العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 14-07-2012, 04:38 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
مميز تقييم الفيرنا ( فيفا ) بعد أكتر من 10.000 كيلو متر بالصوررر

السلام عليكم

قبل أى حاجه عاوز احط صور العربيات اللى كانت معايا قبل الفيرنا فيفا

ندخل على التقييم

السيارة من الخارج

تتميز السيارة بشكل معقول خارجيا (أذواق) مقارب لشكل الأكسنت 2001 ولكن مع تعديل الشبكة والاكصدام شكل الفوانيس عادى جدا وشكل الشبكة متوسط ( فى رأيي غير متناسق مع مقدمة السيارة بشكل عام )

من الجانب

من الخلف

فى رأيي أجمل شيئ فى شكل السيارة الخارجى هيا الفوانيس الخلفية

حوض الموتور

السيارة من الداخل

العدادات

الكاسيت والتكييف

فتحات التكييف والساعة

الدرج الأمامى

حامل الأكواب الأمامى

حامل الاكواب الخلفى

أماكن التخزين

واحده على يسار السائق

وواحده فى الكونسول ومفتوحة

وحدة التحكم فى الزجاج والمرايات الكهرباء

الكنبة الخلفية

كده خلصنا الصور ندخل بقى على المفيد

السيارة عامله 13.000 كيلو دلوقتى

الموتور

بالنسبة للموتور وسحبه هيا طبعا 1500 cc سحب الموتور جامد جدا على العربية يعنى انا شايف 1300 كويس جدا عليها معرفش بصراحه الفيرنا التانية اللى راكب عليها موتور الالنترا بيوقفوها ازاى

السحب كويس جدا وبتجرى وبتجيب مع اللانسر وغيرها بس اللانسر صاحبها لما يحب يوقفها هتقف فى مكانها انما انا اكيد هلبس واضيع ( بحس ان انا راكب طشت بلاستيك وحد رمانى من الدور العاشر وطاير ) احساس لا يوحى بالثقة اطلاقا
الموتور بعد فتره صوته بيعلى سنه وبيكون فيه رعشه خفيفه جدا ومهمها حاولت تزبيطه مفيش فايده نظفنا فلتر هوا وغيرنا بوجيهات ونظفنا البوابه والانجشكشن ولا زالت المشكله كما هى

الفرامل

بالنسبة للفرامل مش سيئة يعنى أحسن من فرامل الفرنا العادية بمراحل على فكره عن تجربة انا سوقت الفرنا بتاعت خالى وحكمت يعنى مش كلام وبس

بس طبعا مش مسعفه يعنى لو قرب ال 90 وعاوز تقف حالا مش هتسعفك والعربية هتزحف

على فكره العربية طبعا من غير ABS

العفشة

العربية واطيه جدا هيا أعلى كام سم عن الفرنا العادية بس مش الفرق الشاسع يعنى طبعا بتحك فى المطبات الكبيرة بس لما بتكون محملة 3 ورا لكن بصراحة لو 2 بس عمرها ما حكت معايا

العفشة عموما مش ناعمة زى عفشة الفرنا العادية يعنى انا بقعد فى العربية لو ماشى فى مكسر بتضرب فى الخلاط وانزل دايخ

طبعا ناهيك عن الأصوات اللى بدأت تظهر بعد فتره وده لأن العربية ده مدمنة على 3 حاجات وحتاجة تدخل مصحة عشان تعالج الادمان ده وال 3 حاجات دول هما ( تربيط - ترصيص - زبط زوايا )

طبعا هيا مفيهاش مشكلة الزوايا الشهيرة فى الفرنا العادية بس لما باكل مطب بتبقى محتاجة العملية ده

بس لما بعملها خلاص بتتزبط وتبقى تمام

جسم السيارة من الخارج

الصاج

تعاقدت شركة هيونداى العالمية مع شركة روابى لانشاء مصنع صفيح مشترك عشان يعملو منه علب روابى واللى يفيض يوردوه لهيونداى بجد انا بقول الكلام ده من الهم اللى انا شايفه ورق ورق ورق ياخد بالكتير أوى 4 من 10

الدوكو أو البويه

انا اسف فى اللفظ الدهان ملزوق بتفافه لو حد ظافره عدى على الصاج من غير قصد حتى او ماسك فوطه بلمع العربية وأظافرى طويله البويه هتتخربش هيا كمان تاخد 3.5 من 10

التكييف

تكييف الفرنا جميل وبارد جدا بس طبعا مش فى كفاءة اليابانى بس معقول ياخد 9 من 10

العزل

كتير أوى هنا فى المنتدى ظلمو العربية ده فى العزل بتاعها يا جماعة بجد العربية ده عزلها أكتر من رائع وياخد 10 من 10 فعلا بس للاسف ملوش لازمه من غير الراحة فى وضعية الجلوس والعفشة

الكراسى

متعبة جدا وسيئه لو سفر ساعتين بنزل مدشدش وظهرى مكسور

نيجى للكماليات

مفيش غير مخدع امامى للسائق شكله وحش

حامل كوبين امامى واخر خلفى
ستوب لايت
ساعة فى التابلوه

المرايات

الاتنين كهرباء مع ازرار تحكم وتعديل

الزجاج

الاربعة كهرباء

الصوتيات

كاسيت عادى مش سى دى

سماعتين فى الابواب ومفيش ورا

جنوط 13 حديد عليهم طاسات بمسامير كاوتش كوهمو كورى

لا توجد فوانيس شبورة

لا يوجد تحكم بارتفاع وانخفاض كرسى السائق مع ان السيارة كاملة

لونها الداخلى ( رائع ) ولكن غير عملى ( سريع الاتساخ )

سعر السيارة 68.000

طبعا تقيمى للسيارة 5 من 10 وهيا فعلا نص نص السياؤة سعرها مبالغ فيه على الكماليات اللى فيها

وطبعا ندمان على الاختيار وده نتيجة ان سمعت كلام الناس اللى لا بيودى ولا بيجيب عن قطع الغيار وسعر اعادة البيع والانتشار وطبعا لو حسبناها صح هنلاقى ان الواحد مش بيبيع الا فين وفين

وكمان قطع الغيار غاليه يعنى سيارة اوروبى يعنى معمرة

انا كنت بفكر قبل ما اشتريها فى الفابيا او الفولكس الهاتش باك البرازيلى اللى شبه الباراتى ده مش فاكر كان اسمها ايه وياريتنى كنت جبت واحده منهم خصوصا الفابيا ده انا بعشقها

طبعا فيه ناس كتير ممكن تعتبر تقييمى ده قاسى على العربية بس غصب عنى عشان كده انا تعمدت اكتب السيارات اللى كانت معايا قبل كده عشان انا كنت بشوف منهم حاجات مشوفتهاش فى فيرنا موديل 2008 وهما اللى موديلات 80 بس ده تقريبا احساس عادى بعد ركوب الكورى ورا اليابانى

منقول

تحياتى
قديم 14-07-2012, 05:39 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم الفيرنا ( فيفا ) بعد أكتر من 10.000 كيلو متر بالصوررر

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 14-07-2012, 08:19 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

:TH E_PR~18:
قديم 14-07-2012, 08:38 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

: Wkiss5:

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 14-07-2012, 09:10 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

S LAM