العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 09-05-2012, 09:26 AM
accountant85 accountant85 غير متواجد حالياً

accountant85 will become famous soon enough
افتراضي رد: تامين السياره

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

فى الحقيقه كل الى حضرتك مقدمه ده قديم جدااااا تم الغاء التحملات الاجباريه
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــ

والله حضرتك لو قريت الكلام اللي مكتوب كويس هتعرف اني انا اللي قلت اني عامل الدراسة دي من فترة ، مقلتش انه ساري لغاية النهاردة _ وعلي فكرة مش كل الشركات الغت التحمل الاجباري - لو سئلت كويس هتعرف ان في تحملات في حالات السرقة مثلا.-

تقبل تحياتي
قديم 10-05-2012, 12:01 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة accountant85 مشاهدة المشاركة

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــ

والله حضرتك لو قريت الكلام اللي مكتوب كويس هتعرف اني انا اللي قلت اني عامل الدراسة دي من فترة ، مقلتش انه ساري لغاية النهاردة _ وعلي فكرة مش كل الشركات الغت التحمل الاجباري - لو سئلت كويس هتعرف ان في تحملات في حالات السرقة مثلا.-

تقبل تحياتي
بص حضرتك انا بعرف اقراء كويس و بفهم فى التامين كويس جدااا شرط السرقه الى بتقول عليه مطبق من شهر 11 / 2011 يعنى بعد الدراسه والسرقه الجزئيه عليها تحمل زى الحادث

غير ان موضوع التحمل الاجبارى الى انت بتقول عليه ملغى من سنتين من قناه السويس
و ده كان على 5 انواع من السيارات وانت كاتبهم يبقى حضرتك بتقدم معلومات غلط و قديمه وقد تم التعديل فى غالبيه شركات مصر على الاصلاح فى التوكيل الاساسى للسياره

و يظهر ان الدراسه ما كنتش كامله و خصوصا على قناه السويس لان محضر الشرطه عندنا من 10.000 جنيه و فى حاله الاصلاح فى قناه السويس لصيانه السيارات رقم اكبر بكتير 30.000

خصم المطالبه موجود فى جميع الشركات ومش كل الشركات تطبقه من السنه الاولى التاليه للتامين و لكن من السنه الثانيه و حضرتك ما قلتش حاجه عن مصر للتامين و قناه السويس لانهم بيطبقوه م السنه الاولى التاليه للتامين

بص يا استاذى من غير زعل الدراسه مش وافيه وحضرتك ممكن تتصل بيا اديك المعلومات السليمه لكل الشركات لان الدنيا بتتغير كل سنه

وانصح اى احد عاوز تامين سيارات قبل الاشتراك قرائه شروط الوثيقه جيدا قبل السداد لان الشروط تترجم الى نقود خاتتخصم منك

واستاذه ريم بتسال على التامين يعنى عاوزه معلومات مظبوطه لانها لو احتاجت الوثيقه هاتبقى مشكله فالازم تعرف المعلومات الصحيحه على شان تختار بين الشركات بكل حريه و حضرتك قرات ردى انا جاوبت على استفسارات هيه عاوزه تعرفها لانها مافهمتش بعض المعانى و المقصود بيها لا اتكلم فى سعر او شركه ولا لاكن على بعض اسئله لابد الى يجاوب عليها متخصص فى التامين

احترامى ليك

عمرو احمد
01003388954
قديم 10-05-2012, 01:11 AM
accountant85 accountant85 غير متواجد حالياً

accountant85 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

بص حضرتك انا بعرف اقراء كويس و بفهم فى التامين كويس جدااا شرط السرقه الى بتقول عليه مطبق من شهر 11 / 2011 يعنى بعد الدراسه والسرقه الجزئيه عليها تحمل زى الحادث

غير ان موضوع التحمل الاجبارى الى انت بتقول عليه ملغى من سنتين من قناه السويس

و ده كان على 5 انواع من السيارات وانت كاتبهم يبقى حضرتك بتقدم معلومات غلط و قديمه وقد تم التعديل فى غالبيه شركات مصر على الاصلاح فى التوكيل الاساسى للسياره

و يظهر ان الدراسه ما كنتش كامله و خصوصا على قناه السويس لان محضر الشرطه عندنا من 10.000 جنيه و فى حاله الاصلاح فى قناه السويس لصيانه السيارات رقم اكبر بكتير 30.000

خصم المطالبه موجود فى جميع الشركات ومش كل الشركات تطبقه من السنه الاولى التاليه للتامين و لكن من السنه الثانيه و حضرتك ما قلتش حاجه عن مصر للتامين و قناه السويس لانهم بيطبقوه م السنه الاولى التاليه للتامين

بص يا استاذى من غير زعل الدراسه مش وافيه وحضرتك ممكن تتصل بيا اديك المعلومات السليمه لكل الشركات لان الدنيا بتتغير كل سنه

وانصح اى احد عاوز تامين سيارات قبل الاشتراك قرائه شروط الوثيقه جيدا قبل السداد لان الشروط تترجم الى نقود خاتتخصم منك

واستاذه ريم بتسال على التامين يعنى عاوزه معلومات مظبوطه لانها لو احتاجت الوثيقه هاتبقى مشكله فالازم تعرف المعلومات الصحيحه على شان تختار بين الشركات بكل حريه و حضرتك قرات ردى انا جاوبت على استفسارات هيه عاوزه تعرفها لانها مافهمتش بعض المعانى و المقصود بيها لا اتكلم فى سعر او شركه ولا لاكن على بعض اسئله لابد الى يجاوب عليها متخصص فى التامين

