العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 04-11-2010, 11:12 PM
الصورة الرمزية SALAHHAKIM
SALAHHAKIM SALAHHAKIM غير متواجد حالياً
هواياتي: الزراعة

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
رأى رد: نتيجة الكشف على ساجا ماشية 21000 كيلو فقط: مصيبة.

السلام عليكم ANAA 7TGA NAA7TG
السيارة تنافس وبقوة تويوتا ياريس ومتسوبيشى لانسر 1300 والافيو ونيو اكسنت والداتشيا لوجان والانوس والفيرنا اولا السيارة فى تقيمى ممتازة وتستحق ان تكون بسعر اعلى من كده والعيوب بالنسبه ليا ان تنك البنزين 35 لتر واستهلاك البنزين فى وسط البلد مع التكييف ممكن يوصل من 8 لتر لكل 100كم الى 10 لتر لكل 100كم وده كتير على عربيه 1300مش كارثه يعنى وعلى الجانب الاخر هات عربيه 1300 تقدر تجرى مع فيرنا غير السجا ...... فى المجمل ممتازة والحمد لله وربنا يوعدنا بالاتوماتيك
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg DSC00948.jpg‏ (37.1 كيلوبايت, المشاهدات 16)
قديم 04-11-2010, 11:34 PM

SALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond reputeSALAHHAKIM has a reputation beyond repute
رأى رد: نتيجة الكشف على ساجا ماشية 21000 كيلو فقط: مصيبة.

على فكرة انا مش بدافع عن العربيه ولا بقول انها مثلا الله اكبر بتدخل الصحراء انا متيم بالعربيه وهى دى العربيه الى كان لازم تنزل مصر من زمان ووطبيعى جدا تلاقى ليها منافسين واعداء وكل واحد يخترع حاجه شكل ياريت الى يتكلم عن العربيه يحط صورتها فعلا عشان نعرف انها معاه مش موظف مبيعات وبيشوة صورة العربيه وخلاص والسلام عليكم وعلى فكره العربيه بتدخل الصحراء وركز كويس فى الرمال وانتو تعرفو انها صحراء بجد مشاء الله وياريت تقولو رايكم فى الاستيكرز الى على الشبكه والمريا والجانب والف شكر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg DSC00906.jpg‏ (53.9 كيلوبايت, المشاهدات 36)
قديم 04-11-2010, 11:43 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نتيجة الكشف على ساجا ماشية 21000 كيلو فقط: مصيبة.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

انا معيا العربيه 37 الف واخل فى 40 الف كم يعنى اكتر واحد ماشى بيها فى مصر الله اكبر ومشاء الله العربيه زى الفل وممتازة وسعرها زاد ومن باب العلم ان اى عربيه فى الدنيا ممكن تجيب وش سلندر لو مشيت ناقص مياة او دورة مياة بها هواء او رادياتير مخروم ودى الحالات الى يجى منها وش سلندر اما غير كده انا راضى الحمد لله عن العربيه وعاوز اجيب الاتوماتيك يعنى لو حد عاوز يبدل والسلام عليكم
دا كلام مظبوط

ولأى عربيه زيرو

من الصعب أو مستحيل أن يكون فيه مشكله فنيه فى جوان وش السلندر

وللأخ : صاحب الموضوع

طالما أنت شارى كسر زيرو ....وكانت عامله حوادث خفيفه ( زى موضوع الباب )

فوارد جدا تكون المكنه تعرضت للسخونه الشديده

مما أدى إلى تلف جوان الوش

أذا المشكله مش فى نوع السياره

المشكله الحقيقيه فى طريقة أستعمال مالك السياره من الزيرو للسياره

فسياره كسر زيرو ......تعتبر مغامره محفوفه بالمخاطر

فا أيه

إللى يخللى واحد يشترى زيرو

وهب .....بعد 5 آلاف يبيعها

أكيد كسر فيها حاجه وبأت معيوبه

والعيب مبيبنش إلا مع الأستعمال

دا كفايه الأسم

كسر زيرو

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير

التعديل الأخير تم بواسطة samirayad ; 04-11-2010 الساعة 11:52 PM
قديم 05-11-2010, 01:47 AM
sayed911 sayed911 غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية الهندسة الفرقة الثالثة مدني
التخصص العملى: مهندس تشييد وبناء

sayed911 is on a distinguished road

السيارة ممتازة في الأوتوماتيك جدا جدا جدا ولكن تعديل وتعقيب للأخ السيارة سعة تنكها لسيت 35 لتر ولكن هي 40 لتر وتفولتها بحوالي 75 جنيه بالضبط وعايز اقول لحضرتك هيا مقرفة شوية بس في موضوع البنزين في اول 5000 الف فقط ولكن بعد الـ 5000 الإستهلاك ها يتزبط معاك وها يتعدل كتيـــر قوي ولكن كعربية هيا محرك كامبرو جراي جدا عفشة ناعمة جدا تكيـــف ممتاز وانا معايا لانسر بومة 1600 عارف يعني ايه تكيــف 1600 والساجا تكيفها تقريبا هوة هوة في درجة التبريد العربية تقفيلها ممتاز جدا ولكن فيه برضوا حاجات بسيط مش مقلقة في التقفيل النظام الصوتي جيد وليس سئ وسحب العربية دي بقى اللي فوق الممتاز وعالمي العربية بتجمع سرعة بطريقة جيدة جدا وتقريبا طالعة للجين 2 في الحكاية دي ..
قديم 07-11-2010, 03:45 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed911 مشاهدة المشاركة

السيارة ممتازة في الأوتوماتيك جدا جدا جدا ولكن تعديل وتعقيب للأخ السيارة سعة تنكها لسيت 35 لتر ولكن هي 40 لتر وتفولتها بحوالي 75 جنيه بالضبط وعايز اقول لحضرتك هيا مقرفة شوية بس في موضوع البنزين في اول 5000 الف فقط ولكن بعد الـ 5000 الإستهلاك ها يتزبط معاك وها يتعدل كتيـــر قوي ولكن كعربية هيا محرك كامبرو جراي جدا عفشة ناعمة جدا تكيـــف ممتاز وانا معايا لانسر بومة 1600 عارف يعني ايه تكيــف 1600 والساجا تكيفها تقريبا هوة هوة في درجة التبريد العربية تقفيلها ممتاز جدا ولكن فيه برضوا حاجات بسيط مش مقلقة في التقفيل النظام الصوتي جيد وليس سئ وسحب العربية دي بقى اللي فوق الممتاز وعالمي العربية بتجمع سرعة بطريقة جيدة جدا وتقريبا طالعة للجين 2 في الحكاية دي ..
الف شكر للاستاذ سيد انا عارف انها 35 و5 احطياطى بس قليل والبرسونا 60 لتر
وعموما انا حشوف ينفع يركب تانك البرسونا عليها ولا لاء وزى مانت شايف ماشى بيها 37 الف فى كام شهر يعنى الموضوع بالنسبه ليا والف شكر تانى وياريت لو حضرتك تنضم للرابطه البروتانويه (رابطه بروتون )