العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ان عملت حادثة جامدة كادت تؤدى بحياتك هل ستركب العربية تانى ؟
نعم 42 84.00%
لا 8 16.00%
المصوتون: 50. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 16-11-2010, 12:29 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: الماروتى بتاعتى اتقلبت و الحمد لله على كل حال

الحمد لله يا جماعة العربية رجعت تشتغل تانى و رجعت تجرى على الدائرى و تاكل مطبات و حفر فى الشوارع
هيه فعلا هتحتاج سمكرى بس مش هروح له دلوقتى انا مستنى لغاية ما اقرب على التجديد
و فيها لخبطة فى الكهرباء لمبه بتنور لوحدها فى المطبات و حاجات ملمسة و فانوس مكسورو فانوس قاطع كهرباء و لمبة فرامل اليد مطفية على طول و غيره بس دى هعملها عند واحد حبيبى باثق فيه ميه فى الميه وهو دة الوحيد اللى ممكن ائتمنه على العربية و اسيب له المفاتيح و امشى و انا مطمئن
و اشكركم جميعا على اهتمامكم

قديم 16-11-2010, 09:38 AM
الصورة الرمزية أبو أسكندر
أبو أسكندر أبو أسكندر غير متواجد حالياً

أبو أسكندر is on a distinguished road

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
ربنا يعوض عليك يارب ويخلف عليك بخير منها يارب
بس واضح ان المشكلة مش عندك ولا عند العربية هو الجرف أو الإنخفاض اللي بجانب الطريق هو اللي خلاقها تنقلب
وان شاء الله بسيطة وتصلحها وترجع تركبها تاني
المهم ان انت بخير والحمد لله

قديم 16-11-2010, 10:11 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اى حاجة تيجى فى الصاج مش مهمة
انما ضفر انسان غاااااااااااالى اوى
الف الف سلامة عليك
قديم 18-11-2010, 12:28 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو أسكندر مشاهدة المشاركة

لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
ربنا يعوض عليك يارب ويخلف عليك بخير منها يارب
بس واضح ان المشكلة مش عندك ولا عند العربية هو الجرف أو الإنخفاض اللي بجانب الطريق هو اللي خلاقها تنقلب
وان شاء الله بسيطة وتصلحها وترجع تركبها تاني
المهم ان انت بخير والحمد لله

لا يا باشا مش المشكلة فى الجرف او الانخفاض اللى بجانب الطريق زى ما سيادتك بتقول
المشكلة مش كدة لان الغلطة غلطة سواق
يعنى انا اللى غلطان
لعدة اسباب
1- انى ما سيبتش مسافة كافية بينى و بين السيارة التى امامى
2- عندما توقفت السيارة التى امامى كان يجب ان اقف انا كمان
3- اذا كنت توقفت كنت ساجد انه توقف نظرا لصعوبة الملف مش بيقف كدة و خلاص او بينزل حد
4- اننى حاولت اتخطى السيارة التى توقفت امامى بنفس سرعتى و لم افكر فى خفض السرعة لتخطيه/*/
5- لم انتبه ان الاسفلت ملىء بالتراب الخفيف الرفيع الذى معه قوة الفرامل تساوى صفر و الضغط على الفرامل معها لا يجدى
6- الشعور بالثقة الغادرة لاننى اسير على الغيار الثانى بهدوء و براحة اننى فى اى حالة ساضرب فرامل ستكلبش العربية فى مكانها
7- قيامى بفك حزام الامان قبلها بخمس دقائق ادى لارتطام راسى بسقف السيارة عند انقلابها على السقف مما افقدنى الوعى دقيقة او اقل و شعورى بدوار مفاجى و الام فى راسى مستمر لفترة زمنية طويلة
8- نظرى الى الطريق على انه سينتهى عند السيارة التى امامى و اغفالى قاعدة النظر امام السيارة التى امامى لان الذى امامها سيؤثر عليها و يؤثر على انا ايضا
9- احساسى بان الطريق كلة او البلد كها ملكى لان الطريق ليس فيه سيارات و القرية صغيرة جدا و ليس هناك سيارات على الطريق و ممكن تمشى زى ما نته عاوز و لو عاوز تقف بالعرض فى نص السكة نص ساعة مفيش حاجة هتقولك وسع السكة يا عم و الزمن بدرى لانها كانت الساعة تسعة و نصف صباحا اعطانى ثقة زائفة بان الطريق ملكى

