العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-06-2013, 03:32 PM
كنتوش كنتوش غير متواجد حالياً

كنتوش has a spectacular aura aboutكنتوش has a spectacular aura about
افتراضي كاوتش كوبلن 127

انا مغير الكاوتش من حوالى شهر وما كملتش 500 كيلو بعد تغييره والمهم انه دلوقتى مش مقطوع بس بيجيب زيت علشاان فيه بوش بينه وبين الاكس وفيه ميكانيكى قاللى ان الاكس عاوز يتملى ويتجلخ علشان يرجع زى ما كان وقاللى نملاه بالارنديد (مادتين يتم خلطهم للحام المعاد ) وحصل ده وبرضه فيه تسريب انا لو جبت افيز معدن وربطه على اخر الكاوتشه هيمنع التسريب مع العلم ان اخر الكاوتشه ناشف ولا اجيب ارنديد تانى وازود تانى ولا اعمل ايه والمشكله ان زيت الفتيس خلص ومفيش حد فاتح فهل ممكن احط زيت موتور مؤقتا (معايا موبيل عالى الكفائة ) لحد ما اروح للميكانيكى بتاعى يا ريت تفيدونى
قديم 07-06-2013, 08:35 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كاوتش كوبلن 127

السلام عليكم
المشكله كده في الأويل سيل ولا في كاوتش الكوبلن
الأفضل تغيير الأكس بواحد استيراد وتغيير الأويل سيل جديد
ولا يجوز وضع زيت موتور مكان زيت الفتيس يفضل زيت الفتيس طبعا
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 02-08-2013, 09:53 AM
الصورة الرمزية adham.com
adham.com adham.com غير متواجد حالياً

التخصص العملى: System Administrator IT

adham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond reputeadham.com has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كاوتش كوبلن 127

بالنسبة للمشكلتك
دي
ليس لها إلا حل واحد
دة شغلي أنا عملته بنفسي

كنت بجيب نوعية كاوتش نظيفة و غالية كان ثمن الواحدة 17 جنيه بألويلسيل بتاعها (إللي هي الحتة الناشفة إللي إنت تقصدها)
و للأسف برده بعد شهر كنت بلاقي تسريب زيت
برغم إن الأكس سليم
و علي فكرة إنت عندك الأكس سليم و كويس بلاش تضيع فلوسك في حاجات ماتستاهلش
حتي لو جبت أكس جديد هتلاقي نفس الكلام عندك

الحل

1- إشتري كاوتش نظيف من شارع شامبليون في وسط البلد و هناك متخصصين كتير في الكاوتش و الأويلسيل.... و بلاش تشتري من بتوع قطع الغيار إللي جنب بيتك و جنب الورشة ... معلش إتعب نفسك و إنزل وسط البلد .. بدل ما تفك من تاني و تبقي متعقد نفسيا من العربية

2- هتجيب شحم تقيل زي مثلا (شحم بترومين) النص كيلو ب 20 جنيه بس هيعجبك أوي
هتحط شوية شحم علي قد كف إيدك كدة .. جوة الكاوتشة من الناحية دي إللي في الصورة
بحيث إن الشحم يمنع خروج الزيت من الأويلسيل
و لو ركزت في الصورة هتلاقيني حاطط شوية شحم اهو في قلب الكاوتشة
و علي فكرة أنا بحط أكتر من كدة كمان
و ماتقلقش مش هيضر خالص بالفتيس

3 - يا ريت زيت التيس يكون تقيل أو الدرجة بتاعته 140
بلاش الزيت الخفيف ال90

4 - لو حاولت تربط افيز في الحتة الناشفة (الأويلسيل يعني) .. مش هتعرف إيه ملوش لازمة
و بعدين الأفيز بيتربط عالكاوتش بتاع الكوبلن الخارجي بس