العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 04-05-2012, 03:36 PM
muse muse غير متواجد حالياً

muse is on a distinguished road
افتراضي اسعار المعارض والمبالغة الغير منطقية

قبل فترة اخذت لفه على اغلب المعارض لما كنت ادور على بايك وحقيقة اسعار المعارض مبالغ فيها جداً

مثلا شادو vt750 موديل 2007 (ماشي اقل من 1000 كم والحالة كالجديد تماماً) قيمته مع مصاريف الشحن 2200$ تقريباً 13 الف جنيه (هذا من معارض بامريكا) .. وهنا بالمعارض يتكلمون ب 30 الف وانت صاعد!!

السؤال هنا بايك بهذه المواصفات وكلف 2200$ .. كم قيمة تخليص الجمارك هل تتعدى 7 الف جنيه ؟ بحيث نقول انه يكلف 20 الف لو كذا معناها ان صاحب المعرض حاطط 10 الف جنيه ربح

انا عارف ان تخليص الجمارك موضوع مقرف جداً .. لكن بنفس الوقت المبلغ الي ممكن يتوفر مش حاجه قليلة .. على الاقل المبلغ الي توفره تحطه على قيمه البايك وتجيب حاجه اعلى وافخم

التعديل الأخير تم بواسطة muse ; 04-05-2012 الساعة 03:43 PM
قديم 04-05-2012, 05:42 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسعار المعارض والمبالغة الغير منطقية

ههههههههههه انت بتتكلم فى 7 الاف جنية
انا شغال انا و2 اصدقاء ليا مقربين جدا فى الجمارك ماسكين مكتب هناك من بابة بنخلص جمارك عربيات بس فقط لا غير
افاجئ حضرتك بقى
1- عربيات 1600 سى سى كمثال كارينز او سيراتو الخ تبدا الرسوم الجمركية مع الضريبة وتكاليف الدمغات ب 67 الف جنية بقيمة الشحن
العربية تمنها فى مصر 120 الف كمتوسط السعر يعنى السيراتو مثلا المفروض سعر المصنع بتاعها 120-67=53
53 الف جنية مصرى حط عليها 67 الف جنية جمرك بس توصل 120 الف جنية
تعرف هى برة بكام 8.580$ يعنى بالمصرى حوالى 51 الف وكسور
2-عربيات 2000 سى سى تبدا ب 260 الف جنية واعلى حاصل تصل لة 368 الف جنية
احسب على نوع كل عربية
البلد الوحيدة اللى ماشية بالجمارك المبالغ فيها دى هى هه مصر ام الدنيا
اللى شغال فى الجمرك يؤكد كلامى هنا فى المنتدى
تعرف كمان يعنى بالسؤال والخبرة فى الجمرك تعرف الشاشات المستعملة lcd بتتجاب بكام الشاشة تصل الى حد اقصى 18$اى 110 جنية مصرى تعرف عليها جمرك كام الشاشة الواحدة
200%جمرك على اى اجهزة خارجية تصل سعرها اكثر من 100 جنية 35% ضريبة
نحسب بقى
110+220 جمرك +40 تقريبا ضريبة =110+220+40=370
حط عليها مصاريف نقل وشحن تصل الى 420 جنية عقبال ما تتوزع وتتقسم على المحلات تصل الى 480 والى 500 جنية
تخيل بقى شاشة ب 100 جنية تقريبا تصل الى المستهلك ب 500 جنية ولسة ياما كتير صدقنى كلها ظلم والله
قديم 04-05-2012, 06:56 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

اللي اعرفه ومن زمااااااااان اول ما اشتركت هنا في المنتدي فيما يخص الموتسيكلات واكيد العربيات شبهها...
كل حاجه بتتحسب علي اساس السي سي
بمعني وقتها كان ال100 سي سي ب 1000
يعني لو مكنه 600 يبقي 6000
زود بقي دمغات وضرايب وضرايب مركبه وقصص استقطاع من الدوله............ومراضيا ت
بس واضح ان الارقام اتغيرت والدنيا زي الفل كما ذكر ا. memodina

