العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 02-08-2013, 11:27 PM
CarMania CarMania غير متواجد حالياً

CarMania is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة فى الفتيس .. صوت حشرجة مع النقلات لما العربية بتسخن

اشكركم على الرد والاهتمام يا رجالة.
وانا فعلا اول حاجه حاولت انى اعملها هيا انى اروح التوكيل بس للاسف مش رضوا انهم يستلموها وقالوا ان عندهم ضغط وانى لازم احجز قبل ما اجى واول حجز لسه بعد شهر.

وبصراحه خايف انى اخلى اى مكانيكى يلعب فيها وخصوصا انى فى امور الصيانة دى سيراميك.
بس بردة يا ريت لو حضراتكوا تعرفوا مكانيكى كويس و مضمون قريب من منطقة الهرم او فيصل وانا اروح اكشف عنده.

وبالنسبة للكشف على زيت الفرامل فهوا مستواه تمام
بس انا مش عارف هوا Dot 3 ولا Dot 4
فهتأكد من الموضوع دا وارجع ارد؟

وهل فيه طريقة للكشف على زيت الفتيس وهل الكشف عليه محتاج مكانيكى محترف ولا اى مكانيكى يقدر يعملها والموضوع بسيط؟

واشكركم مرة تانية على الاهتمام

Sent from my LG-P970 using Tapatalk 2
قديم 03-08-2013, 01:54 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى الفتيس .. صوت حشرجة مع النقلات لما العربية بتسخن

احتمال كبير تكون صامولة الكوبلن الرائيسية الى فالعجل سايبة فك العجل عند حد وقلو بصلى على صواميل الكبالن مربوطة والا لاء حصلت معايا واشتريت عربية لواحد وكالن بيبعها عشان الصوت ده وكانو قالولو ان الفتيس بايظ بعد ما اشترناها لقيت صامولة الكوبلن مفكوكة فقط الاحتمال التانى ان صامولة عمود الادارة داخل الفتيس بردو سايبة ودى بتخلى فية اصوات مشابها لعربيتك شوف الكبالن الاول