العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 13-01-2011, 07:26 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز افهم يعنى ايه تسقيط الغيار فى الجرى ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

والله حضراتكم اساتذة وقمة فى العلم + العطاء + الذوق
ربنا ما يحرمنا من علمكم
الواحد كل ساعة(مش كل يوم) بيتعلم حاجه جديدة
جزاكم الله خيرا
كلنا بنستفيد من اراء و معلومات بعض
واللي حضرتك تعرفه النهارده جديد .. بكره ان شاء الله حتفيد بيه اعضاء جدد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

مثلا لما بكون ماشى على غيار سواء عالى او واطى ودست على الدبرياج فجأة استعدادا للوقوف بس ماوقفتش وحبيت اكمل سير تانى بنفس السرعة فاللى بيحصل انى بلاقى تحجيرة فى الاسطوانة ودة بيأثر على حركة العربية طبعا
فبضطر انى اخد غيار اعلى عشان اللى فى الخلف مايلبسش فى العربية وعشان احافط على نفس السرعة
هل دة صح ولا خطا وأعمل ايه عشان مايحصلش كدة والعربية تبقى بنفس السرعة مع تبديل الغيارات
لانى بصراحة لسة مغير طقم الدبرياج وبحسس علية
وشكرا مقدما
العبره بسرعه العربيه لحظه التعشيق .. حضرتك من خلال الممارسه حتلاقي ان العربيه عند كل سرعه مرتاحه على غيار معين ... او بمعنى اصح السرعه اللي يبقى الموتور مستريح فيها لا عدد دوراته قليله اوي فتلاقي العربيه مخنوقه و لا كبيره بزياده فتحمل على الموتور
وبالتالي لما تفصل دبرياج سواء لفرمله او تهديه و عايز تعشق النقله تاني .. شوف السرعه اللي العربيه وصلت ليها و اختار الغيار على هذا الاساس ... بس كده
يعني ممكن تكون في منزل مثلا و تكون على التاني و تفصل دبرياج فسرعه العربيه تزيد فتلاقي التالت يبقى احسن

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 14-01-2011, 04:36 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

ملحوظه:
كثرت تسقيط الغيارات للعربيه كتير وزياده عن الحد ممكن تكسر تروس شجره الفتيس
قديم 15-01-2012, 09:24 PM
الصورة الرمزية toto_hoho82
toto_hoho82 toto_hoho82 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد كمال عبد الباقى
التخصص العملى: مدير ادارة الفحص
هواياتي: قيادة السيارات والانظمة السمعية المتطورة

toto_hoho82 has a spectacular aura abouttoto_hoho82 has a spectacular aura about

فجأة وبدون سابق انذار توقف امبير البنزين عن العمل الكهربائى كشف على العوامة و الفيوزات والقرار النهائى العيب فى الامبير وتصليحة عند الليثى على الكورنيش ممكن اعرف اسعار الامبيرات الجديدة و الاستيراد وتقيمكم لهذه المشكلة وسبل العلاج