العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 01-10-2011, 10:43 AM
na7nology na7nology غير متواجد حالياً

na7nology has a spectacular aura aboutna7nology has a spectacular aura about
افتراضي أخر كلام.... جين 2 (2011) ولا لأ؟!!!!!

السلام عليكم شباب....
ده أول موضوع ليا فى المنتدى و أنا مبسوط انه معاكو هنا فى منتدى بروتون
يا جماعة انا عاوز اجيب البروتون جين 2 من فترة وركبت عربيات تانية كتيير وبرده كانت فى دماغى ولما خلاص قررت ونويت عليها لقيت مشكلة قطع الغيار ...
من فضلكم حد من مالكى الجين2 يرد عليا
هل قطع الغيار العادية اللى زى فلتر البنزين وفلتر الزيت و تيل الفرامل فعلا مش متوفرة خالص كده؟!
وأذا كانت متوفرة هل أسعارها مبالغ فيها اوى ؟!
طيب بالنسبة للصيانات 1000 لو 10000 او ال 20000 بتتكلف حوالى أد أيه ؟!
يا جماعة بعد أذنكم ردودكم هتفرق فى قرار شراء العربية فأرجو الرد وبأمانة
شكر ليكوا وأسف للأطالة
قديم 01-10-2011, 02:46 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أخر كلام.... جين 2 (2011) ولا لأ؟!!!!!

للاسف العربيه مش معايا بس ممكن حضرتك تبحث فى ارشيف موضوعات القسم هتلاقى تجارب لاعضاء كثير بخصوص قطع الغيار والصيانات
انا بس حبيت اقول لحضرتك ان اى عربيه متميزة (مش منتشرة كتير) طبيعى ان قطع الغيار والصيانات تكون اكثر كلفة لكن بالنسبة للبرو تون الحاجة مش نادرة موجودة فى التوكيل واسعارها غالية فعلا بس مش فلكية برضو
لكن فى المقابل عربيه محترمة واداء مميز وكماليات وعوامل امان مش موجودة فى اى عربيه بالسعر ده

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-10-2011, 04:39 PM
na7nology na7nology غير متواجد حالياً

na7nology has a spectacular aura aboutna7nology has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

للاسف العربيه مش معايا بس ممكن حضرتك تبحث فى ارشيف موضوعات القسم هتلاقى تجارب لاعضاء كثير بخصوص قطع الغيار والصيانات
انا بس حبيت اقول لحضرتك ان اى عربيه متميزة (مش منتشرة كتير) طبيعى ان قطع الغيار والصيانات تكون اكثر كلفة لكن بالنسبة للبرو تون الحاجة مش نادرة موجودة فى التوكيل واسعارها غالية فعلا بس مش فلكية برضو
لكن فى المقابل عربيه محترمة واداء مميز وكماليات وعوامل امان مش موجودة فى اى عربيه بالسعر ده

أنا مش عارف أقول لحضرتك أيه ... بس شكرا جزيلا فعلا على ردك أنا رأييى من رأييك برده والواحد هيحس ببركة الفلوس فيها عن عربيات تانية كتير فى نفس الفئة وأغلى بكتيييير
ويا رب يوفقنا جميعا للخير...
شكرا جزيلا على الرد مرة تانية
قديم 23-10-2011, 11:21 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

متابع ومهتم جدا لردود ماليكها

geologist the best
قديم 10-12-2011, 09:19 PM
tamer Osman tamer Osman غير متواجد حالياً

tamer Osman will become famous soon enoughtamer Osman will become famous soon enough

اسعار الفلاتر رخيصة ، فلتر الزيت الاصلى فى التوكيل ب 45 جنيه و فلتر زيت اللانسر بيركب على الجين 2 و كمان طلمبة بنزين النوبيرا

تيل الفرامل البوش الالمانى فى التوكيل ب 800 جم بس تيل الفيات البترا بيركب على الجين 2 و ممتاز جدا و ب حوالى 180 جنيه .( فى بدائل للتيل مصرى و ماليزى فى التوكيل من اول 120 جنيه بس تعبانة)

قطع الغيار مش متوفرة فى التوكيل ، يعنى لو حد فى الضمان هيتعب جدا

قطع الغيار متوفرة جدا خارج التوكيل و باسعار رخيصة و فى تجار بتستورد عربيات متقطعة

العربية ادائها عالى جدا بالمقارنة بسعرها و ادائها اعلى من الكورى بكل موديلاته بمراحل و ثباتها اعلى من السيراتو و الالنترا الجديدة

قوة التسارع و الثبات تقارن باليابانى ( السيفيك و المازدا 3)
و الالمانى فقط و حرام تقارن بالكورى

العربية دى لو كان ماسكها توكيل محترم كانت اكتسحت