العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 12-10-2010, 11:24 PM
radid radid غير متواجد حالياً

radid is on a distinguished road
افتراضي رد: إلي أهل الخبرة بالمنتدي M11

طيب يا ريت تقوللة فين ممكن الواحد يعمل اختبار قيادة للfsv و ال m11
قديم 13-10-2010, 12:15 AM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

انا معايا a516 وحلوة بس نصيحة اخوية دور على عربية غير الصينى بجد وامانة وياريت ياريت تجيب حاجة يابانى او كورى تقفيل خليجى وابعد عن التقفيل المصرى
ياااااااااااه اخير لقيت واحد معاه 516 زى وبيقول ان الكورى واليابانى احسن

قديم 13-10-2010, 12:18 AM
mahmooud135 mahmooud135 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ادارى قاعدة بيانات
هواياتي: السيارات - والكمبيوتر

mahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nicemahmooud135 is just really nice

يااستاذى الفاضل كل واحد عنده عربيتة فرخة بكشك زى اما بيقولة بس والله عن تجربة ابعت عن الصينى وغنيلة علشان مشكلة كتير جدا وعندك الحاجة المشهورة فى الام 11 هى الدينمو اول حاجة تروح تغيرها وحضرتك عندك حرية لااختيار

قديم 13-10-2010, 12:45 PM
ahmed_mostafa24 ahmed_mostafa24 غير متواجد حالياً

ahmed_mostafa24 will become famous soon enough

حضرتك بالنسبة للاسبرانزا انا رحت التوكيل الموجود في شارع الحجاز جمب محكمة مصر الجديدة وبالنسبة للبرليانس التوكيل بتاع البافارية الموجود في الماظه
قديم 13-10-2010, 10:04 PM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

السلام عليكم...
أولا أحب أعرف حضرتك انى صاحب موضوع ( و تتوالى مفاجات الجميلة M11) ..
و أنا تقريبا من ساعتها قررت انى لن أشارك بأى تعليقات فى المنتدى تانى ,, و ده طبعا علشان مستوى الحوار و الردود كان قمة فى عدم اللياقة و الذوق ,, و لو حضرتك تحب تتأكد ادخل على الموضوع و اقرا أول رد للأستاذ أبوالاسعاد,, اللى تقريبا كان كلامه واضح ان اللى بيشتكى من عربيته ده يبقى مغفل و مابيفهمش فى العربيات لأنه فشل فى اكتشاف العيوب و هو بيستلم العربية.. مش عارف لغاية دلوقتى ايه العيوب اللى الواحد ممكن يعرفها و العربية واقفة فى المعرض..!!!! حتى لو عمل test drive عيوب ايه اللى تظهر فى نصف ساعة...

أحب أقول لحضرتك رأيى من خلال معايشة مع العربية لمدة سنة كاملة...
مميزات العربية:
1- شكل شيك جدا من برة و جوه..
2- كماليات كتييير.
3- ثبات على الطريق و السرعات بصراحة أكتر من رائع.
4- استهلاك معقول للبنزين..
5- فرامل يعتمد عليها فى المفاجات.. بس دايما بتصفر مش عارف ليه..؟؟

عيوب العربية:

أحب أقول لحضرتك انى من أكتر الناس اللى بتحافظ على عربيتها .. و أنا باشتغل دكتور عيون.. و حضرتك عارف الجملة الشهيرة اللى بتتقال على العربيات المستعملة عند البيع ( استعمال طبيب) يعنى واحد يادوب بيروح من البيت للمستشفى للعيادة .. يعنى متوسط 40 كم يوميا.. و مابركنهاش فى الشمس و دايما بغطيها.. يعنى بصراحة عامل اللى على و زيادة.. يعنى مافيش داعى ان حد يرد و يقول سوء استخدام...

1- سوء و ردائه فى خامات الصالون.. عندى الطارة قشرت لوحدها و شكلها مش ظريف.. و عصاية الفتيس بدأت تقشر هى كمان..
2- عيوب و فروقات واضحة فى التقفيل ...
3- مفاجات و أعطال بدون مبرر.. يعنى لما تكون عربية زيرو و أغير بوجيهات و علبة دركسيون و دينامو و تيل فرامل فى أول 9 شهور ..!!!
4- تكييف أدائه متوسط أو ضعيف فى الجو الحار.. و خصوصا لو كنت راكن شوية فى الشمس.. يعنى يا دوب بيلطف جو الكابينة..
5- سحب ضعيف مع استعمال التكييف على السرعات البطيئة.. لكن فى السرعات العالية مابيفرقش ...
6- المشكلة اللى عندى و مش عارفين يحلوها فى التوكيل لغاية النهاردة هى صوت رجرجة الأزاز فى المطبات و الطرق غير الممهدة..

أنا رديت عليك بالتفصيل لأنى كان نفسى الاقى حد يفيدنى و أنا باشترى العربية.. و كل اللى قلته ده عن تجربة و اقعية.. و فى عيوب تانية مختلفة ظهرت فى عربيات ناس أعرفها بس أنا حبيت أتكلم عن عربيتى و بس...

نصيحتى الأخيرة,, و هى نصيحة خالصة لوجه الله ابعد عن الاسبيرانزا خالص لانها عربية مالهاش معايير و مسنوى جودة ثابت.. يعنى واحدة حلوة و واحدة وحشة .. و انت وحظك..
البريليانس أفضل منها بكتيير و توكيلها أقوى..
بس انا نصيحتى ليك .. فكر فى النيو أكسنت .. أنا كنت هاشتريها قبل الأم11 بس تراجعت.. عربية رائعة.. و عيبها الوحيد انها مش واسعة من جوه..