العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 25-05-2010, 06:42 PM
agiad_doctor agiad_doctor غير متواجد حالياً

agiad_doctor is on a distinguished road
افتراضي رد: يا ريت رد شافي

شكرا للاعضاء اللي اهتموا بالرد على سؤالي
قديم 27-05-2010, 08:19 PM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة agiad_doctor مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
انا قرات كل المواضيع المكتوبة عن الام 11 لاني شفتها وركبتها فيىى المصرية للسيارات وهيا عجباني جدا بس
كلام الموجدين في المنتدي خوفني جدا لان الاخطاء الموجودة لو اهملنا معظمها ما ينفعش نهمل الفرامل والتسقيف والبور
انا بصراحة خقت جدا اني اجيبها ومش عارف اعمل ايه ناس مع وناس ضد وبعدين فكرة البنزين العالي اشمعنى ده ما بيحصلش مع باقي العربيات اللي في السوق والمفروض ده عربيه جديدة يعني على اقل تقدر ما ابداش افكر في مشاكلها الا بعد 3 سنين مش شهور من ركوبها وشكراارجو الافاده
]
أنا واحد من ملاك العربية ... و كنت متردد بينها وبين النيوأكسنت... و اشتريت الأم11 و الحمد لله على كل حال.. و انبهرت بالعربية جدا فى الأول من حيث الشياكة و الأوبشنز و الثبات... و بدأت المشاكل تتوالى بعدها بشهرين أو تلاتة...
أنا فكرت زى حضرتك بالظبط انى هاشترى عربية جديدة علشان أريح دماغى 3 أو 4 سنين.. و مش هأعمل فيها حاجة غير الصيانات الدورية...
لكن أنا عندى ايصالات مراكز صيانة لما راجعتها لقيتنى تقريبا باروح للصيانة كل شهر اما لصيانة دورية أو لظهور مشكلة.....
وبصراحة لو رجع بى الزمن تانى كنت سمعت كلام الناس اللى نصحونى اشترى نيوأكسنت... الحمد لله على كل حال...
قديم 28-05-2010, 10:12 AM
agiad_doctor agiad_doctor غير متواجد حالياً

agiad_doctor is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_darhos مشاهدة المشاركة

]
أنا واحد من ملاك العربية ... و كنت متردد بينها وبين النيوأكسنت... و اشتريت الأم11 و الحمد لله على كل حال.. و انبهرت بالعربية جدا فى الأول من حيث الشياكة و الأوبشنز و الثبات... و بدأت المشاكل تتوالى بعدها بشهرين أو تلاتة...
أنا فكرت زى حضرتك بالظبط انى هاشترى عربية جديدة علشان أريح دماغى 3 أو 4 سنين.. و مش هأعمل فيها حاجة غير الصيانات الدورية...
لكن أنا عندى ايصالات مراكز صيانة لما راجعتها لقيتنى تقريبا باروح للصيانة كل شهر اما لصيانة دورية أو لظهور مشكلة.....
وبصراحة لو رجع بى الزمن تانى كنت سمعت كلام الناس اللى نصحونى اشترى نيوأكسنت... الحمد لله على كل حال...
طيب يا استاذ احمد ممكن تقول ليا ايه العيوب اللي قابلتك في العربيه
قديم 29-05-2010, 09:59 AM
الصورة الرمزية rotana_cinemaa
rotana_cinemaa rotana_cinemaa غير متواجد حالياً

rotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of lightrotana_cinemaa is a glorious beacon of light

أنا من ملاك العربية M11 ومن واقع تجربتي لركوب 4 أنواع عربيات بشكل كبير مثل الانوس و الألنترا وبيجو 206 وفيات 128 أقدر أقولك أن مشاكل السيارة من صوت تزيق وصوت في العفشة والدينامو الي بيقولو عليه بيتغير مظهرتش لحد دلوقتي في كل العربيات وان معظم مشاكل العربيه دي هي التوكيل سيئ جداااا وملهاش قطع غيار متوفرة خاج التوكيل الحاجة التانيه كل ملاكها وأنا واحد منهم أشترينا العربيه من الأساس وأحنا فاقدين الثقة في العربيات الصيني وبدل منرتاح ونطلع لسانا ونغيظ الناس الي حظرونا من العربيات الصيني حصل العكس العربية بيها عيوب بسيطة بتظهر كلها من التقفيل السيئ المصري والتوكيل السيئ في التعامل أما فوق كل ده أنا حسيت فيها وألي الأن بمتعة قيادة غير عاديه عن اي عربيه تانيه لكن مع أحساسي بالمتعة دي عندي قلق وعدم ثقة وخوف زي ميكون مستني الدور يجي عليا في المشاكل الي بسمعها وكمان ثقتي مهزوزة موش قادر أقولك اني مثلا مرعوب لو حصلي حادث لا قدر الله حاسس اني موش هعرف ارجعها تاني عربيه بدون توكيل محترم وبدون قطع غيار متوفرة خارج التوكيل أذن خليكي في المتوفر والمضمون وذو السمعة الطيبة وتجنبي الشبهات مثل M11
قديم 01-06-2010, 10:10 PM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rotana_cinemaa مشاهدة المشاركة

أنا من ملاك العربية M11 ومن واقع تجربتي لركوب 4 أنواع عربيات بشكل كبير مثل الانوس و الألنترا وبيجو 206 وفيات 128 أقدر أقولك أن مشاكل السيارة من صوت تزيق وصوت في العفشة والدينامو الي بيقولو عليه بيتغير مظهرتش لحد دلوقتي في كل العربيات وان معظم مشاكل العربيه دي هي التوكيل سيئ جداااا وملهاش قطع غيار متوفرة خاج التوكيل الحاجة التانيه كل ملاكها وأنا واحد منهم أشترينا العربيه من الأساس وأحنا فاقدين الثقة في العربيات الصيني وبدل منرتاح ونطلع لسانا ونغيظ الناس الي حظرونا من العربيات الصيني حصل العكس العربية بيها عيوب بسيطة بتظهر كلها من التقفيل السيئ المصري والتوكيل السيئ في التعامل أما فوق كل ده أنا حسيت فيها وألي الأن بمتعة قيادة غير عاديه عن اي عربيه تانيه لكن مع أحساسي بالمتعة دي عندي قلق وعدم ثقة وخوف زي ميكون مستني الدور يجي عليا في المشاكل الي بسمعها وكمان ثقتي مهزوزة موش قادر أقولك اني مثلا مرعوب لو حصلي حادث لا قدر الله حاسس اني موش هعرف ارجعها تاني عربيه بدون توكيل محترم وبدون قطع غيار متوفرة خارج التوكيل أذن خليكي في المتوفر والمضمون وذو السمعة الطيبة وتجنبي الشبهات مثل M11

الله ينور يا محمد باشا... ptmnlo123per1147
بصراحة مش هأقدر أقول أحسن من الكلام ده....