العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 06-12-2010, 11:15 PM
tech_lover tech_lover غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ماجد مصطفى
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

tech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura about
افتراضي رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassol200 مشاهدة المشاركة

ربنا يباركلك فيها .. بس انا عندى سؤال .. هى بتقفل عدادها؟؟ على اى حال لو حد جربها ياريت يقول .. لان موضوع 240 ده يستاهل يتجرب بصراحه لو حد جربه ياريت يقول او يقول مثلا جابت اخرها كام
الله يبارك فيك.
بص أنا عموما مش من هواة السرعة (و إن كنت جربت أسوق حوالي 80 كم في طريق الواحات و أنا على سرعة 170-175 كم/ساعة بعربية لانسر كريستالة 98 لأن الحقيقة الطريق كان مستقيم و فاضي بغباء).
أنا اللي أعرفه إنها من غير تعديلات بتوصل بحد أقصى لـ 200-205 كم/ساعة من غير رجة و لـ 215 كم/ساعة عموما. بس في ناس بتركبلها تربو و ده بيخليها تقفل العداد و زيادة.

ممكن تبص علي الفيدويين دول و خد فكرة:

Gen 2 chasing a Volks Golf GTI turbo
خد بالك إن الجولف دي GTI 2.0L

Above 200 km/h

قديم 07-12-2010, 01:58 AM
bassol200 bassol200 غير متواجد حالياً

bassol200 will become famous soon enoughbassol200 will become famous soon enough

انت وضحتلي .. انا بصراحه ركبت عربيات و ان كان معظمها الماني .. بس الفكرة ان مثلا بقيت الاقي عربيات غريبه و على سبيل المثال السكودا عدادها مش عارف 240 .. طيب فين هتجيبهم فين .. انا ممكن اكون على قدي فى السواقه بس اللى افهمه ان السكودا الاوكتافيا امو 240 دى ماعدتش ال 120 حصان .. نو كومنت بصراحه على الباور ههههههههه
قديم 07-12-2010, 02:19 AM
marmar_habibi marmar_habibi غير متواجد حالياً

marmar_habibi will become famous soon enoughmarmar_habibi will become famous soon enough

الف الف مليون مبروك على السيارة ولونها جميل جدا ربنا يباركلك فيها
وجهة نظرك تمام فى السيارة دى
قديم 07-12-2010, 03:02 PM

tech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassol200 مشاهدة المشاركة

انت وضحتلي .. انا بصراحه ركبت عربيات و ان كان معظمها الماني .. بس الفكرة ان مثلا بقيت الاقي عربيات غريبه و على سبيل المثال السكودا عدادها مش عارف 240 .. طيب فين هتجيبهم فين .. انا ممكن اكون على قدي فى السواقه بس اللى افهمه ان السكودا الاوكتافيا امو 240 دى ماعدتش ال 120 حصان .. نو كومنت بصراحه على الباور ههههههههه
على فكرة في معظم العربيات السرعة القصوى اللي في العداد دي بتبقى سياسة تسويقية من الشركة المصنعة و كمان الموضوع مرتبط بعدد الموديلات و الماركات اللي هيركب فيها نفس العداد. و في عربيات آخرعدادها 280 و ماتقدرش تجيب 220 زي ما في عربيات ممكن تجيب 200-220 و بيبقى آخر عدادها مقفول على 180.
طيب إيه رأيك بقى في العدادات الديجيتال؟ أهي دي بقى ماتعرفش آخرها كام إلا لما توصله.
قديم 07-12-2010, 03:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marmar_habibi مشاهدة المشاركة

الف الف مليون مبروك على السيارة ولونها جميل جدا ربنا يباركلك فيها
وجهة نظرك تمام فى السيارة دى
الله يبارك فيك و شكرا ليك على المرور و الرد.

الكلمات الدليلية
2010, بروتون, gen2, بروتون جين 2