العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 15-04-2010, 08:51 PM
مورو مورو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مترجم

مورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to beholdمورو is a splendid one to behold
افتراضي رد: وقفة لملاك M11 مع التوكيل

يا اخ احمد معقوله تشترى عربيه ضمانها 5000 كيلو بس - طبعا هم متأكدين انها عربيه تعبانه علشان كده عاملين لها الضمان "المنخفض" ده - مش كده ولا ايه
قديم 15-04-2010, 10:16 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

تابعونا بالاخبار
قديم 15-04-2010, 10:30 PM
ahmed_darhos ahmed_darhos غير متواجد حالياً

ahmed_darhos will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مورو مشاهدة المشاركة

يا اخ احمد معقوله تشترى عربيه ضمانها 5000 كيلو بس - طبعا هم متأكدين انها عربيه تعبانه علشان كده عاملين لها الضمان "المنخفض" ده - مش كده ولا ايه
ptmnlo123per1127 مين اللى قال كده..؟؟؟ العربية ضمانها 3 سنين أو100000كم...
هم قصدهم ان البوجيهات ضمانها 5000كم على اعتبار ان فى أجزاء فى العربية استهلاكية فبيكون ضمانها قليل...
قديم 15-04-2010, 10:56 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

يعنى ايه ضربه قاضية للعربيه دى
ده كلام مش ظريف احنا عيزيين المشاكل تتحل والعربيه تنتشر لانها فعلا ممكن تكون احسن عربيه فى السوق
مش من مصلحتنا اننا نقضى عليها وبعدين نرميها يعنى فى الشارع

وانا هدفى من المشاركة اكيد مش انكم تتاذوا ولا اكيد حابب اذيتكم
وسؤال وهل تتخيل انكم لو عملتم كده ابو الفتوح حيقفل مثلا ولاحيفلس وشيرى حتجيب ضرافها فى مصر ولو ابو الفتوح قفل وشيرى فى الصين حولت نشاطها انت حتبيع العربية وحتخسر فيها مثلا ليه انت تعبان فى الفلوس وانا لما احترمت الفكرة اللى عاوزين تعملوها كان احتراما من بانكم مش حتتنازلوا عن حقكم
ولا ايه انا مش مبسوط من كلام حضرتك
وعلى فكره انا كنت فى توكيل منصور واتفرجت على مهازل والله لعربيه ثمنها 180 الف جنيه

اولا انت فاهم كلامى غلط وحللته وبينت نتايج على تحليلك وايه علاقة منصور بالموضوع هو منصور مابيغلطش ولامرسل مثلا منصور توكيل زى اى توكيل فيه مميزات وفيه عيوب
علشان قطعة غيار مش موجوده فى القاهره وبيقول له ممكن تروح طنطا او تستنى اسبوع والماتور بيسرب زيت
التوكيلات كلها عايزه واقفة
وده بيحل فى كل العربيات فى مصر دى سلوك مصريين بغض النظر عن نوع العربية
وبعدين انا قلت ان عربيتنا دلوقتى زى الفل بس صوت التزييق من جلد الزجاج هو الى موجود
والموقف الى بيعملوه ده ايجابى واحيهم عليه وان شاء الله يكون نتائجه كويسة
ويارب تكونوا سعداء بيها دايما انا اكيد يهمنى مصلحتكم وده موقفى سواء مع الام11 او الفيات للجاجور

المقصود بضربة قاضية ان التوكيل حيعمل الف حساب للموديل ده وحيراجعه قبل مايتسلم للعميل مليون مرة ووكيل زى ابو الفتوح سمعته تهمه ويخاف على اسمه مش عشان عربية ولا موديل حيخسر كل ده وكل ده لمصلحتك
قديم 16-04-2010, 03:38 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

[quote=ahmed_darhos;165346]بص يا باشا .. انا هأقولك رأيى بما يرضى الله.. العربية بجد جميلة جدا... شكلا و موضوعا.. يعنى أداء و سحب وثبات على سرعات عالية زى الفل... العربية عالية حتى لو فيها خمس ركاب ماتخافش من المطبات.. التكييف رائع و خصوصا انى بشغله دايما..استهلاك للبنزين معقول جدا جدا.. العربية فول أوبشن .. يعنى فيها كل الكماليات اللى ممكن تفكر فيها.. هى ما كانش ناقصها أى حاجة غير انها تكون أوتوماتيك....
نيجى بقه لموضوعنا.. العربية دى مشكلتها الوحيدة انها اتجمعت عندنا فى مصر.. يعنى العربية دى لو جت من الصين على طول كانت هتبقى مثالية..
كل اللى احنا بنقولة ان المشاكل دى بسيطة وممكن تتحل بسهولة ... لكن ربنا رزقنا بشوية ناس ما عندهمش ضمير فى الصيانة و كل اللى يهمهم انهم يخلصوا أكبر عدد ممكن من العربيات,,, و مبرمجين على الصيانة الدورية و مابيعملوش أى حاجة تقابلك غير لما تقعد تتخانق و تعلى صوتك.. احنا هدفنا الاساسى هو جذب انتباه التوكيل والضغط عليهم فى مركز الصيانة لحل المشاكل اللى هى صوت رجرجة فى الأزاز و تزييق فى العفشة و بعض المشاكل الخاصة بكل مالك...
انت بتتكلم على عربيى 1600cc فول أوبشن مانيوال ثمنها 75000 جنيه..
يعنى لما تحب تقارنها هتقارنها اما بالأفيو أو النيوأكسنت... ادخل على المنتديات و شوف مشاكل العربيات و قارن
بنفسك... و فى الاخر هتتأكد انها برقبتهم

انا معك يا اخ احمد والله العربيه لما تيجى تقارنها بنفس العربيات الى بسعرها هتلاقيها فعلا احسن بكتير جدا
والله العظيم العربيه ممتازه بس نتيجه تجميعها فى مصر يظهر بها عيوب وان شاء الله تتصلح بس والله
العربيه دى احسن من عربيات كتير بنفس السعر نفسى بس التوكيل يتقى الله شويه
والى بيجمعوا يتقو الله والله ربنا هيحاسبهم
العربيه دى لما يحلوا المشاكل الهايفه دى هتون ان شاء الله رقم واحد مش علشان انا جبتها
لا لانى مقتنع بيها
وربنا يقدر الخير
والأخ الى هيشترى استخير وربنا هيقدر لك الخيروفعلا لازم تشوف العربيات المنافسه اخبارها ايه؟
و الله أعلم..