العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 25-12-2010, 03:06 PM
amomtaz93 amomtaz93 غير متواجد حالياً

amomtaz93 is on a distinguished road
افتراضي مشكلة فى optima 99

عندي رينو اوبتيما ٩٩ من فترة كبيرة وهي ما بتدرش بسرعة وكان لازم اكارك ١٢ مرة علشان تدور علما ان ده حصل في يوم وليلة ومن غير سبب من شهرين تقريباً العربية وانا باسخنها بطلت ومادرتش بعدها خالص جبت ميكانيكي قال مش عيب ميكانيكا جبت كهربائى قال ان حساس الكرنك لازم يتغير وفعلاً غيرته وبصراحة أول ما ركبت الجديد من أول دوارة تشتغل حتي لو كنت سايب العربية من اسبوع .. من فترة بدأت تتأخر فى الدوارة تانى ولما بأكارك بنزين كانت بتشرق اسيبها نص ساعة وادورها تدور بس دلوقتي بتطلع عيني علشان تدور وحالياً توقفت تماما عن الدوارة -الميكانيكي قال عيب في البوجيهات وأنا هأغيرها علما بأن المارش والبطارية لا يوجد بهم مشكلة......ايه الحل
قديم 25-12-2010, 03:13 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى optima 99

بتكارك لها هي مش أنجكشن!
شيكت علي طلمبة البنزين؟

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 25-12-2010, 05:40 PM
cars admire
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amomtaz93 مشاهدة المشاركة

عندي رينو اوبتيما ٩٩ من فترة كبيرة وهي ما بتدرش بسرعة وكان لازم اكارك ١٢ مرة علشان تدور علما ان ده حصل في يوم وليلة ومن غير سبب من شهرين تقريباً العربية وانا باسخنها بطلت ومادرتش بعدها خالص جبت ميكانيكي قال مش عيب ميكانيكا جبت كهربائى قال ان حساس الكرنك لازم يتغير وفعلاً غيرته وبصراحة أول ما ركبت الجديد من أول دوارة تشتغل حتي لو كنت سايب العربية من اسبوع .. من فترة بدأت تتأخر فى الدوارة تانى ولما بأكارك بنزين كانت بتشرق اسيبها نص ساعة وادورها تدور بس دلوقتي بتطلع عيني علشان تدور وحالياً توقفت تماما عن الدوارة -الميكانيكي قال عيب في البوجيهات وأنا هأغيرها علما بأن المارش والبطارية لا يوجد بهم مشكلة......ايه الحل
optima 99
IT IS NOT INJECTION !!!
IT IS A CARPRATOR ENGINE
!!
it is the same engine for your car

you should change your carbrator by new one not old used one !!!

or try to find
SOLEX 32 DIS CARB SERVICE KIT
to install it in your old carbrator

there
are two modeLs

after a cylinderhead replacement

قديم 25-12-2010, 06:09 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute

ماهو أنا معلومتي أنها كاربيتير بس هو قايل غير الكرانك سينسور يعني أنجكشن

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 25-12-2010, 09:29 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

optima 99
IT IS NOT INJECTION !!!
IT IS A CARPRATOR ENGINE
!!
it is the same engine for your car
من سيناريو عرض الموضوع

يتضح أن محرك السياره ليس كاربوراتير تقليدى ( لوجود حساس كرنك على المحرك )

ولكن المحرك يتبع الطائفه الآتيه من المحركات

SPI

SINGLE POINT INJECTION

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير