العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 05-10-2010, 02:09 PM
Om Abd Allah Om Abd Allah غير متواجد حالياً

Om Abd Allah will become famous soon enough
افتراضي الماروتي بتاعتي بتحتضر والا ايه.......؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الماروتي بتاعتي مش عارفة جت علي بداية المدارس وابتدت تخرف .. مش عارفة ايه اللي فيها بالظبط
صوت الموتور عالي بتكييف ومن غير تكييف بقيت زي العربيات اللي موديل سنة 70 يعني تمشي في الشارع تلاقي الناس بتقول الصوت ده طالع منين
السخونة .. العربية بتعمل حاجات غريبة .. من الأول المروحة كانت بتشتغل لما المؤشر بيكون علي النص وده كان الطبيعي .. دلوقتي"من غير تكييف" المروحة بتشتغل بعد النص بحاجة بسيطة والمشكلة انها ساعات بتعلق ومش بتشتغل .. مع التكييف طبعا المؤشر ما بيتعداش الثلت ده طول ما انا علي سرعة اقل من 70 اول ما بمشي بسرعة شوية علي 80 مثلا فترة صغيرة تبتدي تسخن ويوصل للنص ويعدي النص واهدي يرجع تاني .. ومرتين سخنت جدا واضطريت ركنت واستنيت لما بردت شوية وكملت
اصوات غريبة بتطلع من تحت الدواسات لما بجي اطلع علي الأولاني بعد وقوف .. كركرة .. مع اصوات تانية في المطبات تزييق غريب
لمبة الزيت شكلها اتحرقت مش بتنور خالص وبقيت اللمبات بتنور عادي
ارجوكم حد يقولي ايه الحكاية .. هو انا ممكن اوديها التوكيل بعد ما ركبت التكييف ..؟؟ ولو ينفع ممكن يطلعولي العربية كلها باظت ويدفعوني اد تمنها ....؟؟؟
معلش علي الاطالة لكن فعلا انا كل يوم بمشي بيها ببقي خايفة يحصل حاجة جديدة وبمشي جنب الحيط طول الطريق

الدنيا زمن قليل و عمرك فيها قليل من قليل و ما بقي من عمرك فيها قليل من قليل من قليل. فأكثر الخير و العطاء تحول القليل إلى كثير. إبذل الحب تسعد و تسعد من حولك.
رحلة للسعادة
قديم 06-10-2010, 01:12 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الماروتي بتاعتي بتحتضر والا ايه.......؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Om Abd Allah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الماروتي بتاعتي مش عارفة جت علي بداية المدارس وابتدت تخرف .. مش عارفة ايه اللي فيها بالظبط
صوت الموتور عالي بتكييف ومن غير تكييف بقيت زي العربيات اللي موديل سنة 70 يعني تمشي في الشارع تلاقي الناس بتقول الصوت ده طالع منين
اكيد حاجه من اتنين يأما شداد البنزين معلق أو مشدود وانتي نسياه مشدود وده هتلاقيه علي ايدك الشمال تحت الدركسيون وده سبب لكل اللي حكتيه بعد كده دوسي عليه ورجعيه مترحه هتتحل باقي المشاكل او ممكن يكون معلق وهربان من مطره في الكربيراتير وفضل معلق علي الوضع مشدود وده لازم ميكانيكي او حد بعرف في العربيات يرجعه مطرحه والموضوع ده سهل جدا ومش هياخد 10 ثواني

السخونة .. العربية بتعمل حاجات غريبة .. من الأول المروحة كانت بتشتغل لما المؤشر بيكون علي النص وده كان الطبيعي ..
كلام ممتاز وده الطبيعي في اي ماروتي سليمه
دلوقتي"من غير تكييف" المروحة بتشتغل بعد النص بحاجة بسيطة والمشكلة انها ساعات بتعلق ومش بتشتغل ..
مينفعش تعلق اكشفي علي المروحه وبصي حوليها يمكن فيه حاجه بتخبط فيها فتزنقها تخليها متشتغلش
والمفروض انها تشتغل علي النص بالظبط زي كانك مكنتيش مركبه تكييف
مع التكييف طبعا المؤشر ما بيتعداش الثلت ده طول ما انا علي سرعة اقل من 70
ده طبيعي جدا لان مروحه التبريد بتشتغل مع التكييف فبيكون التبريد اعلي وده بيخلي الميه في الريداتير علي طول بارده ومبتلحقش تسخن خالص
اول ما بمشي بسرعة شوية علي 80 مثلا فترة صغيرة تبتدي تسخن ويوصل للنص ويعدي النص واهدي يرجع تاني ..
الكلام ده مش طبيعي لازم تكشفي علي الميه في الريداتير والافضل انك تحطي ميه خضرا ولما تقل زوديها ميه عاديه بس يفضل انها تكون ميه مقطره او ميه اللي بتطلع من تكييف البيت عبيه في زجاجه واركنيه تزودي منها العربيه لانها ميه عادم التكييف ميه مقطره خاليه من الاملاح والشوائب

