العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 27-08-2010, 05:43 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ِM11 .. قد لا تكون اختيارا بديهيا لكنها تستحق الاعتبار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

صح كده
انا قولت برضه اكيد فيه سبب قوي للميول الصينيه المهيمنه عليك الفتره دي
انا برضه حاسس بالموضوع دا
لكن لسه بدري علي ما اقدر احس بطعم لعربيه صينيه
حازم انا كنت راجع من الدائرى من بدايتة من طريق الواحات 6 اكتوبر وكانت امامى اسبرانزا رمادى انا مش مصدق اللى شفتة مقدرة التسارع فظيعة وافضل من عربيات كتير مشهورة كمان كان قائد السيارة بيعمل مناورات على سرعة عالية تتعدى 100 طبعا الطريق واسع جدا وفعلا قائد المركبة الواضح انة متمكن لكن العربية لها دور كبير كان بيعمل مناورات وتجاوزات سريعة وخاطفة بكل تماسك وثبات الواضح ان العربية مساعدة ومريحاه بصراحة انا احترمت تماسك السيارة الاكثر من رائع ربما يخرج من سيارة كالهوندا واؤكد لك انه ضمن جيل الكورولا الحالى والسابق مش ممكن تعمل بها نفس المناورات او ربما تفقد القدرة على التحكم بها لانى مجرب الكورولا من ناحية الثبات جيج لكنة غير مميز لو كنت سائق متطلب يمكن اخر اجيال الكورولا ذات التماسك الرائع كانت الكورولا ام العيون والجيل اللى قبلها واللى قبلها من سنة 1989 الى 2001 العيون وبعدها اصبحت ذات تعليق مريح
طبعا تويوتا اعتمدت الاسلوب دة لان مساحة المخصصة لركاب الجهة الخلفية ازدات وابعاد السيارة نمت وكبرت وبالتالى كان من الملزم استخدام اجهزة تعليق شبة مستقلة تقليدية بعدما كانت تستخدم نظام مستقل للعجلات الخلفية على شكل عضمة الترقوة الفعال الغنى عن التعريف وانا شخصيا عامل عمايل بة لا توصف ايام ما كنت لسة متهور وصغير اكيد انت فاهمنى
قديم 27-08-2010, 05:49 AM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

انت فاكر ايام بدايات انتشار اليابانى فى اوائل الثمانيات حتى اواخرها طلع من جميع الصانعين اليابانيين سيارات وان كانت فى شكل سيارات عادية الا انها كانت خارقة وان لم تكن فى المحركات كانت فى اجهزة التعليق سيارات لا يمكن تتعاد بمواصفات رياضية تجهز بها جميع سيارتها العادية فكانت الذئب فى ملابس الحمل الوديع فاكر الكريسدا الجراندى والنيسان
والله كنت بدخل الملفات بالكورولا على 120 انت فاكر الميادين الواسعة اوى فى السعودية اللى هى بيقولوا عنها هنا الصانية الواسعة اوى كنت بدخل على 120 نص لفة على الواسع
قديم 27-08-2010, 02:20 PM
aboelesaad
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

حازم انا كنت راجع من الدائرى من بدايتة من طريق الواحات 6 اكتوبر وكانت امامى اسبرانزا رمادى انا مش مصدق اللى شفتة مقدرة التسارع فظيعة وافضل من عربيات كتير مشهورة كمان كان قائد السيارة بيعمل مناورات على سرعة عالية تتعدى 100 طبعا الطريق واسع جدا وفعلا قائد المركبة الواضح انة متمكن لكن العربية لها دور كبير كان بيعمل مناورات وتجاوزات سريعة وخاطفة بكل تماسك وثبات الواضح ان العربية مساعدة ومريحاه بصراحة انا احترمت تماسك السيارة الاكثر من رائع ربما يخرج من سيارة كالهوندا واؤكد لك انه ضمن جيل الكورولا الحالى والسابق مش ممكن تعمل بها نفس المناورات او ربما تفقد القدرة على التحكم بها لانى مجرب الكورولا من ناحية الثبات جيج لكنة غير مميز لو كنت سائق متطلب يمكن اخر اجيال الكورولا ذات التماسك الرائع كانت الكورولا ام العيون والجيل اللى قبلها واللى قبلها من سنة 1989 الى 2001 العيون وبعدها اصبحت ذات تعليق مريح
طبعا تويوتا اعتمدت الاسلوب دة لان مساحة المخصصة لركاب الجهة الخلفية ازدات وابعاد السيارة نمت وكبرت وبالتالى كان من الملزم استخدام اجهزة تعليق شبة مستقلة تقليدية بعدما كانت تستخدم نظام مستقل للعجلات الخلفية على شكل عضمة الترقوة الفعال الغنى عن التعريف وانا شخصيا عامل عمايل بة لا توصف ايام ما كنت لسة متهور وصغير اكيد انت فاهمنى

