العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-08-2013, 11:09 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المية بتغلى ارجوكم ساعدونى

الغطا الجديد شكله مش مظبوط ............. هو كان بكام ؟
الغطا الكويس مش اقل من 40 ج اللى هو الايطالى و فى المانى كنت شوفته فى بورسعيد لكن الغطيان الرخيصة حتعمل كدا

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-08-2013, 08:58 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

انا جبت غطا جى ام من موزع معتمد ب 35 سالت علية فى التوكيل ب 40 تقريبا وبعد ما ركبتة لقيت المية بتسرب من عند الافيز بتاع خرطوم الريداتير تقريبا غليان المية هو الى بيخلى حاجة تسرب لما تتقفل الدورة كويس

I'M BaD UseR

قديم 30-08-2013, 09:16 PM

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

طيب بما ان الغطا كويس
فهل متأكد من العمل الصحيح للمراوح و صحة اتجاه دورانها ........ يعنى بتشد الهوا من قدام و ترميه على الماتور ؟
هل ثرموستات الكوعة بتفتح ؟

قديم 31-08-2013, 01:20 PM
bassam zaki bassam zaki غير متواجد حالياً

bassam zaki is on a distinguished road
للاهمية رد: المية بتغلى ارجوكم ساعدونى

بالنسبة لموضوع المياه الخضرا وأهميته
في ناس كتير بتنصحني بإستخدامها لأنها مهمة جدا بالنسبة لتحسين
وزيادة كفاءة دورة التبريد في العربية .. بس أنا مستخدمتهاش خالص
قبل كده .. فاأنا عايز أسأل أستخدمها ولا لأ وهل لو إستخدمتها هيحصل
أي ضرر للمحرك و لأ .. وكمان عايز أععرف أستخدمها إزاي أضيفها مباشرةمن الجركن للردياتير ولا أفضي الردياتير الأول ولا أضيفها مباشرة للقربة اللي بتوصل مياه للردياتير ... مع العلم إن عربيتي هيونداي أكسنت 1500 سي سي .. وشكرا
قديم 31-08-2013, 04:02 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassam zaki مشاهدة المشاركة

بالنسبة لموضوع المياه الخضرا وأهميته
في ناس كتير بتنصحني بإستخدامها لأنها مهمة جدا بالنسبة لتحسين
وزيادة كفاءة دورة التبريد في العربية .. بس أنا مستخدمتهاش خالص
قبل كده .. فاأنا عايز أسأل أستخدمها ولا لأ وهل لو إستخدمتها هيحصل
أي ضرر للمحرك و لأ .. وكمان عايز أععرف أستخدمها إزاي أضيفها مباشرةمن الجركن للردياتير ولا أفضي الردياتير الأول ولا أضيفها مباشرة للقربة اللي بتوصل مياه للردياتير ... مع العلم إن عربيتي هيونداي أكسنت 1500 سي سي .. وشكرا
اعلى كفائة تبريد فى الميه هى المياه المقطرة فقط
فايدة المياه الملونة ان فيها

نسبة من الجليكلو اثيلين عشان مانع التجمد .......... ملوش اى لازمة فى مصر بالعكس بيقلل كفائة التبريد

نسبة من مركبات كميائية لمنع تكون الصدأ .......... و ديى مفيدة لو طول عمرك بتحط ميه ملونة لكن لو كنت بتستخدم ميه حنفية فكدا فى صدأ متكون بالفعل فلو حطيت ميه ملونه حتشيل طبقة الصدأ و سربنتينة الرادياتير و سربنتينة السخن فى التابلوه حينهاروا بفعل انهيار طبقة الصدأ و يظهر اخرام كتييييييييييييير

نسبة من مواد مزيتة عشان مضخة الميه و ديى مفيدة

انا بقى بحط ميه مقطرة