العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 10-07-2012, 07:47 PM
bekeat bekeat غير متواجد حالياً

bekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to beholdbekeat is a splendid one to behold
افتراضي رد: عاوز أشد العربية (ميكانيكا - كهربا - عفشه)... أرجو المساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

مش عارف أشكرك إزاى يا أستاذ محمد. جزاك الله كل الخير
عاوز بس أعرف, الزيت + علبة الإبرو+ تغيير فلتر الزيت هيكونوا بدل النص عمرة اللى بيقولى عليها دى. قصدى الدخان الأبيض و نفخ الزيت و تعلّى سحب الموتور شوية؟
أنا لسة مغير طقم بوجيهات. حسيت إن العربية إلى حد ما أتضبطت بس سحبها مش حلو. فى أى مطلع أو كوبرى بأحس إنها مش عاوزه تمشى.
- و برضه منتظر رأى حضرتك: أعالج الموتور و لا أستنى و أسقطلها واحد إستيراد؟ الموضوع ده محيرنى لدرجة إنى بدأت أفكر فى بيع العربية و أنا لسه جايبها بسبب القلق و التوتر.
يا سيدي العربية محتاجة لنصف عمرة فقط , معنى الدخنة البيضاء أن هناك ماء في غرفة الإحتراق أثناء حرق الوقود , وده سببه جوان وش السلندر تالف وبيعدي الماء إلى غرفة الحريق ويجب تغييره , وطبعا تلف الجوان يؤدي إلى نقص في قدرة السيارة ويؤثر عليها في صعود المطالع .
قديم 20-07-2012, 05:41 PM
mekawy2000 mekawy2000 غير متواجد حالياً

mekawy2000 will become famous soon enough

g[/IMG]
قديم 29-07-2012, 06:33 PM
overmarc overmarc غير متواجد حالياً

overmarc is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

"zing0" لو حضرتك فتحت فى سمكرة ودوكو وعاوز تعمل عمرة للموتور وتشد عفشة يبقى كدة العربية هاتحمل عليك جامد اوى
ودى وجهه نظر واحد بيحب يغير عربيات باستمرا انما لو هاتقنيها وانا معتقدش ان فى حد بيقنى عربية اليومين دول يبقى ماشى اصرف عليها بس لازم تعرف انك لما تحب تبيعها العربية بتتباع بالموديل بس

"overmarc" ونة الكرونا ممكن نفضى الزيت القديم خالص ونحط زيت لزوجة 140 ولو ماجابتش نتيجة يبقى مضطر تجيب الببة استيراد وتمنها 450 جنية
اولا كل سنه وانت طيب ولو انها متأخره بس ده لانى مكنتش متابع من فتره
ثانيا شكرا على مسعداتك لينا
ثالثا ايه هىا الببه ديه ؟
قديم 30-07-2012, 12:33 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

الببة هى الجزء البطيخى اللى جوة الدفرانسيل

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-08-2012, 05:11 AM
ahmedsalem124 ahmedsalem124 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: عمل خاص
هواياتي: الانترنت

ahmedsalem124 will become famous soon enoughahmedsalem124 will become famous soon enough

طيب ياجماعه بعد اذنكم حد يدلنا على ميكانيكى لادا كويس وياريت لو يكون متخصص لادا كمان لو فى صنايعى بتاع عفشه كويس لانى لسه جايب العربيه ومحتاج اعملها سرفيس واشيك عليها