العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 19-10-2009, 01:02 AM
mohamed_3122001 mohamed_3122001 غير متواجد حالياً

mohamed_3122001 will become famous soon enoughmohamed_3122001 will become famous soon enough
أحذروا الدينامو

أنا ياجماعة معايا GEN2 2007 Manual وكان في دماغي كام حاجة أظبطهم في العربية (رفايع) المهم وأنا ماشي من أسبوع تقريبا في شارع مضحضح من شوارعنا الجميلة لقيت لمبة بيان البطارية لعبت مع الضحضحة ثانية بثانية بس المهم أمها طفت بد كدا طبعت أنا حطيت أيدي على قلبي وقلت ممكن سير ال Synchronization أنقطع ركنت وبصيت علية لقيتة سليم ودوست بنزين شويا منورتش ولا حاجة المهم كملت مشواري وعملتها تاني قلت أعدي على أي كهربائي يبصلي على السوكت بتاع خرج الدينامةو طبعا فتالي وقالي أنها كانت خارجة شويا وهوا سبتهلي تمام تمام!!!!!!!!
المهم أنا شكيت فية وقلت أنا لازم أروح لحد فاهم خاصة وأني شغال في البافارية مهندس كهرباء المهم مشيت ولقيت وأني مشغل التكييف المشكلة بتبان اكتر من غير ضحضحة قلت هي كدا حلفت المهم رحت راكنها انبارح وقلت نشوف بكرا قمت دورت وازود بنزين واكل مطبات ان اللمبة تنور تاني مفيش ابدا قلت كويس سكتت لوحدها قمت مشغل التكييف وطاير ولا نورت ولا حاجة بس حسيت ان مش دا متور ال GEN2 المتور تقل وصوتوا نام وسحب العربية قل عرفت ان كل شئ انتها خاصة ان كان عندي مقابلة مهمة المهم الدينامو كان قطع شحن من بدري والبطارية شطبت حالا رحت راكن ونزلت اشوف حد يبصلي على اي حاجة طبعا النهاردة الأحد ملأتش حد يساعدني إلا مركز بطاريات وكاوتش أديتو البطارية يشحنها لغيت اما أوصل مكاني المهم شحنها 45 دقيقة وفعلا كانت Full بس مكملتش 3 كم والعملية بقت أسوأأأأأأ رحت راكن في شارع شبرا و قلت للعربية أستريحي أنتي ,انا هأخد تاكسي بيجو 504 يوصلني مالها الموصلات المهم روحت وركزت شويا في مين ممكن يخلص الليلة دي ودي أول مرة أقع فيها مع ال Gen2 بس حصلت قبل كدا معايا ف شاهين و لانوس و نوبيرا جة ف بالي أ/وحيد كهربائي كويس كا شغال في عزالعرب(هو اللي بيقول) قولت أشوفوا وقد كان الراجل متأخرش وأتصرفلي في دينامو أستيراد من عند أولاد منصور و جالي بمركز خدمة محمول عدة كاملة و الدينامو وكامن سير الربط وفعلا أبتى شغل الساعة 8:00 م وخلصها بأحتراف بس بعد مركب أفتح الكونتاك باردوا اللمبة مش عاوزة تنور طلع ان كمان في Loss Of Connection في ال Socket اللي شمال رجل الكرسي الامامي يمين وان كان في واحد طيب زانق ال Male ف Female بمنديل ورق علشان تحبك (الراجل دا أكيد سباك أفتكرها ماسورة و حنفية) المهم أطظبت ال Pin دي و كل شئ رجع تمام بس ندور العربية مفيش وطبعا العربية نرمي مفيش(ملهاش في اللعبة دي خالص) بردوا لقنا سواق تاكسي رضي يدينا توصيلة قومنا بيها العربية و رضيتوا وأعدنا شويا مدورين و دايسين على البنزين علشان البطارية تأخد شوية وفعلا أعدنا كدا حوالي 25 دقيقة ومازال لابد ان البطارية تتشحن صح عند حد على الرغم من انها لما ببطل بتدور تمام الملخص والنتيجة
الجانب المادي
الدينامو أستيراد حالتو كويسا 600 جنية
مصنعية وواجب الاستاذ وحيد 200 جنية
مراضية سواق التاكسي 5 جنية
محاولة شحن البطارية 10 جنية
عيوب السيارة
الهسس اللي في اال Socket دا مش طبيغي ممكن علشان عربيتي مستعملة!!!!!!!!!
صعوبة الوصول للـ Sockets اللي على الدينامو أو حتى روئيتها للتأكد من سلامة تثبيتها
أحذروا الصنايعية اللي برا كلوا بيبص للعربية بيفتكرها سهلة علشان مش زي اللحجات المعروفة الـ BMW,Mercedes,............ ...........,ويبدأيفتي على الرغم أن العربية Complecated بالنسبة لسعرها و شكلها
أرقام تليفونات هامة من الموضوع
أ/وحيد 0127099677 الكهربائي
أ/أشرف منصور 0124893100 قطع الغيار
سواق التاكس أي حد ماشي فاضي وتكون عربيتوا عفية شاهين/بيجو
يا جماعة عايزين أحنا اللي نضع ال Price List كقطع غيار و مصنعيات و صنايعية للموديل دا و دا مش هيحصل إلا بإشهار تفاصيل المواقف أن كان جوا التوكيل أو برااااا
شكراااا لقرائتكم
قديم 19-10-2009, 02:45 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أحذروا الدينامو

