العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مصر بايكرز

مصر بايكرز قسم الدراجات النارية - موتوسيكلات - صور دراجات - استعراضات - احدث موديلات الدراجات - اشهر القائدين - مناسبات وانشطة الدراجات النارية فى مصر والعالم Masr Bikers

قديم 31-10-2010, 12:22 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أزاى تفحص بايك مستعمل.

دكتور رعد وهشام باشا, ألف شكر على كلامكم الجميل وذوقكم, كلامكم فعلا بيرفع الحالة المعنوية للواحد ويحسسه أنه عمل حاجة.

أستاذ م.هشام, البايك فعلا لو اللى بيفحصه فاهم لو شاف جروح فى جسم الموتور بيعرف أنه وقع, ولو متمرس بيقدر يعرف وقع وقعة جامدة والبايك زحفت كتير ولا لأ.

الخدوش دى ليها حل, حسب رأيى ممكن تعملها بحبة معجون وترش أسبراى لونه ميتاليك, المعجون العلبة بأقل من 5 جنيه (هتستعمل المعجون لو الخدوش عميقة
, وياريت ميكونش لونه أحمر, ومش لازم معجون ممكن أى حاجة تملى بيها الخدوش وخلاص) وعلبة الأسبراى اللى هترش بيها ب 7 جنيه.

بس الحل ده أنا منصحش بيه, أولا لأن ممكن نيتك تبقى وحشة فى أستعماله ويبقى غش مش تجميل, وثانيا علشان الأسبراى ممكن لونه يبقى غير لون الموتور, ودى محتاجة حد متمرس فى التلوين
علشان يصححها ويخليها غير ملاحظة, أو ممكن تعملها عند بوهيجى.

ونصيحة بلاش تعملها, علشان موضوع الغش, وعلشان مفيش بايك 250 موقعش, لأنه يعتبر بايك للبايكرز الجداد.

وموضوع ال accelerator ده أنا شايف أنه طبيعى, لأن البايك بيبقى بارد, ولأن المكنة كاربراتير ولازم تزود بنزين علشان تشغلها, بس ممكن تكون وجهة نظرى دى غلط, ومنتظرين رأى البايكرز القدام.

البايك بياكل زيت لما تطلع البوجيه وتلاقى عليه زيت, أو تلاقى العادم طالع لونه أبيض مزرق, وسحب المكنة ضعيف وبتطلع أصوات غريبة, وبتلاقى الزيت بيقل بدرجة كبيرة بدون تنقيط.

بس خد بالك مش دايما معنى أن الزيت ينقص أن البايك بياكل زيت, الزيت زى أى سائل بيتبخر لوحده من السخونة, وخاصة فى الزيوت الرخيصة, وممكن ينقص من الزيت ربعه بعد فترة بسبب التبخير, فمتحكمش على البايك من غير وجود العوامل التانية.

وألف مبروك على البايك الجديد, وعقبال الهايابوزا.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 31-10-2010, 01:41 PM
mhesham mhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد هشام

mhesham is on a distinguished road

,و عايز اعرف هل طبيعى عند تسخينه يطلع دخان بس مش دخان اسود و هل كده ممكن يكون بياكل زيت و أعرف ازاى انه بيأكل زيت و شكرا
قديم 31-10-2010, 01:44 PM
mhesham mhesham غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد هشام

mhesham is on a distinguished road

شكرا الف شكر على الشرح الجميل و المفيد ده انت Mr:injection و Mr:Jack ناس جمال قوى
قديم 31-10-2010, 05:10 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

موضوع رائع ومجهود كبير
متشكرين جدا علي المعلومات القيمه ديت
قديم 31-10-2010, 08:01 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

موضوع رائع ومجهود كبير
متشكرين جدا علي المعلومات القيمه ديت
العفو يا نوح باشا شكرا على مشاركتك الجميلة.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhesham مشاهدة المشاركة

شكرا الف شكر على الشرح الجميل و المفيد ده انت Mr:injection و Mr:Jack ناس جمال قوى
ربنا يخليك ياباشا ويخليلك البايك, ومتزعلكش منها ابدا.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.