العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 21-10-2011, 04:59 AM
الصورة الرمزية مبارك القناوى
مبارك القناوى مبارك القناوى غير متواجد حالياً

مبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للقيادة باستمتاع عليك بالتالي !!!

جميع المواضيع منقولة للأمانة

لا تجادل احمق فانه ينَزلك لمستواه ثم يغلبك بالخبرة

قديم 21-10-2011, 05:00 AM
mijodian mijodian غير متواجد حالياً

mijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

كله كلام جميل الا ..... رجلك والدبرياج في الزحمه ازاي اشيلها من الدبرياج واناماشي بسرعة متر في الساعه ؟
دي اكتر لقطة انا فاهم كويس اوي اللي بيحصل فيها
اللي هيا انك مش عايز تشيل رجلك لانها كلها لحظة والعربيات اللي قدامك هتمشي
طيب انا بعمل الاتي
لما العربيات بتمشي حته حته وسم سم كده بعمل حاجه جميله جدا اني اشيل رجلي من الدبرياج خالص حلو كده وامور واستني العربية اللي قدامي تمشي 10 سم ولا حاجه يعني كتير شوية مسافة عربية
واطلعها مره واحده وافصل تاني وكذلك حتي لو الدنيا زحمة موت فكك من اي كلاكس في ودانك ورا لان كده كده مش هيعدي ومش بتبقي مسافة عربيه بس بدل مانا منتظر العربيات تتحرك ورجلي علي الدبرياج ... انتظرها ورجلي مش عليه بس دي كل الفكرة عشان تقلل الاحتكاك وميكنش فيه اي اضرار علي الواير بالذات
قديم 21-10-2011, 05:08 AM

mijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud ofmijodian has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

- ردى فى الاقتباس بنفس لون تلك الكتابة
- وشكرا لك
شكرا لحضرتك جدا وهوضحلك وجهة نظري بلون تاني خالص اوك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mijodian

لو بتنزل من كوبري بتضغط ليه دبرياج احتكاك اكتر !!! طبعا خطأ مور وانزل
- معلش هنا اتحفظ واسمحلى ونصيحة متمورش العربية فى منزل اى منحدر نهائيا ً لانة لا قدر الله وحصلت حاجة مفاجئة فى الفرامل الغيار بيخلى العربية مكلبشة ومش بتنزل براحتا والموضوع دة انا واخدة من منحدرات شديدة وخطرة

ردي انا :
اللي انا قصده في المنزل او الانحدار بتاع الكباري هي ان فيه ناس بتحط رجليها اصلا علي الدبرياج عشان تفصل الحركو وتجهز نفسها ليو تيرن او هتقف او او او ده اللي انا بتكلم فيه طبعا فبنصح الناس دي يمور احسن ,,, والافضل طبعا زي ماحضرتك ذكرت هو اننا نسيب العربيه علي غيار لانه هيقلل السرعة تدريجي والفرامل استخدامها هنا هيكون فعال وسريع جدا وضد جدا اي حد يطفي العربيه خاصه الكهربا الاوتو والسنتر انواع كتير لو طفيت العربيه الفرملة لا تعمل خد بالك من دي كويس جدا
مشي العربيه بسرعه بيوفر في البنزين والاحتراق وكمان بالمناسبة 110 انسب سرعه داخل مصر طبعا الفرق بينها وبين عربيه بتجري 160 في مشوار طويل عريض بيعمله ربع ساعه معتقدش مستهله ومجربه انا وصديق من المنصورة للقاهرة

كفايه دول ...............
- فية حاجة سمعتها واظن انها صحيحة ان انسب سرعة للعربية وموفرة للبنزين تكون ومؤشر عداد السرعة رأسى تماما ً
- يعنى بيختلف من عربية لاخرى حسب سرعتها النهائية

صديق جربها بالسعودية وانا جربتها هنا ونجحت فعلا جدا خاصه لما تمشي علي 110 او اعلي من ذلك لكن لا انصح باكثر من 130 مهما كان السياره حالتها جيدة فانها مصر ههه
تحياتي
قديم 21-10-2011, 03:26 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

تسلم على المعلومات الجميله دى

كريم على
قديم 22-10-2011, 01:18 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

تسلم على المعلومات الجميله دى
شكرا