العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 12-01-2011, 03:47 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز افهم يعنى ايه تسقيط الغيار فى الجرى ؟

مع احترامى لكل الشرح اللى فات انا مش فاهم حاجه
ايه علاقة العزم بالسرعة ؟؟؟؟ ومش المفروض ان الغيار الاعلى بيدى سرعة اعلى ؟؟؟؟؟ ولا ايه؟؟
طيب لو انا ماشى ع الرابع وعايز اسرع اكتر بنقل للخامس عشان السرعة تزيد وده الواقعى وعدد لفات الموتور يقل ويريح الغيار برضه مش كده؟؟
لازمته ايه بقى انزل من غيار عالى لغيار اقل؟؟؟؟ على قد مافهمت كده عشان العزم يزيد صح؟ طب لازمته ايه العزم ده ؟؟؟؟ وبيفيد فى ايه انى اعمل كده؟؟؟ لغاية دلوقتى مش شايف غير اضرار وامتى اللى بيسقط الغيار يعمل كده ؟؟ فى اى حاله يعنى ؟؟؟؟؟
معلش اعذرونى على جهلى وضيق فهمى حلمى نظمى رسمى
قديم 12-01-2011, 08:51 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

ايه علاقة العزم بالسرعة ؟؟؟؟ ومش المفروض ان الغيار الاعلى بيدى سرعة اعلى ؟؟؟؟؟ ولا ايه؟؟
طيب لو انا ماشى ع الرابع وعايز اسرع اكتر بنقل للخامس عشان السرعة تزيد وده الواقعى وعدد لفات الموتور يقل ويريح الغيار برضه مش كده؟؟
لازمته ايه بقى انزل من غيار عالى لغيار اقل؟؟؟؟ على قد مافهمت كده عشان العزم يزيد صح؟ طب لازمته ايه العزم ده ؟؟؟؟ وبيفيد فى ايه انى اعمل كده؟؟؟ لغاية دلوقتى مش شايف غير اضرار وامتى اللى بيسقط الغيار يعمل كده ؟؟ فى اى حاله يعنى ؟؟؟؟؟
فعلا الترس الأعلا يدي سرعه اكبر .. لكن قدرته اقل
يعني ايه
يعني لما سرعه العربيه زادت امكانيه التسارع قلت
علشان كده تبص تلاقي العربيه بتاخد وقت معين علشان توصل لسرعه 100 كم/س
حنقول مثلا مثلا 10 ثواني
لكن علشان توصل ل 150 كم مثلا بتاخد وقت اطول مثلا 20 ثانيه
طيب مش المفروض ان اللي وصلها لسرعه 100 في 10 ثواني يخليها توصل لسرعه 150 في 15 ثانيه
السبب ايه ... ان العربيه علشان تمشي على سرعه اكبر بتستخدم ترس اصغر
وبالتالي عدد لفاته تزيد بالنسبه لعدد لفات الموتور ( زي فكره ترس العجله كده)
فيديك سرعه اعلا .. بس ساعتها العزم بيقل
العزم ده عباره عن قدره العربيه في المحافظه على التسارع
علشان كده تسارع العربيه بيضعف كل ما سرعتها تزيد
وكل ما تستخدم ترس اكبر تحقق تسارع افضل ... لحد ما الترس يجيب اخره
فتنقل على اللي بعده
انت ممكن تمشي على الرابع على سرعه 40 .. لكن لو حاولت تزود سرعه العربيه حتكون الاستجابه ضعيفه جدا ... لأن عدد لفات الموتور قليله جدا و بالتالي العزم ضعيف ... مع ان الرابع المفروض يمشيك مستريح على سرعه 100
فالعزم هو المقدره على زياده السرعه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 12-01-2011, 09:34 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

الموضوع كله مرتبط بزمن التسارع مش اكتر
ده خلاصة الكلام
ركز في الكلام ورتبه في ذهنك من الاول وانت تعرف
والكلام ده لو انا عاوز الحق حاجة بسرعة او لو انا داخل سباق مع حد لكن في القيادة العادية هعمل كده ليه هتفرق معايا 10 ثواني قوي او حتى دقيقة طبعا لأ

ولأنها فيها خطورة على الجير الكل حذر ان الموضوع لازم يكون محسوب صح زي مقالو مينفعش مثلا تكون ماشي على سرعة 100 وتقول انزل على الثاني او الاول

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 13-01-2011, 01:19 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

والله حضراتكم اساتذة وقمة فى العلم + العطاء + الذوق
ربنا ما يحرمنا من علمكم
الواحد كل ساعة(مش كل يوم) بيتعلم حاجه جديدة
جزاكم الله خيرا
قديم 13-01-2011, 06:18 AM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

معلومات جميلة تشكرو عليها