العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو كليو Clio

رينو كليو Clio The Renault Clio is a supermini car produced by the French automobile manufacturer Renault. Originally launched in 1990, it is currently in its third generation. The Clio has seen substantial critical and commercial success, being consistently one of Europe's top-selling cars since its launch,[1] and it is largely credited with restoring Renault's reputation and stature after a difficult second half of the 1980s. Symbol of its success and its longevity, the Clio is the only car to have been elected European Car of the Year twice, in 1991 and in 2006.

قديم 28-11-2011, 11:56 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رينو كليو كااااااااااارثه بجميع المقاييس موضوع مهم جدا للنقاش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك مضبوط ميه في الميه والناس اللي شايفه ان السقف والرفارف من الفيبر بيكون عامل امان طب انا عندي فكره احسن ما نعمل بقي العربيات كلها من الفيبر احسن بقي واهو برده ف الحوادث نلاقي العربيه شويه بلاستيك متكسر حواليك وخلاص يا جماعه هو اي كلام بنقوله وخلاص دا البي ام والمرسيدس والفورد بيتباهو ان عربياتهم وزنها تقيل علي الطريق وده بيدي ثبات اكتر للعربيه واحنا جايين نتكلم ف عربيه فيبر طب ازاي بقي؟؟

تسلم ايدك ودماغك الحلو واضيف على كلام حضرتك ان لو الكلام ده مظبوط كانوا عملوا الطيارات من الفبر عشان يخفف من وزنها ويساعد على انها تطير مده اطول بكمية بانزين اقل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gym1974 مشاهدة المشاركة

بالروح بالدم نفديكى يا رينو الشعب والجيش ورينو ايد واحدة

رينو فبر
قديم 28-11-2011, 08:37 PM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

يا جماعة الموضوع مش اى حاجة بعدين الى انا متأكد منة ان رفارف الكليو و كل العربيات الجديدة مش رينو بس بتبقى فيبر عشان تمتص الصدمة معادا الادا طبعا بالنسبة للسقف للكليو صاج مش فيبر دة أتأكد منو من رينو نفسها و الموضوع مش فهلوة يعنى مش مجرد ان العربية تبقى فيبر كلها و خلاص الرفارف و الاكصدام بس فيبر و صدقونى مرة كنت مع واحد صاحبى و كان بيركن و ريح بس تريحة جامدة شوية على مرسيدس سى كلاس جديدة الى حصل ان الاكصدام بتاع المرسيدس اتنى شوية لجوة و الشبكة بتاعت الاكصدام وقعت و بالنسبة للطيارات الفيبر فدى فى الطيارات العبة هى و العربيات فيبر بردو الى قال عليها احد الاعضاء و بالنسبة للاستاذ الى بيقول ان رينو مش اشطر من مرسيدس و بى ام فمتنساش الميجان 2005 لما نزلت مكنش ليها منافس مكنش فى غير الالنترا و السيراتوا كانوا عبارة عن كراسى و موتور و تكييف و مكنش فى غير الباسات و الوكتافيا و ان الميجان واخدة 5 نجوم فى اختبار التصادم الوروبى الكلام دة من حوالى 7 سنين يعنى كانت العربيات الى فيها سفتى قليلة معنى كدة ان رينو بتفكر و بتنزل عربيات ممتازة بس فى مصر الناس مابتقدرهاش بتجرى ورا الانترا و السيراتو و على فكرة الكليو لو كن سقفها فيبر مكنتش اتباعت فى اوروبا لأن مافيش عربية تبقى ضعيفة و مش مطابقة لمعايير لاامان تتباع فى اوروبا ولا اخدتها الشرطة فى فرنسا و تركيا ولا اخدت جايزتين فى 2006 و واحدة تانية مش فاكرها ولا اخدت 5 نجوم فى اختبارات التصادم و انا هتاكد من موضوع السقف دة بس انا متاكد انوا صاج مش فيبر

لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره |
رابطة حائزى الفلوانس :
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=71807

اعتذر عن عدم تواجدى كثيرا
قديم 28-11-2011, 08:46 PM

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

و على فكرة الثبات مش وزن يعنى الوجان عربية ثابتةة جدااااااا و وزنها اد قية ؟؟؟ حوالى 950 كج فالفكرة مش كدة ال فكرة انك توزع الوزن دة صح و تعمل نظام تعليق كويس و حجات تانيييييية كتييير و على فكرة مافيش عربية دلوقتى بتتعمل كلها حديد هتلى عربية كلها حديد x حديد ولا هتلاقى عربية كلها فيبر زى ماقولت الكصدمات و الرفارف بسسسسسسسسسس
تحياتى

رابطة حائزى الفلوانس :

قديم 28-11-2011, 08:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

اما اشوف شركه عالميه عملت عربيه الرفارف بتعتها والسقف فبر هبقا اقتنع بعربيه رفارف وسقف من الفبر
وكفايه ان حضرتك عندك خبره وعارف ان الميجان لما بتتباع مبتجبش نص تمنها ما بالك لما تبقا فبر بقا
وانا مش معترض على العربيه انا قولة انى بعشق الميجان بس انا بتكلم على ان ازاى الفبر هيتحمل او هيمتص الصدمه عن الصاج
انا لما بشوف عربيه عمله حادثه اول شى مبيكونش موجود فيها الاكصدام لانه اتفرتك من الخبطه او اتعجن جوه العربيه

فى النقطة دى يبقى حضرتك مش فاهمهما لان دى نظرية مش هقدر اشرهحالك لأن انا نفسى اخدت وقت كبييير عشان افهمهما بس بالاختصار المختصر ان فى حاجة اسمها FORCE الفورس دى ان لما تبفى فى عربية فتكتسب سرعة لما لقدر اللة تعمل حادثة لو الحادثة دى مافيش حاجة تمتصها الفورس هتوصلك وحضرتك هتتخبط لقدام اكتر طيب اية الحل ؟؟؟؟الحل مش حديد لأن الحديد هيوقف فى وش الفورس دى فابلتالى الفورس هاتكملك اما لو لو جزء صغير مثلا منة فيبر فالفيبر الى بيتكسر دة بياخد جزء كبير معا من الفورس فالفورس الى توصلك اقل مثل بسيط لو حضرتك رايح تشتكى من حاجة معينة فى شركة هتاقبل مثلا واحد مسئول صغير لو لقيتوا بيتهرب و يلوع مع حضرتك هتعمل اية هتقول عايز اققبل الى اعلى منة عشان مافيش فايدة معا اما لو الراجل عمل كل طلباتك فكدة هو بيمتص غضبك الى امتص غضبك دة هو الفيبر يارب اكون اقدرت اوصلك الفكرة تحياتى

رابطة حائزى الفلوانس :

قديم 29-11-2011, 03:41 AM
الصورة الرمزية كومندا
كومندا كومندا غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: بروفسير فى حتى
هواياتي: النت والسيارات

كومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond reputeكومندا has a reputation beyond repute

مبروك على اللى هيشترى