العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 27-08-2010, 01:27 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه أفضل نوع كاوتش ينفع للأم11

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_darhos مشاهدة المشاركة

متشكر جدا على سرعة الرد غير المتوقعة دى .. و جزاك الله ألف خير..
معظم عربيات اسبيرانزا بتتسلم و فيها جود يير.. و الضمان عليها 6 شهور .. و أنا سمعت من ملاك فى الصيانة ان الكاوتش ده وحش و عمل معاهم حاجات زى بالونات صغيرة .. و لما اشتكوا فى أبورواش جابولهم مندوب شركة جوديير.. و طبعا ماخدوش معاه حق ولا باطل و قعد يقولهم ده سوء استخدام ( مش فاهم ازاى بصراحة )
و أبوالفتوح نزل أول دفعة من الأم11 كان فيها بيريللى و بعدين غير لجوديير..

طبعا يا أفندم أنا نقلت المقاس من على الكاوتش علشان أشترى زيه بالظبط
بس أنا يا جماعة كنت عاوز ترشيحات بناء على تجاربكم.. يعنى فى ناس نصحونى بال GT الأندونيسى و شكروا فيه جدا .. و فى ناس قالولى ضحى شوية و ماتركبش غير بريدجستون .. و أنا بصراحة محتار جدا
اخى العزيز لو فى عيب فى الاطار وهو لازال جديد لا علاقة ببريدجستون او جوديير او بيرللى الخ
ممكن يكون الاطار جديد لكن سوء تخزين او وضعية رص الاطار بتكون خاطئة
يعنى الاطار لازم يترص على المداس بتاعة مش يترص فوق زى ما بيعمل ساعات البعض خلاصة الكلام مالهاش هلاقة بماركة الاطار خاصة لو كان زى جوديير نوعية محترمة
وبالمناسبة شوف اللى بيقولك بريدجستون كان فى قضايا مرفوعة عليها فى امريكا انا فاكر وكان موضوع كبير اوى بسبب انقلاب عدة سيارات فورد دفع رباعى كانت تاتى جديدة مجهزة ببريدجستون طبعا مش معناه انها لازالت اطارات سيئة
المهم لو اطارتك بحاله جيدة لا داعى لتغييرها انما لو كانت فى حاله غير امنة فطبعا قم بتغيرها لكن حاول انك تستبدلها باطارات ذات نفس خصائص الاطارات الاصلية المجهزة بها سيارتك حتى تحصل على افضل اداء مع اقتصادية تشغيل حسب توصيات الصانع انا شايف ان هانكوك لها سوق كبير فى مصر وكثير من الصانعيين بيجهزوا سيارتهم بها كاطارات اصلية وبالتالى والله اعلم ممكن معظم المتوفر منها فى السوق المصرى جيد لانة تقريبا الطلب علية جيد وربنا يوفقك
قديم 27-08-2010, 01:30 AM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

بلاش GT مهما كانت جيدة لا تصل لمستوى الاطارات العريقة الاخرى خاصة ان دة بيبان مع السرعات العالية والحرارة والاسفلت وفعالية الاطار ومدى تماسكة بالطريق مع زيادة سخونتة
انصحك بالصانعيين العالميين خصضوصا لو بتسافر كتير
قديم 27-08-2010, 05:27 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

انا مركب جوديير ديكارو عندي و ماشي كويس
و مركب عند خالي جووديير ايجل و برضه كويس و مافيش منه مشاكل
اللي قال الجوود يير وحش دا سوري مش بيعرف حاجه لانها ماركه عريقه زي ما لاكي باشا قال بالضبط.
و لو كنت متابع للفورميلا وان في التسعينات لرأيت ان جميع السيارت مزوده باطارات جووديير و بعد ذلك دخلت بريدجستون لاثبات نفسها في هذه الرياضه التي لا يستهان بها.
اما بالنسبه لسوء الاستخدام فهو كما قلت بالضبط
كثره الاحتكاك بالرصيف تؤدي الي وجود بروز للكاوتش في الجنب( زي جلد الانسان لما يورم نتيجه الاحتكاك الشديد !!)
وغسيل الكاوتش في درجه حراره عاليه يؤدي ايضا الي تلف الاطارات.
و عند التغيير باطارين فالجديد دائما في الامام مع الترصيص و ضبط الزوايا لان الاطارات الاماميه اهم من الخلفيه و سلامتها امر مهم

حـازم خـضـر

قديم 27-08-2010, 05:33 AM
الصورة الرمزية luckyman

زى ما حازم العزيز قال وديما خلى بالك فى ناس بتستخدم مواد تلمع الكاوتش مصنوع من مواد بترولية والمواد البترولية زى السولار والبنزين بتتلف وتشقق الكاوتش وتقضى علية وبالتالى لا تحاول استخدام اى ملمع لاطار سيارتك لانها مظاهر وفى اغلب الاحيان بيضر بالاطار ومتعرفش المواد اللى بيستخموها دى معموله من اية
قديم 27-08-2010, 10:54 PM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

متشكر جدا على الردود المقنعة دى ....
و شكر خاص جدا للأستاذ luckyman
بس كان لى سؤال أخير.. أنا عربيتى عاملة 18000كم و الكاوتش لسه حالته جيدة
و أنا تقريبا استقريت على نفس النوع اللى راكب فى عربيتى (جوديير).. بس هو فى مشكلة لو غيرت كاوتش واحد بس و للا لازم أغير اتنين مع بعض..
و ازاى أعرف سنة صنع الكاوتش ..؟؟؟