بخصوص السيارة الف شكر على سؤالك عليها و اطمئنانك عليها و هى الان بخير و سلامة
و زى ما بقول السلامة للماروتى
فكانت لازم تعيد معايا فى العيد و تشيل كمان خروف العيد بس بعد ما قفلت الظهر بتاع الكنبة و ربطته كويس و حطيته فى المكان دة و بصراحة كان وديع جدا حتى اقتربنا من البيت و بدا يتمرد على ربط ارجله و يصدر ماء ماء ماء
و فى العيد ضحيت بالخروف بدل ما اضحى بالماروتى .

.

قديم 18-11-2010, 08:43 AM
hm414 hm414 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشروع طبيب

hm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to allhm414 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanay32 مشاهدة المشاركة

لا يا باشا مش المشكلة فى الجرف او الانخفاض اللى بجانب الطريق زى ما سيادتك بتقول
المشكلة مش كدة لان الغلطة غلطة سواق
يعنى انا اللى غلطان
لعدة اسباب
1- انى ما سيبتش مسافة كافية بينى و بين السيارة التى امامى
2- عندما توقفت السيارة التى امامى كان يجب ان اقف انا كمان
3- اذا كنت توقفت كنت ساجد انه توقف نظرا لصعوبة الملف مش بيقف كدة و خلاص او بينزل حد
4- اننى حاولت اتخطى السيارة التى توقفت امامى بنفس سرعتى و لم افكر فى خفض السرعة لتخطيه/*/
5- لم انتبه ان الاسفلت ملىء بالتراب الخفيف الرفيع الذى معه قوة الفرامل تساوى صفر و الضغط على الفرامل معها لا يجدى
6- الشعور بالثقة الغادرة لاننى اسير على الغيار الثانى بهدوء و براحة اننى فى اى حالة ساضرب فرامل ستكلبش العربية فى مكانها
7- قيامى بفك حزام الامان قبلها بخمس دقائق ادى لارتطام راسى بسقف السيارة عند انقلابها على السقف مما افقدنى الوعى دقيقة او اقل و شعورى بدوار مفاجى و الام فى راسى مستمر لفترة زمنية طويلة
8- نظرى الى الطريق على انه سينتهى عند السيارة التى امامى و اغفالى قاعدة النظر امام السيارة التى امامى لان الذى امامها سيؤثر عليها و يؤثر على انا ايضا
9- احساسى بان الطريق كلة او البلد كها ملكى لان الطريق ليس فيه سيارات و القرية صغيرة جدا و ليس هناك سيارات على الطريق و ممكن تمشى زى ما نته عاوز و لو عاوز تقف بالعرض فى نص السكة نص ساعة مفيش حاجة هتقولك وسع السكة يا عم و الزمن بدرى لانها كانت الساعة تسعة و نصف صباحا اعطانى ثقة زائفة بان الطريق ملكى

بخصوص السيارة الف شكر على سؤالك عليها و اطمئنانك عليها و هى الان بخير و سلامة
و زى ما بقول السلامة للماروتى
فكانت لازم تعيد معايا فى العيد و تشيل كمان خروف العيد بس بعد ما قفلت الظهر بتاع الكنبة و ربطته كويس و حطيته فى المكان دة و بصراحة كان وديع جدا حتى اقتربنا من البيت و بدا يتمرد على ربط ارجله و يصدر ماء ماء ماء
و فى العيد ضحيت بالخروف بدل ما اضحى بالماروتى .

.
ألف سلامه عليك ياأستاذ ايمن والله لا يورينا مكروه اطلاقا
وحمد لله على سلامة الحبيبه الماروتي وكل سنة وانتا طيب وعايزين نصيبنا من الخاروف بقا
ههههههههههههههههههههههههه ههههه

بالتوفيق ان شاء الله

دعواتك