العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 02-07-2010, 10:42 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل شئ عن الديفيل.

يا باشا ولا يهمك,أحنا بناخد وندى فى الكلام.
فلتر k&n ده فلتر هواء رياضى أمريكى, بيزود الهواء الداخل للموتور وبيخليه يتنفس أحسن وبالتالى بيزود السحب

البوجيهات موجودة عند جميع محلات الأكسسوارات الكبيرة, وأنا كنت شاريها ب 100 جنيه الأربعة وعليهم ضمان سنة, بس خلى بالك من العلامة المائية بتاعة الشركة اللى على العلبة و عبارة صنع فى أمريكا.
أما السلوك سعرها معرفهوش بس أنا كنت قريت عن أن سعرها غالى فى حدود 400 جنيه, بس أتخن من السلوك الأصلية فمقاومتها للتيار أقل وبالتالى قوة الشرارة بتزيد.

بس التعديلات دى كلها تعديلات الغرض منها الحصول على أقصى قدرة من الموتور الموجود, يعنى الحصول على أفضل حرق بنزين و أستجابة أسرع من الموتور, وهتدى زيادة ملحوظة لكن مش جبارة وهتحافظ على الموتور فى حالته الأصلية وأحسن كمان.

وحاجة تانية برضه, لو طقم الدبرياج فعلا عايز يتغير حتى لو سقطنا موتور 4000 سى سى هيفقد كتير من قدرته بسبب ضعف أسطوانة الدبرياج, والقوة الواصلة للعجل هتبقى أقل بكتير من قدرة الموتور الأصلية.

وعقبال العربية الجديدة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 02-07-2010 الساعة 10:50 PM
قديم 02-07-2010, 10:48 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

يا باشا ولا يهمك,أحنا بناخد وندى فى الكلام.

فلتر k&n ده فلتر هواء رياضى أمريكى, بيزود الهواء الداخل للموتور وبيخليه يتنفس أحسن وبالتالى بيزود السحب شكله سعره غالي , أعتقد إن موتوري بيتنفس كويس و لو تعب أجيب له أنبوبة أكسجن أرخص )

البوجيهات موجودة عند جميع محلات الأكسسوارات الكبيرة, وأنا كنت شاريها ب 100 جنيه الأربعة وعليهم ضمان سنة, بس خلى بالك من العلامة المائية بتاعة الشركة اللى على العلبة و عبارة صنع فى أمريكا.
أما السلوك سعرها معرفهوش بس أنا كنت قريت عن أن سعرها غالى فى حدود 400 جنيه, بس أتخن من السلوك الأصلية فمقاومتها للتيار أقل. برضه أنا رأيي أستنى العربية الجديدة , و بعدين ماه أداء عربيتي , زي الفل و الحمد لله ))
على العموم مشكور جدا على المعلومات المفيدة
وعقبال العربية الجديدة.
[/QUOTE]

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 02-07-2010, 10:52 PM
الصورة الرمزية Injection

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

على رأى حضرتك فعلا, البى أم الجديدة هتبقى أحسن من التويوتا.

قديم 02-07-2010, 11:42 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

على رأى حضرتك فعلا, البى أم الجديدة هتبقى أحسن من التويوتا.
احم احم
مين جاب سيرة البي أم؟؟؟
أنا مش من مقامي أركب العربيات الشعبية دي
ممكن سوزوكي ماروتي بالتسيط

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 03-07-2010, 07:05 AM
الصورة الرمزية Injection

هههههههههههههههههههههههه.