العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 10-07-2011, 03:21 AM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: متعة المشى فى الحارة الشمال براحة

انا عن نفسي بامشي شمال في حالة واحدة بس
لما يكون طريق مقفول مافيهوش يوتيرنات زي الدائري والمحور
بس لما الاقي حد مزعج عايز يتخطاني لو جنبي فاضي ادي اشارة يمين واوسعلة وبعدين ارجع تاني امشي شمال....
لكن السبب ايه في كدا
لان الدائري والمحور لو مشيت يمين حتلاقي كل شوية ميكروباص واقف او الناس تلاقيها واقفة لغاية حارتين في وسط الشارع عشان توقف وتركب الميكروباص
فالشمال احسن وأأمن طريق
قديم 10-07-2011, 10:29 AM
نورن لول نورن لول غير متواجد حالياً

نورن لول will become famous soon enough

خلي دائما الناس تتعلم من سلوكك على الطريق
اوعى تاخد سلوك حد
قديم 11-07-2011, 01:32 AM
MounT MounT غير متواجد حالياً

MounT will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

معلش أنا مش معاك خالص
في مكان في الدنيا اليمين هو الأبطأ والشمال هو الأسرع... إلا إذا كنا بنتكلم على طرق داخل المدينة
وفكرة اليمين والشمال دي جاية نتيجة إن الدركسيون على الشمال.. فالسواق يقدر يكشف زاوية أكبر وهو بيتجاوز من على الشمال .. مش من على اليمين
ومادام التجاوز محتاج سرعة أكبر .. يبقى الحارة الشمال لازم تبقى أسرع من الحارة اليمين
وحضرتك لما بتفرض رأيك على غيرك وتخليه يعديك من اليمين.. إنت كده بتعرض حياة غيرك للخطر... لو اللي ماشي بسرعة ده بس لوحده مش حقوللك حاجة... بس إيه ذنب الناس اللي حيخبطها لما يعدي من يمينك؟؟؟؟؟
للأسف ماعندناش شرطة تحاسب على السرعة في الحارات... مع إن دي هي أهم حاجة في السواقة... إنت تعرف إن فيه بره (مش في أوروبا.... في دول الخليج) حاجة اسمها شرطة الطرق السريعة تحاسبك لو ماشي أقل من السرعة المحددة أو مش في الحارة المظبوطة؟؟؟؟
ما اعتقدش إنك حتخسر حاجة لو اتنازلت شوية ورحت على اليمين ثواني، وابقى ارجع تاني على الشمال يا سيدي.... أنا عن نفسي بعمل كده
...
انا الموقف دة حصلي مرة واحدة ، ومن شخص مستفز جداً
عمال يعمل غرز طول الطريق ، على الدائري
وكل شوية يفرمل ويلاقي عربية قدامه وهكذا ، بعدين دخل الشمال ومشي وراء عربية ماشية على 90 تقريبا وعمال يدي لها نور وكلاكس والراجل ولا عبره
المهم بعد دقيقتين كدة عرف انه مش هيعدي منه فدخل فى الحارة اليمين "اللى هي ثالث حارة على الدائري" وعداه وغلس عليه وعمال بيص له وحسيت انه بيشتمه او بيلومه اياً ما كان الأمر
كل دة وانا وراء العربيات دي بس شايف ايه اللى بيحصل ومستعد لأي مصيبه الأخ دة ممكن يعملها بسبب قيادته المتعفرته دي
المهم ربنا شاء اننا اسبقه
وأخينا دة كان اتزنق فى كذا عربية نقل عقبال ما عرف يعديهم
كنت انا تجاوزته بمرحله شايف الطريق حالته ازاي من قدام وباخد الناحية اللى اسرع وخلاص وانا ماشي على 90 او يمكن ازيد حاجات بسيطة
المهم بقي لقيت الأخ دة جاى ورايا وعمال يقرفني ، نفس النظام فلاش وكلاكس !!
قولت لا بقي ، دة هيشتغلني أنا كمان ، واللى لسه شايفه بيتعمل فى الراجل هيتعمل فيا !!
شاورت له بإيدي انه مش هيعدي ويوفر الدقيقتين اللى هيمشهم ورايا وشاورت له على الحارة اللى جنبي وفاضية ، قام عامل علامة اوك بإيده ليا وعدي
بس بردو كنت متغاظ لانه بيستهبل وفاكر نفسه بيلعب نيد فور اسبيد بالعربية !
قديم 11-07-2011, 02:31 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

والله أنا مش عارف الموضوع دا كبير ليه كدة على الفاضي يا جماعة الخير يمين إيه وشمال إيه الي بيخلي باله من العربية (هوا فيه شمال بيخلي باله من العربية).
معظم الطرق السريعة (أنا بقول السريعة) الي فيها حارات بقى والناس بتجري هناك والكلام ده تلات حارات وكتف للطريق في اليمين الجزيرة من الشمال ياعام الي بيركن يركن في كتف الطريق والي بيجري يمشي شمال والي بيتعلم يمشي يمين والسايق عادي يمشي في النص.
الفكرة بقى في تكبير الدماغ (خليك إنتا الكبير),
ياعني أنا لو شايف إني بجري وأنا في الحارة الي في النص والطريق سامح إيه المشكلة وقفت الحارة دي ولا لقيتها أبطأ مني هاخد الشمال ولو لقيت حد سرعته أكبر مني يا هزود السرعة وأهو نسلي بعض بدل الملل يا إما بمنتهى البساطة هتناساه لمدة ثواني بس لما يميني يفضى وهعديه عادي ياعني ما علّمشي عليا هوا كدة ياعني دا هوا إستأذني برعاش وأنا مامانعتش أول مالقيت فرصة عديته وممكن أديله إشارة يمين بفترة أقوله إني مستني الطريق يفضى ماتصربعناش الصبح.
لو أنا بجري بسرعة ولقيت حد في الشمال ماشي أبطأ مني (وأنا ما قولتش بطيئ) لأني العملية نسبية هديلة نور بماسفة كافية مرة وإتنين وتلاتة لو لاحظت إنه مطنش ويمينه فاضي يعديني بمنتهى البساطة هعديه من اليمين بس وانا راجع آخد شمال تاني هاخدها ديقة شوية عليه علشان المرة الجاية يبقى يتعلم يبص في المراية ومايعملشي نفسه أعمى (بس الي هوا مش هفرمل وأذله والشغلانة دي ياعني) أما لو مافيش فرصة آخد غرزة من يمينه يبقى قولولي إنتوا بقى أتنرفز عليه وكلاكسات ونور ليييييه هوا لو كان فيه مكان يمينه مش كنت عرفت آخده أنا وأطلع منه ياعني الراجل هيعملي إييييه ينقل يمين ويدوس فرامل علشان أنا مش عايز أدوس فرامل لا كدة يبقى كتير يبقى ساعتها واجب عليك تستناه لحد مايثبت إنه عامل عبيط وساعتها آخد انا يمينه زي ما إتفقنا.

التعديل الأخير تم بواسطة dr_eslam_66 ; 11-07-2011 الساعة 02:39 AM
قديم 11-07-2011, 05:19 AM
نورن لول نورن لول غير متواجد حالياً

نورن لول will become famous soon enough

dr_eslam اتفق معاك