العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 31-07-2012, 09:31 PM
s.aziz s.aziz غير متواجد حالياً

s.aziz is on a distinguished road
افتراضي تكييف الواجا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

السادة اعضاء المنتدى الكرام كل عام وانتم بخير بمناسبة شهر رمضان

امتلك سيارة واجا موديل 2006 ولسة جايبها من شهرين تقريبا بس قابلتنى مشكلة ف التكييف ان التكييف مش بيبرد وانت ماشى بالعربية على السلانسية ودة الصبح بس لكن لما تمشى بالعربية فوق ال 20كم يبرد كويس وبليل مش بقدر اشغل التكييف اكتر من 1 لانة بيبقى تلاجة
غير ان العربية فيها حاجة اول لما بشغل التكيف rpm بيوصل لحد 500 وبحس بالعربية مخنوقة وبتنتش شوية .

انا وديت العربية لعصام وصفا وقالى ان شحن التكييف عالى ظبطة ومشيت بيها اول يوم كان كويس وبعد كدة رجع لحالتة

تفتكروا ياترى يكون اية علشان انا قلقان ومش فاهم الموضوع سببة اية ياريت اهل الخبرة ف المنتدى يفيدونا .
قديم 01-08-2012, 02:04 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تكييف الواجا

اصعب حاجة اعطال التكييف
انا نفس مشكلتك بس اللى صلحهولى قالى محتاج كومبريسور
بس انت قالك ان الشحن زيادة !!!!!

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 01-08-2012, 11:43 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اصعب حاجة اعطال التكييف
انا نفس مشكلتك بس اللى صلحهولى قالى محتاج كومبريسور
بس انت قالك ان الشحن زيادة !!!!!

شكرا يا احمد على ردك بصراحة انا حاسس انه كمبروسر بس انا وديتة ل 2 صنيعية كل واحد يقولى مش الكمبروسر
الاول قالى تظبيط هوا وفريون خفيف وهو دة سبب المشكلة
الثانى ف عصام وصفا وصلى التكييف على الجهاز وطلع العطل ف الاخر شحن زيادة حوالى 150 جرام

بس انا سمعت ان التكييف بتاعها هو تكييف الانسر ياترى بقى تمن الكمبروسر هيبقى كام وانت بقى صلحت تكييفك ازاى هل غيرت الكمبروسر وبكام وجبتة منين
قديم 01-08-2012, 11:06 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

للاسف فى الاول جبت كومبريسور استعمال ب 375 و سقع بس مش قوى رجعته و الراجل غيرلى بلف فى الكمريسور الاصلى بتاعى ففعلا سقع احسن من بتاع الاستعمال بس برضه الظهر فى الزحمة كانه مش شغال فهو نصحنى اجرب اجيب واحد استعمال تانى بس احاول يبقى محلول من مكنة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 02-08-2012, 12:30 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

للاسف فى الاول جبت كومبريسور استعمال ب 375 و سقع بس مش قوى رجعته و الراجل غيرلى بلف فى الكمريسور الاصلى بتاعى ففعلا سقع احسن من بتاع الاستعمال بس برضه الظهر فى الزحمة كانه مش شغال فهو نصحنى اجرب اجيب واحد استعمال تانى بس احاول يبقى محلول من مكنة
يبقى الحل بقى الواحد يغير الكمبروسر بس انا عايز اعرف الكمبروسر بتاع الواجا ممكن يركب مكانة انى موديل من بتوع الانسر