العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 12-08-2013, 06:00 PM
korky korky غير متواجد حالياً

korky is on a distinguished road
افتراضي استفسار عن البطارية والدينامو

انا معايا عربية لادا 2015 فجاة لقيت البطارية فاضية مافيهاش نقطة مية واتنفخت اضطريت اغير البطرية لقيت الكهربائى بيقولى الدينمو كمان بايظ عايز يتغير المهم غيرت بطارية وديمنو استيراد اتظبطت شوية وفجاة لقيت العربية عملت نفس الحكاية البطارية مطرح الغطيان بتاعت المية مرشحة وتحس ان كهربة العربية نفسها ضعيفة معى العلم ان الكتاوت بتاع الدينمو داخلى مش خارجى ياترى العيب فى اية ياريت حضراتكم تفيدونى وشكرا واسف على الاطالة
قديم 12-08-2013, 08:36 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن البطارية والدينامو

السلام عليكم
الى اعرفه انه لو الدينامو بيشحن زياده ينشف البطاريه وينفخها
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 25-08-2013, 05:10 PM
ahmedfaash ahmedfaash غير متواجد حالياً

ahmedfaash is on a distinguished road
افتراضي رد: استفسار عن البطارية والدينامو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة korky مشاهدة المشاركة

انا معايا عربية لادا 2015 فجاة لقيت البطارية فاضية مافيهاش نقطة مية واتنفخت اضطريت اغير البطرية لقيت الكهربائى بيقولى الدينمو كمان بايظ عايز يتغير المهم غيرت بطارية وديمنو استيراد اتظبطت شوية وفجاة لقيت العربية عملت نفس الحكاية البطارية مطرح الغطيان بتاعت المية مرشحة وتحس ان كهربة العربية نفسها ضعيفة معى العلم ان الكتاوت بتاع الدينمو داخلى مش خارجى ياترى العيب فى اية ياريت حضراتكم تفيدونى وشكرا واسف على الاطالة
حضرتك بالنسبة لحكاية الميه دى ليها عوامل كتير بمعنى العربية بتشتغل كتيير فى اوقات حرارة جامده فبتسبب تبخر الميه او انتا مثلا اهملت البطارية سنة او اكتر من غير ميه لحد ما نشفت او مثلا الشحن عالى عليها جدا لحد ما نشفها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الى اعرفه انه لو الدينامو بيشحن زياده ينشف البطاريه وينفخها
والله المستعان
معاك فى السبب ده

طيب الحل ايه بسيط جدا روح لكربائى تانى وقيس الدينمو لوحدو بمعنى فك كبل من البطارية والعربية شغالة ودوس بنزين وشوف الكهربا اللى طالعة من الدينمو كام لو كانت فى حدود 13.5 الى 14 فولت يبقا تمام اعلى من كده خصوصا مع دوس البنزين يعنى بتزيد وتقل مع البنزين يبقا الكتاوت بتاعتو بايظة ومحتاج تجيب كتاوت خارجى ودى سعرها رخيص وتركيبها سهل
طيب المشكلة مش فى الكتاوت يبقا المشكلة فى الدينمو او البطارية بمعنى انك البطارية القديمة كانت مثلا 66 امبير وانتا جبت بطارية 70 وبتمشى فترة قليلة بالعربية فمتلحقش تشحن كويس
او الدينمو اللى انتا حبتو ده مش بيشحن البطارية كويس لانو ضعيف