العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 14-12-2008, 03:05 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالصور : عمل وصله AUX For Proton Waja CD Player

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

اجمل مافى الموضوع انك حتعمل كل حاجه بايدك و اكيد حتكون اكثر حرصا من العامل الى حيفك و يركب ومش حيكون فى اى تجاريح او خدوش او خسائر مكان الفك و التركيب .
انا من اول الموضوع عمال اقول .... هو ازاي كان بيصور كدا ... يعني كل ما الفني يفك حاجه يوقفه و يخرجه بره العربيه و يدخل مكانه يصور ... !!!!!

بس بجد تسلم ايدك ..... على الصور و الشرح و كل حاجه ....

وفعلا زي ما قال ابونورا مش كلنا عندنا المهاره اليدويه و اللي معندوش صبر او ايده حساسه يشوف فني كويس احسن
( مع ان اغلب الصنايعيه و الفنيين يبوظوا 10 حاجات علشان يركبوا حاجه واحده )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مجهود متميز وطريقة عبقرية وعملية جدا بس طبعا محدش يعمل الطريقة ديه بنفسة الا بحرص شديد علشان ميبوظش حاجة او لو معندوش مهارة العمل اليدوى يبقى افضل يروح لمتخصص يعملها على ايدة

تسلم ايدك يا مهاب على الشروحات القيمة والمواضيع الرائعة اللى بتتحفنا بيها دايما ptmnlo123per1126
قديم 14-12-2008, 11:36 PM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة somawmotors مشاهدة المشاركة

حقيقي مجهود وموضوع اكتر من رائع.
شكرا جزيلا.

الله يخليك انا الى بشكرك على زوقك و كلامك الجميل .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا يا أ/مهاب
فينك من زمان

ربنا يخليك يا استاذ اسلام . انا موجود بس الفتره الى فاتت مكانش عندى نت و كنت بدخل من التلفون او الموبايل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

مجهود متميز وطريقة عبقرية وعملية جدا بس طبعا محدش يعمل الطريقة ديه بنفسة الا بحرص شديد علشان ميبوظش حاجة او لو معندوش مهارة العمل اليدوى يبقى افضل يروح لمتخصص يعملها على ايدة

تسلم ايدك يا مهاب على الشروحات القيمة والمواضيع الرائعة اللى بتتحفنا بيها دايما
ptmnlo123per1126

كالعاده منور الموضوع بمشاركتك و تشجيعك ليا يا ابو نورا , متشكر جدا على الكلام الجميل ده .

فعلا الطريقه ديه مش لاصحاب القلوب الضعيفه , لو حاسس انك حتكسر حاجه او مش حتعرف تتعامل يبقى بلاش تعملها " علاشان ماتدعيش عليا "ptmnlo123per1127

بس بجد يا ابو نورا الطريقه سهله و انا معملتهاش الى لما اتأكدت بنسبة 99 % ان باذن الله مش حيكون فى خساير .
اساسا انا فكيته بنفسى لانى خوفت العامل الى حيفك السى دى يكسر وش الكنسول .
و فكرت اروح التوكيل و اخليهم يفكوه و اخده اوديه مركز كلاريون .
و مع الكثير من البحث على الانترنت شوفت كام صوره لطريقه فك وش الكنسول و عرفت اماكن الكلبسات " وديه اهم حاجه " و توكلت على الله و قولت انا حعملها بنفسى و الحمد لله الموضوع مكانش فى اى خساير او تلفيات .

بس اجمل مافى الموضوع انك تعمل الحاجه بايدك و تعملها بأتقان و زى منتا عاوز و بدون تلفيات " خصوصا انك بتعملها بحرص و خايف على حاجتك " ... و اكيد بدون اشتغلات العمال و الفنيين .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة

بجد موضوع رائع يستحق التقدير و تسلم ايدك بجد

ربنا يخليك يا احمد باشا . متشكر جدا ليك على كلامك الجميل ده

الربع حنيه ده اصرفه ازاى !! ptmnlo123per1127
و بعدين طلاما ديه فلوس كده و كده ماتخليها شيك ب مليون جنيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

انا من اول الموضوع عمال اقول .... هو ازاي كان بيصور كدا ... يعني كل ما الفني يفك حاجه يوقفه و يخرجه بره العربيه و يدخل مكانه يصور ... !!!!!

بس بجد تسلم ايدك ..... على الصور و الشرح و كل حاجه ....

وفعلا زي ما قال ابونورا مش كلنا عندنا المهاره اليدويه و اللي معندوش صبر او ايده حساسه يشوف فني كويس احسن
( مع ان اغلب الصنايعيه و الفنيين يبوظوا 10 حاجات علشان يركبوا حاجه واحده )
سام باشا متشكر جدا على كلامك الجميل " دايما بترفع من روحى المعنويه " ,

هو لو كان فى عامل الى بعمل الموضوع ده كنت عرفت صورت حاجه .... انا لو عملت كده مش بعيد اتحدف بالطوب و يقولى عليا مجنون

متفق معاك 100% ان الصنايعيه بيبوظو مش بيصلحو و ديه من الحاجات الى خلتنى ادور على النت على طريقة فك الكنسول لانى مش بحب الشغل النص كم بتاع الصنايعيه " و يسيب سلك مدلدل او يخرم حاجه . خصوصا انهم مابيكنوش عندهم صبر و عاوز يخلص منك بسرعه .

عموما لو حنعمل الموضوع ده عند صنايعى , ياريت على الاقل ناخد الصوره الى فيها اماكن الكلبسات و نوريها للصنايعى الى حيفك علاشان يبقى عارف بيفك فين و مايجربش .
و نقوله على المكان الى ينزل منه سلك الوصله ... علاشان مايفتيش و يخرجها من مكان غلط .

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h
قديم 17-12-2008, 01:19 AM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice
Talking رد: بالصور : عمل وصله AUX For Proton Waja CD Player

الله ينور يا مهاب و مجهود رائع حبيت بس أزود و أقول إن فى الفتيس الأتوماتيك مش ها تحتاج تفك مقبض عصاية الفتيس كما هو مذكور فى فقرة فك غطاء الكنسول.
و مرة ثانية أشكرك بشدة على مجهودك الرائع و أحييك عليه و أحب أعرفك إنك كنت أحد أقوى الأسباب لشرائى الواجا بعد رؤيتى ليها و ركوبها فى ماليزيا و قرائتى لموضوعك عنها فى منتدى الدى فى دى العربى تقريبا على ما أذكر.
أبو نورا الغالى الصور مش ظاهرة عندى بس أنا فاهم شرح مهاب لأن موضوع فك الكنسول ده أنا عملته قبل كده لتركيب وحدة غلق الزجاج مع الريموت فأرجوا رفع الصور على سيرفر المنتدى لضمان إستمرار وجودها مع الموضوع .

قواعد السعادة السبع:
1 - لا تكره أحد مهما أخطأ فى حقك.
2 - لا تقلق أبدا.
3 - عش فى بساطة مهما علا شأنك.
4 - توقع خيرا مهما كثر البلاء.
5 - أعطى كثيرا و لو حرمت.
6 - إبتسم و لو القلب يقطر دماً.
7 - لا تقطع دعائك لأخيك بظهر الغيب.
قديم 17-12-2008, 03:43 AM
الصورة الرمزية MohabSaeed
MohabSaeed MohabSaeed غير متواجد حالياً

MohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond reputeMohabSaeed has a reputation beyond repute

اهلا بيك يا ابو عبد الرحمن , بجد مش عارف اشكرك ازاى على كلامك الجميل ده , و بعدين بجد انا اتبسط جدا لما قولتلى انى كنت من اسباب اقتناعك بالواجا " يارب بس مكونش خذلتك او العربيه كانت اقل من توقعاتك " و تكون مبسوط منها .

على كده بقى المفروض اخد عموله من عز العرب و بروتون ماليزيا على كل عميل اشترى بروتون واجا بعد ما قرأ الموضوع و اقتنع بالعربيه ptmnlo123per1127

THE ELEGANT ALFA ROMEO 156 AUTO DELTA 3.7 GTA - AM SUPER
The Most Beautiful & Powerful Front Wheel Drive Car Ever Made - 400 Horses Power - From 0:100 Km\h in4.8 Sec & Top Speed 290 Km\h
قديم 18-12-2008, 12:22 AM
الصورة الرمزية abo3bdolrahman
abo3bdolrahman abo3bdolrahman غير متواجد حالياً
من انا؟: أبوعبدالرحمن باشا خلاص خت الباشاوية.
التخصص العملى: مدير مناوب الإدارة الهندسية
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر و ال..... مش فاكر

abo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really niceabo3bdolrahman is just really nice

لأ العربية ممتازة و شكرا لمجهوداتك. ياباشا.
و خد العمولة يا باشا بس بالنص ptmnlo123per171

قواعد السعادة السبع:
1 - لا تكره أحد مهما أخطأ فى حقك.
2 - لا تقلق أبدا.
3 - عش فى بساطة مهما علا شأنك.
4 - توقع خيرا مهما كثر البلاء.
5 - أعطى كثيرا و لو حرمت.
6 - إبتسم و لو القلب يقطر دماً.
7 - لا تقطع دعائك لأخيك بظهر الغيب.

الكلمات الدليلية
proton waja aux, proton waja cd player, waja, واجا, وصله aux ل بروتون واجا