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 04-05-2012, 09:40 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

اللي اعرفه ومن زمااااااااان اول ما اشتركت هنا في المنتدي فيما يخص الموتسيكلات واكيد العربيات شبهها...
كل حاجه بتتحسب علي اساس السي سي
بمعني وقتها كان ال100 سي سي ب 1000
يعني لو مكنه 600 يبقي 6000
زود بقي دمغات وضرايب وضرايب مركبه وقصص استقطاع من الدوله............ومراضيا ت
بس واضح ان الارقام اتغيرت والدنيا زي الفل كما ذكر ا. memodina
السلام عليكم اولا
ثانيا عمرها ما كانت كدة يا باشا يعنى 1600 تبقى 16 الف جنية كنا كلنا ركبناها
انت تعرف يا باشا والله اسال كمان وشوف واقسملك انا لسة عامل الموضوع دا من ايام مش وقت طويل
عشان بس تعرف انى كل حاجة بقت غالية جدا جدا
حضرتك كان فى برج فى السويس وانا كنت متولى مسئولية ادخال خط تلفونات على اساس معايا عربية وبروح الشغل متاخر على 10 الصبح فعندى الوقت انى اتابع الموضوع
والله اقسم ليك هذا حصل رحت عشان اطلع ترخيص حفر واعادة الشئ الى اصلة
كان الاول سعر المتر الاسفلت ترخيص بس من غير حفر ولا اى حاجة لاة ترخيص فقط ورقة ملهاش لزمة كدة من هيئة الطرق
عشان بيها تجيب ناس تحفر وتدفع بقى تمن الحفر
والله العظيم سعر المتر الاسفلت كان حوالى 12 جنية من شهور كدة وربى لما رحت اعملة قالى المتر غلى بقى 69 جنية المتر تخيل غلى 5 اضعاف دفعنا دم قلبنا عشان نجيب بس ورقة الحفر تعرف بقى حفر المتر وارجاعة كما كان مع اى مقاول االمتر بكام 13 جنية يعنى دا يتعب ويحفر ويرجع الحاجة مكانها ب 13 جنية ودا يدينى بس تصريح المتر ب69 جنية تعرف بقى المقايسة كام متر عندنا حوالى 300 متر يعنى حوالى 21000 الف جنية تخيل بقى وبرضة اللى موجود فى الهيئة التابعة للطرق ياكد كلامى ولو طلعت بحور يجى هنا يكتب ويطلعنى كداب
يا استاذى مصر الوقتى بقت اغلى من الامارات يا تاكل فيها وتبقى غنى يا تركن جمب الرصيف
......................... ..يبقى انت اكيد فى مصر
قديم 04-05-2012, 10:44 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

والله كل حاجه يا بشمهندس...
طيب خد ديت...
يوميات الانفار من الصبح ويجيلك الساعه 8 وعايز لسه يفطر ويشرب شاي
الي الساعه 3 واحيانا بيبقوا عايزين يمشوا الظهر يعني 4 ساعات شغل ...
عايز كام ؟؟؟؟ اقل يوميه النهارده 50 جنيه ...
كل حااااااااااااااااااااااجه علبه لبن رايب جهينه علي ما اذكر وبتاعه بلاستيك الواحد ياخدها في بق وبكام..؟ 6 مجند ونص..............
ربنا يسترها ونعدي المحنه والاقتصاد يتحسن حرااااااااااااااااااااااا ااااام لما عايزين نشتغل وندعم اقتصاد بلدنا وناكل عيش جمب الشغل ومتلاقيش بضاعه والبضاعه بقت بالكي والنار وخصومات زي الزفت استغفر الله العظيم وادويه منعوها وقالونا انها اتحولت مستشفيات زي حبوب منع الحمل الرخيصه بانواعها واللبن بتاع الرضع ومش موجود في المستشفي...
ده ربنا يستر بس ومنبعش عربياتنا ....

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*