العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > مازدا MAZDA

قديم 20-06-2011, 10:31 AM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير و تجربة و تقييم للسيارة مازدا 3 2010 (الجزء الثالث )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The MERCURY مشاهدة المشاركة

على فكرة ، المازدا 6 عليها ثبات و اتزان لا يمكن ان يتكرر ، ده من خبرتى فى قيادة سيارات متنوعة.
هو انت معك السيارة خارج مصر (مع انه يبدو من اللوجو انك ضابط) ام داخلها ن و لو داخلها كيف تتحصل على قطع الغيار ؟

و بالنسبة للاستاذ /على صاحب المازدا 3 الف مبروك و اختيار موفق.
و الله الثبات و الامان لا يقدروا بثمن فى المواقف الحرجة.
المازدا 6 عليها اتزان وثبات مشفتوش في اي عربية ركبتها قبل كده سواء اللانوس او اللانسر او السيراتو
انا وصلت بيها لسرعه 220 علي طريق النطرون _العلمين وكنت حاسس اني ماشي علي 120

العربية استيراد "شحن" من السعودية واخويا مهندس ميكانيكي في السعودية فأي قطع غيار بحتاجها هو بيبعتها من هناك تمنها تقريبا في السعودية 95000ريال ...

وبالنسبة لمشكلة السحب عند الاستاذ علي في المازدا 3 او في الشد او الحرق ممكن حضرتك تشيل رجلك من علي دواسة البنزين لمده ثانية عشان العربية تسقط غيار وتسحب معاك كويس ...

انا شايف ان استهلاك البنزين عندي عالي لان العربية 2000سي سي انما عندك مش مبرر بس لو هنقارن بثباتها واتزانها يبقي حضرتك كسباااان
قديم 20-06-2011, 11:40 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

تسلم ايدك يا علي على التقرير الرائع و دى فعلا اكتر حاجة حلوة فى المندتى ان الناس بتنقل التجربة العملية مع الوكيل و الصيانة و الثبات و استهلاك البنزين يعنى بإختصار كل الى انا محتاج اعرفه عن عربية من ملاكها
و بكدة كل واحد فينا يقدر يحكم على اى عربيه بيفكر فيها و يبقا عارف كل مميزاتها و عيوبها قبل ما يشتريها
ربنا يبارك لك فى عربيتك و تفضل مبسوط بيها دايماً

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 20-06-2011, 03:37 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

تسلم ايدك يا استاذ على وان كانت حتى تسلم ايدك مش كفاية قصاد الخبرات القيمة اللى حضرتك بتنقلها لنا دائماَ وبمنتهى الامانة والبساطة عن سيارة لها عشاقها ومريديها دائماَ

وبقدر ثقتى الكاملة فى امانة حضرتك فى الوصف والنقل ويقينى الكامل من حبك للعربيه زيي واكتر
بس حاسس انك متجنى شوية على العربيه

بس منتظر باقى التقرير وللحوار بقية ان شاء الله

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-06-2011, 10:36 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bahi مشاهدة المشاركة

الف مبروك يا على باشا على الوصول لمرحلة التقييم اللى منتظرين اكمالة كما وعدت ان شاء الله. الله يبارك فيك فعلا أنا مستغرب من عيب استهلاك البنزين والجيربوكس! ليه ؟ هى عربيتك فتيس أوتوماتيك ولا عادة؟ أوتوالاستهلاك العالى دة والجيربوكس 4 سرعات بيقول انها أوتوماتيك. تمام شكلك غاوى حرق شوية ولا أنا بيتهيألى؟ مش قوي

أنا ركبتها فتيس عادى سنة 2007 مع صديق مصرى شاب فى قطر وحسيت أنها عربية رائعة وصاحبها كان سعيد بيها جدا وبسحبها علشان كان غاوى جرى. 2007 خليجي , طبعا تفرق
أولا ممكن تكزن 1800
ثانيا الشكل كان مختلف و الوزن أخف
و كمان لو مانيوال تفرق كتير

على العموم معدل استهلاك البنزين قريب -ولكن لا يصل- الى معدل استهلاك البنزين عندى فى الأوكتافيا الأوتوماتيك لما بكون مستعجل شوية بس مش بحرق يعني الأوكتافيا أكتر ولا أقل ؟؟؟ فمتزعلش وحاول تخف رجلك من على دواسة البنزين وأنت بتزود السرعة (السحب) وهتفرق كتير معاك. بحاول و الله الثبات نعمة كبيرة يقابلها تضحية فى بعض الأحيان فى السحب واستهلاك البنزين.

ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها ويحفظك ويحفظهالك ... آمين جزاك الله خير
الرد في الاقتباس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mf86 مشاهدة المشاركة

المازدا 6 عليها اتزان وثبات مشفتوش في اي عربية ركبتها قبل كده طبعا دة مشهور عن المازدا سواء اللانوس او اللانسر او السيراتو انت بتهزر ؟ العريات دي مفيهاش ثبات أصلا
انا وصلت بيها لسرعه 220 علي طريق النطرون _العلمين وكنت حاسس اني ماشي علي 120 ما شاء الله

العربية استيراد "شحن" من السعودية واخويا مهندس ميكانيكي في السعودية فأي قطع غيار بحتاجها هو بيبعتها من هناك تمنها تقريبا في السعودية 95000ريال ...

وبالنسبة لمشكلة السحب عند الاستاذ علي في المازدا 3 او في الشد او الحرق ممكن حضرتك تشيل رجلك من علي دواسة البنزين لمده ثانية عشان العربية تسقط غيار وتسحب معاك كويس ... و الله جربت كل حاجة تقريبا بس الفرق مش بيبقى كبير أوي , واضح إن مشكلة شركة مازدا الكبرى إنهم معرفوش يظبطوا موضوع استهلاك البنزين دة

انا شايف ان استهلاك البنزين عندي عالي لان العربية 2000سي سي انما عندك مش مبرر بس لو هنقارن بثباتها واتزانها يبقي حضرتك كسباااان الحمد لله
الرد في الاقتباس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد الشناوى1981 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا علي على التقرير الرائع و دى فعلا اكتر حاجة حلوة فى المندتى ان الناس بتنقل التجربة العملية مع الوكيل و الصيانة و الثبات و استهلاك البنزين يعنى بإختصار كل الى انا محتاج اعرفه عن عربية من ملاكها
و بكدة كل واحد فينا يقدر يحكم على اى عربيه بيفكر فيها و يبقا عارف كل مميزاتها و عيوبها قبل ما يشتريها
ربنا يبارك لك فى عربيتك و تفضل مبسوط بيها دايماً
جزاك الله خير يا أبو حميد
دة من بعض ما عندكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا استاذ على وان كانت حتى تسلم ايدك مش كفاية قصاد الخبرات القيمة اللى حضرتك بتنقلها لنا دائماَ وبمنتهى الامانة والبساطة عن سيارة لها عشاقها ومريديها دائماَ

وبقدر ثقتى الكاملة فى امانة حضرتك فى الوصف والنقل ويقينى الكامل من حبك للعربيه زيي واكتر
بس حاسس انك متجنى شوية على العربيه

بس منتظر باقى التقرير وللحوار بقية ان شاء الله
الله يكرمك يا أبو نورا
أنا مش عارف أقولك لإيه على المجاملات دي كلها , أنا مش باعمل حاجة و الله
فيه أعضاء أفضل مني بكتير جدا و أنا متعلم منك و من عتاولة المنتدى ( تربيتكم )
موضوع التجني دة بالنسبة لأنهي نقطة تحديدا ؟؟
على العموم أنا نفسي تجرب العربية و تدينا تقييم من تقاييمك الحلوة كدة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 21-06-2011, 10:59 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

الأوكتافيا استهلاك بنزينها أعلى من المازدا3 يا على باشا وكمان أتقل فى السحب حتى من العربيات اللى فيها نفس موتورها بالظبط زى الفولكس الجيتا والبورا ودة لأنها أتقل فى الوزن منهم بالرغم من أن الشاسية A4 واحد والموتور واحد والجيربوكس كمان.

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة