العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 24-03-2010, 11:50 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رائعه سكودا الجديده Superb

انا مش فاهم حاجة ... ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههه
خلاص يا جدعان كل واحد يركب العربية اللى على قد وزنه و فلوسه و توجهاته و خلاص من غير مقارنة الفئات
و منها لله فولكس اللى لخبطتنا اللخبطة دى كلها

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 24-03-2010, 01:09 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sa3dawy مشاهدة المشاركة

يا زعيم انا قريت مشاركتك ده فوق ال 10 مرات عشان استوعب
دخ انت لخبطتني و انا اساسا متلصم
بس الباسات مش Large Family car خلص ممكن يتقال عليها Mediem و عشان كده مبتوصلش للفئة الخامسة
و الدليل ان قاعدة عجلات الباسات هي هي بتاعت الجيتا اللي هي اصلا بتاعت الجولف و اللي اصلا طورت عشان الاودي ال A4 (حد فاهم حاجة)
و عموما زي ما انت قلت في الاخر السعر هو اللي بيحدد كل حاجة و مين بينافس مين
و انا شايف ان الباسات زي الفيتون كده بين البينين لا حصلت ال 3 او 5 و ان كانت مياله لل 3 اكتر
و زي ما قلت لمحمد باشا كله من فولكس هي السبب في اللخبطة دي كلها
_________________________ _________________________ ___

هههههههههههه
معلش مشاركتى مكلكعة شوية

الباسات دى حاجة غريبة .. حتى مكتوب على ويكيبيديا
Large family car / Mid-size car
مش راسيين على حل :D
بس على العموم انتا صح فى موضوع قاعدة العجلات
اسمها حتى B5 (PQ35 ....بس دى كانت اصلا مصصمة للCOMPACTS فطوروها وكبروها شوية علشان تناسب الAUDI A4 والباسات والسوبرب .... وسموها B5(PQ46

من الاخر علشان الكلام كبر وانا نفسى اتلخبط

الباسات بين الMIDSIZE FAMILY CAR وال LARGE FAMILY CAR
والفئة التالتة COMPACT زى الجيتا والكورولا بس LUXURY

يعنى هما مش نفس الفئة .. لكنهم بيتقارنو ببعض لتقارب السعر :d

حد فاهم حاجة
للعلم فقط الموسوعة التى على الانترنت ليست دقيقة وليست كمصدر او مرجع يمكنك ان تستقى معلومتك منة حيث بامكان عدة تشخاص المشاركة فيها وعدة مرات وجدت فيها معلومات غير دقيقة هذا من ناحية
من الناحية الاخرى لية مش فاهم حاجة الكلام بسيط جدا اولا مهما كان المحرك 1400 فعال فالعبرة مش بالمحرك هناك حاجة اسمها نسبة الوزن للقوة وفى اغلب الاحيان علشان الجمارك عالية تلاقى الوكيل بيطلب عربيات اقتصادية بس من حيث الاداء وبالتالى الاداء المتوقع مخيب للامال انا كنت فاكر 1600 سى سى تطلع كمان 1400 ما هى بالمنطق كدة حتى لو عليت فى القوة الحصانية برضة العزم لسة منخفض لانة صعب تعظم العزم او عزم الدوران لكن ممكن بعدة اساليب تعظم او تعلى القوة الحصانية الموضوع سهل جدا فين المشكله انت بتحتاج القوة الحصانية بتكون بحاجة الى العزوم اكتر من القوة الحصانية اللى بتظهر فى الجرى والسرعة دة أ ب لو انت مهتم بالعربيات يعنى وعلشان تاخد تسارع لازم يكون العزم كافى وبمجرد انك تاخد التسارع اللازم وتعلى سرعة العربية بيقل طبعيا العزم وبيدأ القوة الحصانية فى الارتفاع ودة موجود فى اى منحنى بيانى لكل محرك العزوم والقوة وبالتالى فى نسبة العزم للقوة
من ناحية تالتة اللى قال ان الباسات مبنية على قاعدة عجلات الجيتا او البورا الكلام دة صح نسبيا لكن غلط برضة لان قاعدة العجلات دى اتعمل لها استطاله يعنى تعديل وتم استطالتها او زيادة طولها بشكل ملموس
مش مهم تصنيف العربية متوسط وكبير وصغير لان المقايس بتختلف المتوسط دلوقتى كان من 10 سنين كبير لان ابعاد العربيانت ومقياسها بتختلف
وبعدين انت عندك محاور عريضة وجنوط عريضة واكماليات واجهزة بتستنزف من قوة المحرك او خرج المحرك نسبة لا باس بها شوف الباور + التكييف + عوامل الاحتكاك اللى ذكرتها من شوية مثل الجنوط العريضة + المحاور العريضة كلها نسبة وتناسب والمحركات دى هى محركات فقط لتأدية الغرض لان فى ناس كتير فرحانة باسات وجيتا واوكتافيا لكنها بتنزل مصر بمحرك الاضعف للاداء الاقتصادى قبل اى شىء واللى جرب عربيات بمحركات زى الناس يعرف ويحس لما يضغط على دواسة البنزين ويحس بالقوة اللى تحت رجيله
على فكرة كلامى مش صعب وانا مبسطة جدا بس حضرتك حاول اقرا بتأنى وبلاش استعجال انا بتكلم بخلفية علمية وخبرة مش بقول وجهة نظرى او اراء شخصية ناتجة عن اعجاب شخصى او كرة لا بحكم المنطق والارقام والحقائق وشكرا جزيلا على سعة صدرك ودمت بخير
قديم 24-03-2010, 01:14 PM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