اهلا بيك يا باشمهندس نورت مصر موتورز هى فعلا تجربه تدايق وان كانت وارده فى اى عربية واللى حضرتك ذكرتة بخصوص التحكم فى تكاليف الصيانة من قطع غيار ومصنعيات هو اللى بنتمنى نعمله فعلا فى كل الماركات عن طريق تبادل الخبرات والعروض مع المراكز الجيدة والمتخصصة

وبأكد على كلام حضرتك فى موضوع التخصص ده لان فعلا كل العربيات الجديدة تتطلب نوع من المعرفة الخاصة بطبيعة السياره

بس انا عايز اعرف الدينامو ده بتاع العربية اصلا ولا بتاع عربية تانية (اللى اشتريته استيراد ) واذا كان موجود فى جديد سعره كام ؟

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-10-2009, 09:31 AM
mohamed_3122001 mohamed_3122001 غير متواجد حالياً

mohamed_3122001 will become famous soon enoughmohamed_3122001 will become famous soon enough

ألف شكر على ردك بس أنا كان قصدي أني بخص ال Proton في إشهار أسعار القطع و المصنعيات لانها مش منتشرة فـ خايفين نقع في أحتكار أفراد معينين هما بس اللي عندهم حاجتها وعارفين في شغلها (مش زي الــ الهيونداي و الدايو و الشيفروليةوالميتسوبيشي)
المهم على ما سمعت ان الدينامو في التوكيل زيرو بـــ 3500 جنية دا كتير جداااااا
اللي أنا جبتو هو إستيراد و مفكوك من موتور كامل
نود التأكيد لكل رواد الموضوع إشهار أسعار القطع الغيار و المصنعيات
شكراا
قديم 24-10-2009, 03:10 AM
تويتي26980 تويتي26980 غير متواجد حالياً

تويتي26980 will become famous soon enough

انا معاك
خد بأه الكام حاجه دول
فوج امامي جن 2 ب 125 الواحد طبعا بدون لمبه
اللمبه 10 جنيه او 15
تيل امامي fbk ب 125 امامي
او خلفي نفس السعر
وفي نوع ب 100 ماجربتوش
تيل اسمه ريمسا اسباني ولكن مالقتش فرق بينه وبين ال fbk ب 185
مصنعية تغيير تيل امامي وخلفي بره التوكيل 50 جنيه
مصنعية تغيير فوجات بعد فك الاكصدام كمان 30 جنيه

بس ده اللي اتعرضت ليه ويارب دايما بخير

تحياتي
قديم 24-10-2009, 04:13 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا و سهلاك بيك يا باشمهندس معانا في مصر موتورز
الصراحه موقف بايخ بس الحمد لله انك اتصرفت بسرعه
اهم حاجه روح قيس شحن الدينامو الجديد و شوفوا بيشحن كويس او لاء
و شوف البطاريه سليمه ولا بتشاور عقلها بعد الكام يوم مشي من غير شحن
و لو تعرف تصلح الدينامو القديم و تخليه معاك احتياطي يبقي افضل

حـازم خـضـر