERIF
ASHERIF ASHERIF غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصرفي

ASHERIF has a spectacular aura aboutASHERIF has a spectacular aura about

السلام عليكم
التليين كما قال مهندس التوكيل اول الف كم على rpm اقل من 3500 و يستحسن يكون اقصاه 3000 و بعدها امشي براحتك تماما
راعي حدود السرعة لكل نقلة و طريقة انك تزود من 20 الى 80 على الغيار الرابع هتاثر على العربية على المدى المتوسط او البعيد ... ارجع لكل نقلة هتريح الموتور

السنتر لوك في عربيات كتير يسمح انك تفتح البابين الاماميين من داخلها بعد غلق المسوجر لكن لن يسمح الابواب الخلفية بفتحها لذلك كل تعليمات الامان بركوب الاطفال في الخلف و لهذا زر الامان الخاص بالاطفال (child lock ) موجود للابواب الخلفية و بصراحة مسالتش اذا ليها حل ولا لأ فيستحسن انك تسال التوكيل او اذا كان فيه حل تاني
و الله الموفق

أحمد شريف الخولي

قديم 22-04-2011, 03:58 AM
abdoooo abdoooo غير متواجد حالياً

abdoooo is on a distinguished road
افتراضي أعمل أيه للمحافظه ع التليين بعد الألف الأولى

بدايه سلامى لكل الاعضاء الكرام ,أدام الله روح التعاون بين الجميع

عربيتى عامله 1300 كم , أول ألف كم لم أتجاوز rpm 2.5 بس خايف للماتور يبقى مخنوق وأنا عايز أخلى العربيه سحبها عاااالى أعمل أيه

أخلى الألف التانيه الrpm 3 والالف التالته rpm 3.5 (كده صح ) وأخلى كل الغيارات rpm واحدة
ولا يفضل كل لما أعلى بالغيار أعلى بال rpm مثلا (الاول rpm 2 )
(التانى rpm 3 ) (التالت 5.rpm 3) (الرابع rpm4) ولا فى طريقه أفضل

وأمتى أفتح البساتم بتاعت الماتور دلوقتى ولا بعد 3000كم وأزاى بالظبط

شكرا لأجمل أعضاء
قديم 22-04-2011, 06:39 AM
Egy News Egy News غير متواجد حالياً

Egy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant futureEgy News has a brilliant future
افتراضي رد: أعمل أيه للمحافظه ع التليين بعد الألف الأولى

عمليه التليين بتستمر لغايه 5000 كيلو
و بعد كده عايز تقفل عداد و تقلب No prob
عموما حاليا حاول متعديش برضه ال 3000 RPM
و برضه حاول متعديش ال 120 بالكتير