العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 12-09-2010, 03:36 AM
gahloos gahloos غير متواجد حالياً

gahloos has a spectacular aura aboutgahloos has a spectacular aura about
افتراضي سؤالان لأصحاب الدراية والخبرة

أنا أزعم أن لي دراية ممتازة بالسيارات , ولكن بالتأكيد لا يوجد شخص ملم بكل شيء , ولقد حدثت لي مشكلة , جزء منها غير مفهوم لي . والموضوع بإختصار أنه أثناء سيري بسيارتي الشاهين الجديدة . في العصر والشمس تضرب في عيني بشدة , وأرى الطريق بصعوبة من الشمس , وغير قادر على رؤية الأمبيرات . فوجئت بدخان يتصاعد من كبوت المحرك . ركنت يمين وفتحت الكبوت , فوجدت قربة المياة ممتلئة على الآخربالمياة الخضراء , وبخار الماء يتصاعد بعنف من غطاء القربة , والمروحة لا تدور , وأمبير الحرارة مرتفع على آخر التدريج عند العلامة الحمراء . فقمت بتبطيل السيارة . ولم أكن أعلم مكان فيوز المروحة فضلا عن إني لم يكن معي الآفوميتر الخاص بي لقياس الفيوز . فمكثت بالسيارة وأرسلت إبني لإحضار كهربائي سيارات. وأثناء ذلك هدأت حرارة السيارة . وعاد أمبير الحرارة إلى منتصف التدريج يعني 90 درجة مئوية . ثم حدث شيء غير مفهوم لي , فقد حدث فاكيم أي تفريغ في خراطيم المياة ولصقت جوانبها ببعضها بشدة . وإستمر هذا مدة من الوقت . حتى إنتهى الفاكيم وفكت جوانب الخرطوم من بعضها . وإنني أرجو معرفة سبب ذلك وكذلك معرفة سبب إمتلاء القربة بالمياة عن آخرها وتركها الرادياتير . أكمل لكم القصة . فقد جاء الكهربائي وكشف على فيوز المروحة فوجده تالفا . فقام بغياره بآخر 25 أوم ثم أدرت السيارة وأكملت الرديابير ببطء بالمياة الخضراء . وإنتهت المشكلة . برجاء من أصحاب الخبرة الإجابة على السؤالين الذين طرحتهما . وشكرا .
قديم 12-09-2010, 03:44 AM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough
افتراضي رد: سؤالان لأصحاب الدراية والخبرة

انا برضهمش عار تفسير مؤكد ....ومش هفتى زى العديدين ...انا هقول تصورى عن المشكلة :
* بخصوص ترك المياه للريداتير ربما يكون شىء طبيعى لان المياه بتكون فى دورة ولا تثبت فى مكانها و لكن ممكن تكون كانت ناقصة و ده سبب ان الريداتير كان فاضى و القربة فيها مياه و ربما يكون حاجة مسدودة ف الدايرة بتاعت المياه ..بس ازاى و المشكلة اتحلت بعد كده ..عموما انا منتظر افادة من اهل الخبرة ف العموم و المجربين ف الخصوص ...كان نفسى افيدك
قديم 12-09-2010, 10:21 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

حضرتك بتستخدم ماء أخضر نوعة ايه؟ يمكن تكون المشكلة فيها
قديم 12-09-2010, 12:05 PM
corsair
Guest

يا بشمهندس انا شايف السبب الوحيد ان مفيش تبريد للريداتير لان المروحه مش شغاله فالنفس الوحيد للريداتير هو القربه فالمياه بترد من الريداتير علي القربة وبتطلع علي شكل نافوره وبخار شديد
قديم 12-09-2010, 12:41 PM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

انا المشكلة دى عندى برضة و ملاحظها فى الفترة الاخيرة بعد ما اخدت خبطة قدام و بلاقى الريداتير فاضى و القربة مليانه على الاخر و بفتح غطاء الريداتير و بنفخ فى القربة ترجع الميه للريداتير و دة كل ما اخرج بالعربية و مش عارف ايه الافتكاسة الجديدة دى و لا التفسير المنطقى و ايه الحل بتاعها علشان ترجع العربية زى الاول