ومرتين سخنت جدا واضطريت ركنت واستنيت لما بردت شوية وكملت
ايوه ده حصل معايا وبيحصل في كل العربيات بس الكلام ده بيحصل في الايام الحر جدا ودرجه الحراره الجو بتعدي الـ 40 سخونه العربيه ممكن توصل لاخرر شرطه وده مرحله الخطر علي الماتور في الوقت ده تطفي التكييف وتركني العربيه وتسيبيها دايره 4 دقائق علي الاقل علشان ميكونش فيه حمل علي الماتور والريداتير يلحق بيرد سخونه الميه وسخونه العربيه
انا في الاوقات ده بسلم امري لله ومبشغلش التكييف الا اخر النهار لانه تشغليه مبيفدش حاجه في الظهر لانه بخلي العربيه تسخن اكتر من طبيعتها وده مبيحصلش الا في الايام شديده الحر فقط
ملاحظه : اكشفي علي زيت الماتور لانه ليه عامل كبير جدا في التبريد وقلة لزوجه الزيت بتخلي العربيه تسخن انا عن نفسي بحط زيت شل تمنه تقريبا 105 جنيه وده لقيته ممتاز بيخلي صوت العربيه ناعم جدا ومش واضح لدرجه اني في ناس بتفتكر العربيه مش دايره وده بغيره كل 5000 كيلو وطبعا بغير زيت وفلتر لان الفلتر تمنه 10 او 15 جنيه بس لو اتسد هيكلفني تمن الماتور
اصوات غريبة بتطلع من تحت الدواسات لما بجي اطلع علي الأولاني بعد وقوف .. كركرة .. مع اصوات تانية في المطبات تزييق غريب
اصوات التقطقه ده بتظهر بوضوح جامد في الملفات ولا لما العربيه بتبتدي الحركه بس ؟
لو بتظهر اكتر في الملفات ده هتكون الكبالن عندك باظت من المطبات وده اي حد بتاع كبالن او عفشه بيغيرها وتمنها مش غالي كتير
لكن لو بتظهر اثناء الطلعه فقط فده عيب من اللاجزاء المسئوله عن نقل الحركه من الفتيس للكبالن حصل فيها تأكل وده ممكن تتفادي الاصواط ده انك تطلعي بالعربيه بسرعه اقل شويه يعني متدوسيش بنزين جامد وارعي رجلك من علي الدبرياش سنه سنه ان شاء الله مش هتسمعي الاصوات ده
ملاحظه : واضح من الكلام ده انك بتحبي الحفر والمكبات كتير وبتخديهم بسرعه عاليه وده بدوره بيبوظ الكبالي والمساعدين والمقصات فلازم نهدي خالص اثناء المطبات والحفر للمطافظه علي العربيه لانها صغير فاي حاجه بتاثر فيها
لمبة الزيت شكلها اتحرقت مش بتنور خالص وبقيت اللمبات بتنور عادي
ده سهله جدا وبتتغير بسهوله
ارجوكم حد يقولي ايه الحكاية .. هو انا ممكن اوديها التوكيل بعد ما ركبت التكييف ..؟؟ ولو ينفع ممكن يطلعولي العربية كلها باظت ويدفعوني اد تمنها ....؟؟؟

بصي كل توكيلات السيارات بيغالو جدا في ثمن قطع الغيار انا مره اتصلت بيهم وسلاهم عن فلتر الزيت قالولي 40 جنيه ياباني وسئلت بره لقيته 20 جنيه ياباني برده
سئلت عن الكاسيت قالولي 600 جنيه غير تركيبه طبعا جيبت كاسيت ب 140 وركبته واشتغل 100 %
عامة اتصلي بالتوكيل وروحي شوفي اسعارهم ايه وهتناسبك ولا لأ لو منسبتكيش بلغيني اقولك تشتري قطع الغيار منين وبكام وتعلملي ايه

معلش علي الاطالة لكن فعلا انا كل يوم بمشي بيها ببقي خايفة يحصل حاجة جديدة وبمشي جنب الحيط طول الطريق

متقلقيش العربيه هتتصلح وتبقي زي الفل وترجع احسن من الاول وربنا يصلح ليكي حالها وتجري بيها وتحصلي العربيات الـ BMW بس طبعا هتحصليها اول ما الاشاره تقف هههههههههههههه

