العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 30-09-2010, 01:45 PM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about
افتراضي رد: ايه رايكوا في اسبيرنزا m11

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك انت كدة بينتلو جهلة وعدم معرفتة وكذبة انا حبيت بس اشكرك انك وضحت النقطة دى مية مية يانجم
هو الموضوع مش مهاجمه لأحد يا باسم حاش لله الغرض الافاده و عدم التضليل

أولا اسبرانزا من اكبر الشركات نموا في الصين او بمعنى اصح شيري و انا جبت بيانات المبيعات في السوق العالمي مقارنه بكل المنافسين و هي اكثر شركه تبحث عن التطوير و البعد تدريجيا عن التقليد ....و لو ابو الفتوح نصاب و فرضا ان البافاريه بكل ما تحمله من علامات استفهام حول غلو الاسعار في قطع غيار البيريليانس رغم فقر خاماتها عن الاسبرانزا ام الفن ....مكانش هو الوحيد اللى يسمح بتجربه السياره و ان دل على شيء يدل على ثقته في ان منتجه متناسب مع سعره و مننساش ان هو اللى خلا البفاريه تنزل في اسعارها من 81 الف في الفول اوبشن 1600 الى 69900

انا عن نفسي كمتخصص جربت جميع السيارات الصيني تقريبا البي و اي دي مش وحشه خصوصا مقارنه بالسعر الف ار في غير متناسبه مع سعرها غير ان موتورها اضعف و وزنها اخف 1270 كجم مقارنه ب1390 في الاسبرانزا الحصان 102 مقارنه ب 118 في الاسبرانزا العزم 138 نيوتن.متر مقارنه ب 148 نيوتن .متر في الاسبرانزا الامان لم تتعدى ال 4 نجوم في احسن موديلاتها مقارنه ب 5 نجوم كامله في الاسبرانزا

عيوب التصنيع!!! حتي bmw لا تخلى من عيوب التصنيع خصوصا في مصر
و قد جربت السياره و كانت جيده جدا و حشتريه انشاء الله و حعمل موضوع عن تجربتي مع السياره بكل موضوعيه و نشوف رغم تخصصي في عالم السيارات من اكثر من 17 سنه من عمري حلبسها ولا حتكون a good value for money?

AHMED SALEM WAS A SINGER
WWW.AHMEDSALEM.NET
قديم 01-10-2010, 07:00 AM
elkomi15 elkomi15 غير متواجد حالياً

elkomi15 will become famous soon enoughelkomi15 will become famous soon enough
افتراضي رد: ايه رايكوا في اسبيرنزا m11

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pro mada مشاهدة المشاركة

هيونداي جيتز فول اوبشنز مانيوال ب 74000 جنيه
هيونداي فيرنا فول اوبشنز اوتوماتيك ب 75000 جنيه و مانيوال فول اوبشنز ب 68000 جنيه
فيات بونتو مانيوال فول اوبشنز ب 70000 جنيه
شيفروليه لانوس فول اوبشنز مانيوال ب 70000 جنيه
رينو لوجان فول اوبشنز مانيوال ب 70000 جنيه

لو مش مهم الشنطه عندك خليك في هيونداي جيتز
لو عايز تركب سيدان خليك في هيونداي فيرنا
و لو عايز اوتوماتيك مقدمكش الا هيونداي فيرنا برضه

و ارجو ان اكون قد افدتك و لا تنسي صلاه الاستخاره
يراجل حرام عليك انا شوفت تعليقك على اسبرانزا قولت عادى دة رائية طبقا للجدل الدائر على الصينى تقوم تقولة اشترى فيرنا هههههههههه انت بتهزر والله وكمان فيرنا اتوماتيك صدقنى انا ماكنتش عاود اكتب تعليق بس بصراحة استفزتنى بكلمة فيرنا دى فيرننا مين ياعم هى دى عربية اصلا تتركب اسبرانزا برقبتها 100 مرة
انا لو قالولى خد فرنا ببلاش مش هاشتريها عربية صاج ورق صالون بلاستيك
تكيف زبالة اقولك على حاجة انا لية واحد صحبى معاة فرنا 2009 بص غير تنبير
و4 فرد كاوتش وغير مساعدين والشكمان امبارح بس كان صوتة عالى وعرفش عمل فية اية غية ولا ماشى بصوت العالى ----------------يراجل بئة خبرة اية ايلى عندك وانت بتقولة اشترى فيرناا اتقى الله يااخى دى الانوس برقبتها
والجيتز ايلى بتقولة عليها ممكن تكون حلوة انا ممجربتهاش بس مش منتشرة ولو حب يبيعها بعد كدة هيتعب ومعرفش قطع الغيار اية ظروفها عموما شكلك مش حيادى وللعلم انا والله العظيم لست من ملاك اسبرانزا انا معايا صنى والنترا يعنى مش بنحاز للصينى بس لى اصدقاء معاهم اسبرانزا بيشكرو فيها وركبت مع سواق تاكسى ابيض شكرلى فيها وناس كتير بتقول انها اثبتت كفاءة فى السوق خصوصا 516 وربنا يبارك لملاكها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rotana_cinemaa مشاهدة المشاركة

أقسم بالله العلي العظيم أني من مالكي أسبرانزا m11 ولسة عامل صيانة ال 1000ك ودخلت بنزينة الوطنية في مدينة 6 أكتوبر أفول بنزين عادي يعني والتانك عندي كان فيه 7 لتر تقريبا فقط المهم اني جيت أفتح باب تنك البنزين موش راضي يفتح عملتله قرد أنا والناس في البنزينة ومفتحش طبعا كنت تريقة عباد الله والكل بيعايرني اني جايب عربية صيني زبالة زي دي وأنا واقف في نص هدومي اتصلت بالصيانة الي جبت نمرتها كأني بجيب نمرة ليلي علوي من السرية وطناااااااااااااااااش محدش معبرني وأخيرا في فرع ابو غالي في جسر السويس بعتولي الونش والعربية اتكسرت واتبهدلت علي الونش وطلع xxxxxxxxxx كل ده عشان باب تنك البنزين في عربية زيرووووو عاملة 1400 ك تصورو دي عربية او تستاهل يدفع فيها جنية واحد والله العظيم وحياة أولادي دي نصيحة محدش يشتري عربية صيني ولا يفكر حتي فيها عربية زبالة وخدمة بعد البيع حرامية وزبالة وشكرااااااااااااااااااااا ا
بص يباشا انا اشتريت صنى من سنة وشهرين اول ماجبتها الكرسى كان بيزيق
وكان عندى عيب تصنيع فى بوابة الماتور واتغير فى التوكيل وعاوز اقولك عامل بيها دلؤتى 42 الف كيلو وزى الفل الحمد لله ماشاء الله -----------وفى الأول زيك كدة كت قرفان وزهقان
العربية ايلى معاك حلوة واسبرانزا عربيات كويسة وانا لية اصحابى معاهم 516 ومرتاحين عليها المهم انت اعمل صيانة بتاعتك بأنتظام وحافظ عليها واعتقد العفشة بتاعتها بيركب عليها لانسررررر-------------------عربيتك جميلة وشكلها كويس
وموضوع الخامات دة اعتقد كلة واحد الكورى زى الصينى مفرقتش كتير فى الفئة من ال 70 الى ال 100 الف -------------------وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها