العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 31-12-2014, 02:30 PM
mmabdelaal mmabdelaal غير متواجد حالياً

mmabdelaal is on a distinguished road
استفسار إستشارة بخصوص ال Throttle & Idle Sensor

السلام عليكم،

محتاج خبراتكم في إستشارة ميكانيكية. أنا عندي لوجان بلاك لاين موديل ٢٠١٢. من فترة والعربية أحيانا بتبطل عند السلانسيه. يعني أبقي سايق ولما أجي أدوس فرامل ودبرياج العربية تبطل. الموضوع عشوائي تماما يعني ساعات يحصل وساعات لأ. بس بيحصل أكتر لو ماشي في طريق زحمة فبتحرك وبقف كتير. أو لو اتحركت بالعربية الصبح من غير ماسخن.

المهم رحت بالعربية للتوكيل فرع المقطم ولما كشفوا عليها قالولي محتاج تغير ال Throttle وهتدفع ٢٠٠٠ جنيه!! كنت عايز أشتم الصراحة. من ناحية تانية فهمت من المهندس الفني إن المشكلة مش في ال Throttle شخصيا المشكلة في ال Idle Sensor!! هو دا اللي شايفين إن المشكلة فيه لكن السنسور مابيتباعش لوحده. لازم أغير ال Throttle كله!!
في الأخر إتفقت معاهم إنهم ينضفوا ال Throttle وامشي بيه كدة واشوف هل المشكلة هتتحل ولا لأ. طبعا مش عايز أقولكم العربية بطلت مني وانا لسة خارج من عندهم.

أنا محتاج مساعة حضراتكم في الأتي:
١. هل فيه مكان بيبيع ال Idle Sensor لوحده؟
٢. لو مافيش، فيه مكان بيبيع ال Throttle بسعر أرخص
٣. هل فيه إحتمالات تانية إن المشكلة ماتكونش بسبب ال Idle Sensor?
٤. هل فيه مكان تاني ممكن أروحه غير الوكيل المستفز دا وخصوصا إن عربيتي طلعت برة الضمان خلاص؟ بس يكون مركز صيانة مش ورشة. أنا ساكن في الشيخ زايد يعني الأفضلية لزايد وأكتوبر.

شكرا مقدما
قديم 31-12-2014, 04:10 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إستشارة بخصوص ال Throttle & Idle Sensor

حصلت مع اتنين زمايلى ف الشغل وجابوا أيدل سنسور جديد ب 350 او 400 تقريبا وانتهت المشكلة نهاااااااااائى
قديم 31-12-2014, 04:11 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

ولو الموضوع أكبر من كدا تروح لجمال القاضى ف الحرفيين مدينة السلام تروح من الدائرى وتسأل عليه
راجل محترم جدا وعنده كل حاجة تخص الرينو
قديم 31-12-2014, 06:32 PM
احمد زغلول عبدالعال احمد زغلول عبدالعال غير متواجد حالياً

احمد زغلول عبدالعال is on a distinguished road

لو سمحتوا ممكن اعرف عدد قوه الدفع للسيارة سيينا 1600 س س
قديم 31-12-2014, 10:23 PM
mmabdelaal mmabdelaal غير متواجد حالياً

mmabdelaal is on a distinguished road

شكرا أستاذ/ هشام
ممكن أعرف زمايلك جابو ال Idle Sensor منين؟ وهل ركبوه في التوكيل ولا برة؟!

الكلمات الدليلية
لوجان، سنسور، throttle, idle