الحمد لله
عزيزي كاتب تلك الراسله
انا من قبلك من اسبوعين تقريبا
كتبت نفس المقال تقريبا عن عربيتي m11 وعن مدي مناوراتها و ثباتها وقوه تحملها
وياسلام علي الانتقادات او الكلام الجارح
بس الحمد لله ان اخيرا لقيت حد ينصف كلامي

تقبل احترامي الشديد ليك وربنا يسلم طريقك
ورمضان كريم
قديم 27-08-2010, 02:56 PM
الصورة الرمزية luckyman

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboelesaad مشاهدة المشاركة

الحمد لله

عزيزي كاتب تلك الراسله
انا من قبلك من اسبوعين تقريبا
كتبت نفس المقال تقريبا عن عربيتي m11 وعن مدي مناوراتها و ثباتها وقوه تحملها
وياسلام علي الانتقادات او الكلام الجارح
بس الحمد لله ان اخيرا لقيت حد ينصف كلامي

تقبل احترامي الشديد ليك وربنا يسلم طريقك
ورمضان كريم
وانت بخير والصحة والسلامة ممكن لان حضرتك من ملاك السيارة فالناس اعتبرت شهادتك مجروحة لكن انا حاولت اعكس اللى شفتة طبعا ممكن السيارة لا تحقق الانتشار وووالخ لكن هذا لا يعنى انها سيارة محترمة وتستحق الاعتبار ونفس الامر اتكرر يمكن مع افضل سيارة صينية اخرى من وجهة نظرى من الناس من هجوم وانتقادات وهى كانت البرليانس السبلندور كهندسة السيارة محترمة وجيدة والحادث اللى حصل فان برهن فانما يبرهن لاى شخص عندة فكرة عن مستويات الامن بانها سيارة امنة واكثر من جيدة لكن كنت مستغرب من ردة فعل الناس ومعظمة كان كلام وتفسير للامور لا علاقة لها بالصحة والحقيقة لا من قريب ولا بعيد لدرجة انى شفت ناس بتتكلم عن الجنوط ازاى اتكسرت وواحد ذكر سيارة اخرى محركها وقع منة برليانس على ما افتكر واخر ذكر ان الباب طار من الاسبرانزا 113 طبعا الكلام دة كله مردود علية بانة غير وارد وغير صحيح للامانة العلمية وعمرة ما يحصل وبأكد من سابع من المستحيلات لكن هذا لا يمنع ان هذة سيارات جديدة مازالت تبصر النور للمرة الاولى ومازال الناس لها تحفظات وتوقعى ان كثير من الصانعيين سيختفى او يندمج تحت صانع اقوى وافضل والبقاء للاقوى والانتاج الصينى مليىء بالصالح والطالح والجيد منها سيارات ذات اداء جيد ومقبول من حيث الجودة والاداء والسعر لا اكثر ولا اقل حال سيارات كثيرة من صانعيين اخريين متواجديين بالسوق المصرى لانها اولا واخيرا سيارات من الفئة الصغيرة وما دون المتوسطة ومش مطلوب من اى سيارة فى تلك الفئات الاعجاز اللى احنا بنسمعة عن سيارات ربما سوبر ولك منى ولاعضاء مصر موتورز المحترمين كل الود والاحترام ودمتم بود
قديم 27-08-2010, 03:09 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

معاك في كل كلمه بتقولها يا محمد باشا و فعلا ثبات الموديلات القديمه اعلي بكثير من ثبات الموديلات الحديثه من كورولا
فعلا افضل سيارات انتجها اليابانيون هي سيارات التسعينات فقط.ودي اللي عملت الطفره في مصر مش اي عربيات تانيه و هي اللي اسست اساميها برضه

انت فاكر ايام بدايات انتشار اليابانى فى اوائل الثمانيات حتى اواخرها طلع من جميع الصانعين اليابانيين سيارات وان كانت فى شكل سيارات عادية الا انها كانت خارقة وان لم تكن فى المحركات كانت فى اجهزة التعليق سيارات لا يمكن تتعاد بمواصفات رياضية تجهز بها جميع سيارتها العادية فكانت الذئب فى ملابس الحمل الوديع فاكر الكريسدا الجراندى والنيسان
والله كنت بدخل الملفات بالكورولا على 120 انت فاكر الميادين الواسعة اوى فى السعودية اللى هى بيقولوا عنها هنا الصانية الواسعة اوى كنت بدخل على 120 نص لفة على الواسع
طبعا فاكر و حاسس بالكلام
من تجربتي للكريسيدا و النيسان لوريل 200L و ال 240 و المازدا 626 و الهوندا اكورد ..
فعلا العربيات دي فيها مواتير قويه و ثبات جميل و تقفيل عالي جدا غير موجود حاليا علاوه علي النعومه المتناهيه

حـازم خـضـر