احترامى ليك
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

يا استاذ / عمرو انا شايفك زعلان اوي والموضوع ابسط من كدة بكتييير

واكرر لثالث مرة اني عامل الدراسة دي من فترة ( كبيرة اهي يمكن تتشاف ) واقرا الكلام الي قبل الجدول هتعرف انا كان قصدي ايه

و معني اني عامل المقارنة دي ان انا مش بشتغل فالتأمين انا كنت بدور علي احسن عرض
ووضحت انها ممكن تساعدها ولو بنسبة قليلة
وبعدين حضرتك تكرمت بالمشاركة ووضحت التعديلات الجديدة علي شركتك ودي طبعاً حاجة كويسة لانها هتفيد اللي بيسأل -
وبلاش اسلوب المعاملات المصرية المتشددة اللي انت بدأت بيه في الهجوم علي مشاركتي بدون اي اساءة او هجوم مني ليك ولا خلاص بقي هو التعامل بين الناس صدقني اكيد كان في كلام احسن من كدة ممكن يتقال او تعلق بيه علي مشاركتي
عموما
اعتقد اني افادت في المشاركة بنسبة 10% وحضرتك بنسبة 90%
والحمد لله انها مضرتش حد بل افادت - ع الاقل - فالمناقشة اللي بينا دي

اما بالنسبة لافادة الاستاذه / ريم - انا افادتها كويس جداً لاني مش بسعي وراء اي مصلحة شخصية والحمد لله لانها عارفة اني مش بشتغل فالتأمين.
واعتقد برضه ان الكلام اللي انا قولته كافي لفهم الموضوع بالنسبة لاي انسان اخر
اشكرك واتمني ان دي تكون معرفة خير
عامة انا رئيس قسم بقطاع الائتمان باحد البنوك
واكيد هكون فخدمتك

التعديل الأخير تم بواسطة accountant85 ; 10-05-2012 الساعة 01:25 AM
قديم 10-05-2012, 03:58 AM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة accountant85 مشاهدة المشاركة

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ

يا استاذ / عمرو انا شايفك زعلان اوي والموضوع ابسط من كدة بكتييير

واكرر لثالث مرة اني عامل الدراسة دي من فترة ( كبيرة اهي يمكن تتشاف ) واقرا الكلام الي قبل الجدول هتعرف انا كان قصدي ايه

و معني اني عامل المقارنة دي ان انا مش بشتغل فالتأمين انا كنت بدور علي احسن عرض
ووضحت انها ممكن تساعدها ولو بنسبة قليلة
وبعدين حضرتك تكرمت بالمشاركة ووضحت التعديلات الجديدة علي شركتك ودي طبعاً حاجة كويسة لانها هتفيد اللي بيسأل -
وبلاش اسلوب المعاملات المصرية المتشددة اللي انت بدأت بيه في الهجوم علي مشاركتي بدون اي اساءة او هجوم مني ليك ولا خلاص بقي هو التعامل بين الناس صدقني اكيد كان في كلام احسن من كدة ممكن يتقال او تعلق بيه علي مشاركتي
عموما
اعتقد اني افادت في المشاركة بنسبة 10% وحضرتك بنسبة 90%
والحمد لله انها مضرتش حد بل افادت - ع الاقل - فالمناقشة اللي بينا دي

اما بالنسبة لافادة الاستاذه / ريم - انا افادتها كويس جداً لاني مش بسعي وراء اي مصلحة شخصية والحمد لله لانها عارفة اني مش بشتغل فالتأمين.
واعتقد برضه ان الكلام اللي انا قولته كافي لفهم الموضوع بالنسبة لاي انسان اخر
اشكرك واتمني ان دي تكون معرفة خير
عامة انا رئيس قسم بقطاع الائتمان باحد البنوك
واكيد هكون فخدمتك
اهلا بيك يا استاذى و تشرفت بمعرفتك ولا يوجد غضب او زعل لا ابدا و يمكن الاخوان فى المنتدى عارفين اننا فى المنتدى بنقدم المعلومه فقط و بنوضح كل فى تخصصه

و انا على فكره لا تهجمت ولا اى حاجه بس عاوزك تقراء ردك عليا بس يمكن حصل سوء تفاهم و ما محبه الا بعد عداوه و ما حصلش عداوه الحمد لله يبقى ما فيش غير المحبه

و يعلم الله انى بكون امين جداا جدااا فى طرح اى موضوع و لما تكلمك فقط كان على اساس انى على علم و المام لشركات التامين مثل حضرتك فى البنوك انك بتدرس منافسيك جيداا مثل ما بتدرس اماكنيات البنك الى حضرتك تابع ليه

اتمنى انى اتعرف بحضرتك و ممكن امدك باى معلومات موثقه لاى شركه تامين لان لى تعاملات مع شركات كثيره

و عاوز بقى اكلمك على شان انا هاجيب بروتون ساجا قسط فاياريت تسب رقم حضرتك فى رساله خاصه

و اسف لو كنت ضايقتك باى كلمه و تشرفت بيك

عمرو احمد
01003388954
قديم 13-05-2012, 12:35 PM
reem mostafa reem mostafa غير متواجد حالياً

reem mostafa will become famous soon enough

اختلاف الراي لا يفسد للود قضيه يا شباب