العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 08-02-2012, 05:03 PM
waleed_d82 waleed_d82 غير متواجد حالياً

waleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud of
افتراضي رد: اية الفرق بي قيادة المانول والاتوماتيك ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة screamseko مشاهدة المشاركة

فرامل فجأه دوس فرامل بس مفيش دبرياش ولا حاجه

دوس فرامل عادي لحد متقف

ولو واقف علي جمب فتره ممكن تجيب ال N عشان متبقاش محمل عالفتيس وانت واقف

بس لو ماشي علي طول عادي مفيهاش مشكله
يعني حنفترض انا ماشي علي 50 فاجأة اضغط فرامل واول ما تقف اسيف الفرامل واكمل عادي
ولو موقفتش يعني وصلت مثلا 10 كم بردة اسيب فرامل واكمل ولا لازم اقف خالص
قديم 08-02-2012, 05:25 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

انا زيك بالضبط استاذ مانوال
ركبت ميركوري جراند ماركيز اتوماتيك و هيونداي نيو اكسنت اوتو
ما استريحتش الصراحه
مش حاسس ان انا سايق

وانا ان شاء الله حجيب فانتازيا مانوال برده
المانوال بتحس بمتعه كده في القياده
ده رايي
قديم 08-02-2012, 05:31 PM
shooter22522 shooter22522 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب جامعى

shooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

ما استريحتش الصراحه
مش حاسس ان انا سايق

ده رايي
فعلا الاتوماتيك الواحد مش بيحس انه سايق
و المانوال سحبها جميل
قديم 08-02-2012, 05:57 PM
waleed_d82 waleed_d82 غير متواجد حالياً

waleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud ofwaleed_d82 has much to be proud of

ما استريحتش الصراحه
مش حاسس ان انا سايق

ده رايي
افهم من كدة ان المانول افضل من الاتوماتيك من حيث السحب والسرعة بمعني اصح الاداء وكمان من ناحية متعة القيادة افضل
قديم 09-02-2012, 01:07 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

ما استريحتش الصراحه
مش حاسس ان انا سايق

ده رايي
مع احترامى لحضرتك انا ركبت مانيوال طوول عمرى وعمى جاب نيو اكسنت rb
سترونيك وكنت بقول برضة زيك انها اى اتوماتيك مش بتسحب ولا حاجة وطلعت غلطان خالص الاتوماتيك تقدر تسحب بية وقوى جدا كمان بمجرد ما تدوس على دواسة البنزين تختلف فلو دست للنصف لها سحبة معية وبيحرق على الغيار جدا لدرجة 4 او 5 ولو دوست الدواسة كلها تحس باندفاع قوى زى المانيوال بالضبط وكمان لو حولت على السترونيك الله اكبر بتسحب اغقوى من الفيرنا بتاعتى على الاول سحب روعة ما شاء الله انا بقول الكلام دا لانى كنت فاكر برضة انى المانيوال مفيش زية فى السحب صدقنى جرب وبالذات السترونيك هتلاقية جبار
بالنسبة لصاحب الموضوع استاذى انا كنت بعلم ناس على الاتوماتيك بتاعها وكان عندهم مانيوال مجرد يومين فقط هتلاقى العملية اسهل جدا ولو حضرتك من سكان السويس انا ممكن اخدمك فى الموضوع عملى
المهم
السؤال اللى الكثير بيسئلة لما كنت بعلمهم
هو ينفع انى اكون ماشى على التالت مثلا وامور على n وبعدها اجيب الغيار d تانى واكمل زى مثلا انت جايب التالت مانيوال ممكن تريح الغيار وتمور وتسيب العربية ماشية ولما مثلا تهدى شوية تجيب تانى وتكمل وطبعا
الجواب كدة غلط لانى محور الفيس الاتو لما تمور هيكون من وضع الحركة الى السكون طب لما تعشق تانى تخيل انة كان من وضع السكون وفجاة اديت غيار خلاة بسرعة جدا وصل لسرعة 50 ك مثلا طبعا كدة التعشيق هيكون عنيف جدا ويؤثر علية بالسلب
السؤال دا بيتكرر كتير عشان حجتهم انة كدة يوفر بالبنزين ولو فى اى اسئلة تانى افتكرتها هكتبها على طول

الكلمات الدليلية
مانيول, ستيبترونيك, فتيس اوتوماتيك