العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 04-03-2012, 01:10 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Felefel Ahmed مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
حضرتك بدافع عن السلوك الخطأ؟
مهو زي ما فيه سواقين نقل محترمين فيه برضه زباله
واضح من كلام حضرتك انك مفهمتش الموضوع
فضل مين علي مين هو علشان حضرتك سواق نقل يبقى سواقين النقل دول هما ألي معيشنا ومن غيرهم نموت (كل انسان فى الدنيا ليه وظيفه ومن غيره الوظيفه ديه الدنيا تبوظ)
هو حضرتك او عيالك مين ألي بيعالجهم , ومين اللي بيجيبلك قطع الغيار ومين عاملك كهربه بيتك والصرف (سواقين نقل برضه؟)
انا شغلتى نصها مع سواقين نقل وبينا عيش وملح بس لما بتكلم معاهم بيفهمو الموضوع بعد كده يردو مش هجوم والسلام
ان يمشى عكسي علي طريق سريع ويرفع النور العالي ده صح وبتدافع عنه؟
انه لما يمشي بحموله (رمل , زلط أو ردم) من غير غطا ده صح؟
لما أغير زجاج عربيتى 4 مرات فى سنه واحده بسبب الطوب ألي بيقع منهم ده صح؟
لما 4 تريلات يمشو سدين الطريق علشان يونسو بعض ده صح؟

لو سمحت اقرأ الموضوع صح قبل ما ترد
ولو حضرتك مقتنع ان السلوك ده صح من بعض سواقين النقل (يبقى متردش عليا وخدنى علي قد عقلي)
انا شاكر لحضرتك ردك ...حضرتك وفرت عليا الرد على الاخ الى كان بيتكلم .... حسبى الله و نعم الوكيل فيه و فى طريقة كلامه التى لا تخلو من الكبر و الاصرار على الذنب زى ما بيقولو
قديم 04-03-2012, 01:20 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

أنا المرة الوحيدة اللى سافرت فيها بالعربية كانت السويس عن طريق القاهرة - السويس
طبعا أول نفحة من نفحات الشاحنات كانت الحصى (كان يتطاير على السيارة وكنت خايف يُصيب الزجاج) وطبعا الحارة الشمال عندهم أساسى والمشكلة أحيانا بيمشو جنب بعض
وطبعا مسك الختام كان سباق بين شاحنتان وأنا اللى كنت هروح فيها تخليو كل دة يحصل لي أول مرة اسافر بالعربية

ربنا يسترنا ويهديهم

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 04-03-2012, 01:26 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

السلام عليكم

انا متفق مع اغلب راى الاعضاء ... و ليا ملاحظاتى من خلال احتكاكى البسيط بسواقى النقل فى الشغل :-

1- صعوبة التحكم فى العربية النقل ... غير ما اغلب الناس الى على الطريق معتقدة انها سهلة و العربية مكيفة و بور ... السواق بيبذل مجهود علشان ينتقل من حارة لحارة اخرى
2- سواقين النقل بيكسل ينقل الغيار و بيكسل يدوس على الفرامل احيانا علشان عارف ان العربية حتتعبه فى النقل و الجرى مرة اخرى
3- فيه سواقين كتير بيشربوا حشيش و مخدرات و هما سايقين ... علشان مزاجهم فى الغالب ... مش علشان يقعد سايق كتير زى ما اغلبهم بيدعى ... انا اعرف سواقين بيركن عربيتوا و يناملوا 30 دقيقة و يرجع يسوق تانى لعدة ساعات
4- الحمولة الزايدة و البروز من اهم الاسباب الى بتعمل مشاكل فى الطريق .... عربيات الظلط لازم الطوب او الظلط فيها اقل من ارتفاع الجوانب

و اخيرا ... انا لا ارى اى عزر انسانى لسائقى النقل من طعوبة الظروف او العمل ساعات اكتر و الكلام ده ....
انا اعرف سواقين سابوا الشغل عند ناس و راحوا اشتغلوا مع ناس تانة علشان موضوع عدد ساعات الشغل ... احوالهم المعيشية مش وحشة اوى زى ما الناس فاكرة
السواق ملهوش عزر انه يشرب مخدرات ... و دى حاجة محرمة شرعا ... علشان اى سبب اخر
يعنى ... ميعملش حاجة حرام علشان يكسب قوت عيشه ... زى الحرامى الى بيسرق علشان يكسب لقمة عيشه

على فكرة .. علاقتى بسواقين النقل كويسة جدا على الطريق او فى الشغل ... و مع دلك انا شايف انهم غلاطين فى اغلب المواقف الى بيتسببوا فيها
و شايف ان الحل فى تشديد الرقابة الحقيقية
قديم 04-03-2012, 01:31 AM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute

خالص احترامي لكل المشاركات
بس انا اولا
احب ان افتخر واتشراف ان ولدي الحبيب (ربنا يعطيله الصحه وطول العمر) من سائقي النقل الثقيل

ثانيا احب الفت النظر الي ان سائق النقل الثقيل لازم يكون معاه رخصه اولي
ورخصه اولي يعني مش اقل من 10 سنين سواقه

واحب في الاخر ان اشكر سائقي النقل الثقيل

قديم 04-03-2012, 01:33 AM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

يا جماعة انا شايف ان التعميم غلط ...... انتوا حسستوني ليه اني كل سواق نقل بيركب العربية و سيجارة البانجو في ايده ليه مش بتتكلموا عن السواقين المحترمين اللي طالع عين اهلهم علي الطريق طوول النهار و اللي بلاحظ دايما انهم سواقين بجد و فاهمين سواقة يعني كذا مرة و انا علي الطريق سواق نقل يمنع حدوث مصايب بسبب نه رفع رجله من علي البنزين يعني اقصد انهم بيبقوا مركزين مع الطريق كويس ده غير طبعا البلوه اللي هو سايقها
و بعدين ما هو برده في الملاكي لو دورتوا هتلاقوا اد الاخطاء دي عشر مرااااااااااااات
يعني تقول ايه لما تلاقي واحد بعربية سوبارو ضربت في دماغه انه يخمس علي الطريق الدولي و اللي جاي هو اللي ياخد باله بقي

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة

الكلمات الدليلية
النقل الثقيل مخالفات