العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 12-04-2012, 03:49 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احنا الطلبة ؟ عايزين نعرف عمرة الموتور بالتفصيل والخطوات والصور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أستاذى و أخى / MR.Astra
بأتقدم بجزيل الشكر والتقدير للأخ العزيز الطليانى الصغير
انا على إستعداد تام اننا نتقابل ونتكلم فى موضوع الموتور والعمرات لأنى قفلت كذا موتور قبل كده بإيدى
وكمان فى موتور عند جارى مخلوع من العربية بحالته بس معرفش اه اللى فيه هو بس قاللى انه بيرزع ، كنت هاخده منه و أعمل بيه مشروع العمرة بقطع غيار إستيراد وطقم شنبر جديد وقولتله
انى هحاول أخليها أرخص عمره ولو الموتور عجبك خده وركبه فى العربية وهحاسبك على نص المصنعيه بتاعت اى ميكانيكى وهو اللى هيشيل التكلفة بتاعت قطع الغيار
انا عاوز حد يساعدنى فى الموضوع ده ونتعلم سوا
كلام حضرتك يا مستر أسترا كله فى الصميم فعلا هما دول الصنايعية بتوع دلوقتى
تخيل بقى لما تروحله ويقولك الموتور عاوز عمرة يابيه تقوله ماشى وياترى هيتكلف كام
يقولك الخراط ألفين وانا أجرتى فك وتركيب 500 جنيه وطبعا الزبون يقول أمين لأ وكمان بيشيل تكاليف الجوانات كاملة والسيور والشنبر
انما بقى لو احنا اتعلمنا الفك والتركيب والفنيات دى سيبك بقى من نصب الميكانيكى والخراط
بيلات وبساتم إستيراد أقوى و احسن من الجديد ، سبيكة إستيراد ، الكرنك لو مش محتاج خراطة مش هتخرطة ، تقدر تظبط مكنة الزيت وترجع تركبها تانى ، وطبعا محدش هيبقى بيقفل بضمير زيك انت لأنك دافع دم قلبك فماحك جلدك مثل ظفرك
آسف للإطالة والله المستعان
تقبلوا مرورى
قديم 12-04-2012, 04:18 PM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about

طيب انا عندى رأى
ممكن فى اول السلمة تقولولنا شرح عمل طقم شمبر
اللى اعرفه انه اسهل من عمرة الموتور وفى نفس الوقت تعتبر بداية جامده لانك هتفتح الموتور وتشوف اللى جواه
قديم 12-04-2012, 08:03 PM
الايطالى الصغير الايطالى الصغير غير متواجد حالياً

الايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud of

أستاذنا MR Astra
انا عربيتى 128 وقديمة شويه موديل 1990
الموتور من يوم ما اخدتها من صاحبها وهو زى ما هو
وطبعا تعب
انا مش بشتكى من حاجة محددة
انما عايز اكون جاهز ومحضر نفسى
مش لازم انى اتعلم الشىء لما يحصل ظروفه
انا عايز اتعلم وأكسب الوقت واراكم الخبرات اللى هتعلمانى انت واعضاء المنتدى
علشان لما تيجى ساعة الصفر
يبقى فى دماغى

سيناريو مرتب
خطة محكمة
ترتيب افكار
جدول مسبق

للعمرة

وانا ناوى على العمرة خلال 12 شهر من الان بإذن الله عزوجل حتى لو العربية ما اشتكتش انا ناوى على العمرة من باب رحمة الالات والمعدات والرفق بها

فى انتظار انك تعلمنى وتعلم كثير غيرى

وما تنساش اجرك من ربنا عظيم

وكلنا فى المنتدى هنفضل نرجع للموضوع ده دليل ومرجع لكل باحث على النت عن العمرة فى الموتور

هنعتبر مجازا ان الموتور كبسه ضعيف وتعبان وخفيف ولازم عمرة

او ناخد براى الاخ العضو Mayo car ونبدا بطقم شنبر

لانى والله ما اعرف اصلا يعنى ايه طقم او حتى كلمة شنبر

نبدأ باللى تحبه

وأسف انى بتقل عليك قوى وبشغلك وبضيع وقتك

سامحنى

انما انت بالنسبة ليه ولغيرى من الباحثين عن المعرفة

كنز

لانك عندك الخبرة والمعلومة والنصيحة والملاحظة
فى اهم موضوع فى مصر كلها

عمرة الموتور

وانا فى انتظارك

وكلنا فى المنتدى عايزين نتعلم
قديم 13-04-2012, 12:40 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

هو العمرة بتكون للمواتير القديمة ولا كمان مواتير الجديدة اللى هى إنجكشن بيتعمل لها عامرة؟؟؟؟
قديم 13-04-2012, 12:49 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

حتى لو 2012 والموتور فوت ممكن يتعمله عمره عادى