قديم 06-10-2010, 05:39 PM

رينا يبارك فيك يا حبيب الناس علي الاهتمام والرد الوافي .. ربنا يجزيك عنا خير ويجعله في ميزان حسناتك
بالنسبة للشداد بتاع البنزين انت تقصد الشفاط بصراحة انا فعلا نسياه كذا مرة مشدود بس انا كنت بقفله هو ممكن يكون علق فعلا
بالنسبة لمية الريدياتير انا بشوفها علي طول وساعات بزودها من القربة .. وكنت مش بحط الا مية خضرا بس مع الأسف قعدوا يتريأوا علي بقيت بزود مية عادية .. هو انا دلوقت ممكن اروح البنزينة اخليهم يغيروا دورة المية ويحطولي مية خضرا واستمر عليها بعد كده
الزيت انا بحط موبيل 1 كل 8000 ك " هو ده بتاع الموتور والا ده حاجة تانية"
الأصوات فيه أصوات بتطلع في الملفات اليو تيرن الجامدة قوي بس مش زي الصوت اللي بيطلع من الدبرياج عند الغيار الأول وبصراحة انا بحب المطبات والبلاعات جدا يعني والحمد لله مفيش بلاعة فيكي يا مصر الا لما اخدتها وخصوصا في سنة اولي سواقة وكمان انا بمشي في طرق داخلية كتير عشان اتفادي الزحمة
انا ان شاء الله هجرب اسأل في التوكيل واشوف لو غاليين قوي معلش حضرتك شاكرا تقولي علي مكان شراء الحاجات دي وميكانيكي ثقة اروحله
ويجعله عامر

الدنيا زمن قليل و عمرك فيها قليل من قليل و ما بقي من عمرك فيها قليل من قليل من قليل. فأكثر الخير و العطاء تحول القليل إلى كثير. إبذل الحب تسعد و تسعد من حولك.
رحلة للسعادة
قديم 07-10-2010, 12:50 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

اختي ام عبدالله شاكر ليكي دعائكي لي فأن لم اقدم لكي الا الواجب علي تقديمه فزكاة العلم اخرجه
لازم الواحد طالما يعرف معلومه لازم يقولها للناس علشان ربنا يزوده في العلم
اجابه علي تسائلتك فصوت التقطقه في الملفات فده معناه عيب في الكبالن وده تقريبا سعره 60 جنيه للكوبلن الواحد
اما صوت الطقطقه في الطلعه ممكن يكون عيب في المقصات او في الوصلات اللي بيت الفتيس والكوبلن وممكن متكونش محتاجه تتغير ممكن تكون محتاجه تربيط للعفشه فقط

بالنسبه لزيت موبيل 1 فده ممتاز للعربيه لكن ده ادائه نستفاد منه اكبر استفاده في العربيات الحديثه اللي تمنها معدي 75000 مش العربيه التعبانه ده هههههههههههههههه لكن هيشتغل علي الماروتي برده وواضح من كلامك انك بتجيبي زيت ال10000 كيلو وبتغيريه علي 8000 لكن ممكن تغيريه علي 10000 متخفيش لان الشركه اللي عملته هيا اللي بتقول ده ل10000 كيلو والشركه كمان عامله حد أمان يعني الزيت ده ممكن يتغير علي اكتر من كده
لكن اي زيت ينفع للماروتي لكن لازم نراعي منسوب الزيت وكل فتره نبص علي مقاس الزيت لازم عند تغييره مكونش فوق العلامه الحد الاقص ومقلش عن علامه الحد الادني ولو لقيناه قل شويه عن العلامه وقرب من علامة الحد الادني ممكن نزوده شويه لحد ما يوصل للمنسوب الازم وطبعا عند الكشف عن الزيت لازم نشوف لزوجته اخبارها ايه لو اللزوجه قلت فلازم نغيره قريب وخلي بالك اللزوجه بتقل لما العربيه تشخن كتير عن الحد اللزم لان زياده الحراره بتعمل علي فك الروابط الكميائيه بين جزيئات الزيت فيخلي لزوجة الزيت تقل وميمسكش في بعضه اما عن اماكن شراء قطع غيار الماروتي فده من مكان اسمه التوفيقيه في القاهره فيه حوالي 3او اربع محلات بتبيع قطع غيار وكماليات السيارات الياباني وطبعا الماروتي المفروض انها ياباني يعني هتلاقيها عند محلات العربيات التويوتا والسوزوكي ومثلها
فيه مكان تاني بيبيع كل قطع الغيار ااكتر من التوفيقيه كان فيه حاجات مبلقهاش في التوفيقيه ولقيتها هناك في شارع احمد حلمي بعد موقف احمد حلمي وقبل نفق احمد بدوي

<IFRAME height=350 marginHeight=0 src="http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=ar &geocode=&q=30.065874,31. 249806&sll=30.066123,31.2 49537&sspn=0.00104,0.0034 22&ie=UTF8&ll=30.065903,3 1.249868&spn=0.00832,0.02 738&z=14&output=embed" frameBorder=0 width=425 marginWidth=0 scrolling=no></IFRAME>

وده مكانهم علي الخريطه من موقع جوجل ماب هتلاقي هناك كل حاجه للعربيه اي حاجه هتلاقيها
وانا في الخدمه لو احتاجتي اي استفسار

قديم 07-10-2010, 12:55 PM

جزاك الله كل الخير يا حبيب الناس .. انا فعلا متهيألي ان العفشة عايزة تتربط ان شاء الله في الاجازة دي احاول انجز واشوف أغلب الحاجات دي أغيرها واصلحها
ازادك الله من علمه ونفع بك الأخرين وأحب الناس الي الله انفعهم لعباده

رحلة للسعادة