العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 19-04-2013, 02:03 PM
Om Omar Om Omar غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التربية والتعليم

Om Omar has a spectacular aura aboutOm Omar has a spectacular aura aboutOm Omar has a spectacular aura about
افتراضي رد: مشكلتى وانا بسوق وتقريبا ملهاش حل :(

ربنا ييسر لك أمرك

وصيةالخليل إبراهيم لأمة الحبيب(صلى الله عليه وسلم)
عندما التقى به فى رحلة الإسراء قال له :
-------------------------------------
"يامحمد أقرىء أمتك منى السلام وقل لهم إن الجنة طيبة التربة،عذبة الماء، وإن غراسها :
سبحان الله
والحمدلله
ولا إله إلا الله
والله أكبر"
قديم 12-06-2013, 12:50 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheEmmH مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
دلوقتى وانا بسوووق مش بكون شايفة الكبوت
انا عربيتى جيلى ck
اللى فى التوقيع دى
وهى كمان 2012 يعنى بخاف لا تتكسر ولا حاجة خصوصا من التكاتك والميكروباصات والكلام ده .. كل ده زايد عليه انى مش بشوف الكبوت فا بحس ان العربية بلعانى :D
مع انى طولى كويس 171
المهم انا اعمل ايه علشان احل مشكلتين دول
1- اشوف ولو جزء من الكبوت علشان اعرف ابعاد العربية وهى كبيرة
هل احط تحت الفرش الجلد حاجة تعلى الكرسى شوية ؟ ملحوظة ان الكرسى بيعلى بس يادوب بتاع 5 سـم بس !!
2- مشكلة انى بخاف على العربية لا تتخبط وده بيخلينى اتجنب السواقة شوية !!
اعمل ايه بقى ؟

مشكلتك هتختفى مع التعود لكن نصيحه لو الموضوع قالقك و عاملك توتر

شوفى العلامة بتاعة السيارة و اشترى ايكون تركب فوق الكبوت زى المرسيدس كده عشان تعرفك فين بداية كبوتك و لو بتتلخبطى بين خطوط الداخلية للكبوت و الخطوط الخارجية حطى دوت روبر بنتكون اقراس بقطر 1 سم من المطاط و بتتلزق فيبر كاستل و بتتفك و تتركب بالايد عادى و دية عشان تميزى بيها الخطوط الخارجية عن الداخلية

غيرى عدلة الكرسى و افضل زاويه جربتها 105 درجة دية بتخليكى مرتاحه لكن فى نفس الوقت واخده اقرب وضع من القائم لكن لو مسافره لازم تاخدى زاويه اكبر 115 -125 درجة و خلى بالك كل ما زادت الزاوية هتشوفى الارضيه البعيدة و هيفيدك فى قراية الطريق والمطبات لكن مش هتشوفى المساحات القريبة زى الكبوت و هتحسى ان العدادات و الدركسيون بعيد

بالنسبة للخلفى بقى احسن حاجه تضيفى سبويلر منك هتشوفى اخر عربيتك و منك هتظبى الايرو دينامك بتاع العربية و نصيحه متجبيش سبويلر من الحرفيين او من اى سمكرى الاسبويلر لكل عربية بيختلف تصميمه و هندسته بتعملي التصميم و تروحى تجيبى الفايبر و تخلى ورشه تعمله و بعدين تظبطى زوايا الميل بتاعته حسب التصميم و تخلى بقى اى سمكرى يركبه

بالتوفيق على الطريق و خلى بالك الجيلى عضمها ضعيف فحرصى جدا انك تخبطى او تسيبى مساحه لحد يخبطك
قديم 12-06-2013, 08:15 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

كلنا كنا زيك فى الأول
الممارسه ثم الممارسه و بعد كده ممكن تسوقى دى

قديم 13-06-2013, 12:50 PM
الصورة الرمزية ORGANIC_MAGIC
ORGANIC_MAGIC ORGANIC_MAGIC غير متواجد حالياً
من انا؟: Chemist
التخصص العملى: Project Manager
هواياتي: Foot Ball

ORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura about

ممكن تركبي علمين (علم مصر) زى عربيه الرئاسه كدا ومنهم هتعرفي اخر الكبوت فين

قديم 13-06-2013, 09:42 PM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

فعلا زى ما الاخوة قالو ربنا يبارك فيهم شوفى من الازاز للاكصدام قد اي متر متر ونص وقدريها وانتى ماشية او زى ما الاستاذ قال ممكن تجيبى علامات وتحطيها سواء ورا او قدام وتبقى ظاهرة ليكى وانتى بتسوقى دا عيب سهل ممكن تفاديه
امال انا اعمل ايه منه لله اللى كان السبب مبعرفش اسوق غير حافى ولما البس حاجة مبحسش بالدواسات خالص مرة رجلى تتقل ومرة تبقى خفيفة سواء على البنزين او الفرامل وفى الزحمة تضيعنى ومش لاقى لها حل