العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 22-01-2013, 03:26 PM
mo_hamed100 mo_hamed100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Computer Engineer

mo_hamed100 will become famous soon enoughmo_hamed100 will become famous soon enough
افتراضي لانسر 1300 اوتو 2012

السلام عليكم

انا عملت صيانة الالف و بصراحه بقي ابتديت استخدم العربيه بقي من سرعه بس سرعه معقوله برده و كده بقي لاني طبعاً قبل صيانة الالف كنت بحسس علي العربيه نيجي للمهم انا المشكله دلوقتي اني ملاحظ شوية عيوب في العربيه مش عارف ايه مدي اهميتها و لا ايه سببها و اتمني من حضراتكم الافاده فيها لاني بصراحه اول مره اركب عربيه لانسر كان معايا قبليها بيرسونا

1- لما بلف الدركسيون يمين و شمال بسمع صوت طقطقه او خرفشه (تك تك كده) بس خفيفه في الدركسيون من داخل العربيه زي مايكون فبر بيحك في بعضه.
2- لما بمشي من 100 فيما فوق و اكبس فرامل و افضل محمل عليها شويه العربيه بتغربل و بسمع صوت مصاحب للغربله دي زي ما يكون الطنابير بايظه مثلاً في حين علي السرعات اللي تحت ال 80 لما حتي بكبس فرامل مبحسش بيها و لا بسمع الصوت المكتوم ده .

و شكراً ليكم جميعاً
قديم 22-01-2013, 06:06 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لانسر 1300 اوتو 2012

السلام عليكم
الصوت ممكن يكون عيب في الكبالن
والغربله اكشف علي الطنابير ومسها
هي العربيه عدادها كام
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 22-01-2013, 10:13 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

روح التوكيل وربط عفشة
مش ممكن عربية لانسر لسة ماكملتش 1000 كم والطنابير و الكبالن تبوظ
قديم 23-01-2013, 12:57 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

لازم تروح توكيل بسرعه ومتمشيش بيها كده ولو فيه حاجه عايزه تتغير هيغيروها عشان تبع الضمان ا
قديم 23-01-2013, 10:02 AM
mo_hamed100 mo_hamed100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Computer Engineer

mo_hamed100 will become famous soon enoughmo_hamed100 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الصوت ممكن يكون عيب في الكبالن
والغربله اكشف علي الطنابير ومسها
هي العربيه عدادها كام
والله المستعان

هو الصوت بتاع الطقطقه ده مش جاي من عند العجل ده جاي من الطاره نفسها زي ما يكون عند دراعات الاشاره كده هي مش كبالن هي حاجه في الجزء بتاع الطاره نفسه
هي العربيه عامله 2500 كم بس هل ممكن تكون الطنابير بايظه في عربيه زيرو لا و ياباني كمان بس عندي سؤال ليه اللي انا بحسه ده اللي هو زي ما يكون الطنابير بايظه مبيحصلش الا عند الاستمرار في الكبس علي الفرامل و انا فوق ال 100 كم