عندك حق فى كل الى قلتة ... بس العربية مش 1600 سىسى
العربية 1400 tsi 125 hp
يعنى الموتور قوى وهيخلى العربية ظريفة .... مش هتبقى تقيلة ابداا
وعلى فكرة الموتور دا بينزل فى انجلترا وهو اكتر موتور محبوب فيها اصلا ...
على فكرة انجلترا بلد فقيرة جدا فى الوقود والطاقة ومش اى حد بيركب عربية انا مديرى اسكتلندى يعنى انجليزى وزميلى التانى من ويلز والتالت برضة انجليزى شركة اجانب كلها وطول اليوم بنتكلم فى المواضيع دى عندهم بيفكروا قبل كا مشوار وبيركبوا عجل وباصات ومترو الانفاق واللى بيجيب عربية حتى لو غنى بيدفع رسوم ترخيص نار نار نار وكمان عندهم علشان نسبة ثانى اوكسيد الكربون اصلا اوروبا مش مقياس ابدا خصوصا السوق الانجليزى والاتجاه العام نحو السيارات المينى والصغيرة ومفيش ناس كتير عندهم اساسا جربوا يسوقوا 2500 سى سى ومعظم السيارات ديزل وانت سيد العارفين الديزل بيعتمد على العزوم العالية حتى السيارات الفاخرة تاتى بمحركات ديزل وشكرا لك على مداخلتك الفعاله
قديم 24-03-2010, 01:31 PM
الصورة الرمزية sa3dawy
sa3dawy sa3dawy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical student
هواياتي: carsFREAK

sa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud ofsa3dawy has much to be proud of

بعيد عن اى كلام كتير يا استاذ luckyman
الموضوع مش محتاج خبرة ولا تجربة ولا حاجة
الى بيحكم على سرعة العربية .. قوة الموتور (قدرة حصانية +عزم ) + سرعة وعدد نقلات الفتيس +طبعا وزنها
الاسكودا سوبيرب نازلها بموتور 1,4 tsi .... مزود بشاحن تيربو
مطلع 125 hp
والعزم .. 200 N'M
يعنى الموتور معقول جدا جدا بل وقوى كمان
العربية بتحقق تسارع من 0-100 فى 10.5 ثانية
ودا اسرع من الجيتا والجولف والكورولا والسيفيك والانسر والاوكتفايا والباسات ومعظم العربيات ال1600 فى مصر

انتا معترض على اية بقا ؟؟ .... لو بتعترض على المنظومة الكاملة من الاول .. وعايز عربيات 2000 و 2500 سىسى و4000 وكدا يبقى عندك حق
الجمارك حرمانا من العربيات دى طبعا
لكن مينفعش نعترض على العربية دى خصوصا مقارنة بباقى السوق المصرى لانها من اقواهم اصلا

قديم 24-03-2010, 02:00 PM
الصورة الرمزية luckyman

بعيد عن اى كلام كتير يا استاذ luckyman
الموضوع مش محتاج خبرة ولا تجربة ولا حاجة
الى بيحكم على سرعة العربية .. قوة الموتور (قدرة حصانية +عزم ) + سرعة وعدد نقلات الفتيس +طبعا وزنها
الاسكودا سوبيرب نازلها بموتور 1,4 tsi .... مزود بشاحن تيربو
مطلع 125 hp
والعزم .. 200 N'M
يعنى الموتور معقول جدا جدا بل وقوى كمان
العربية بتحقق تسارع من 0-100 فى 10.5 ثانية
ودا اسرع من الجيتا والجولف والكورولا والسيفيك والانسر والاوكتفايا والباسات ومعظم العربيات ال1600 فى مصر

انتا معترض على اية بقا ؟؟ .... لو بتعترض على المنظومة الكاملة من الاول .. وعايز عربيات 2000 و 2500 سىسى و4000 وكدا يبقى عندك حق
الجمارك حرمانا من العربيات دى طبعا
لكن مينفعش نعترض على العربية دى خصوصا مقارنة بباقى السوق المصرى لانها من اقواهم اصلا
انا مش معترض انا مندهش من الناس اللى مش فاهمة من كلامى حاجة مش لازم نكون مفعول بة من التوكيل او الخياارات المفروضة علينا تبيان الحقيقة هو الهدف من المنتدى وانا مش بهاجم العربية وبكل الاحوال المحركات الصغيرة اى ذات السعة الصغيرة منية الاجهاد المعرضة له كبيرة خصوصا لو مزود بشاحن تربينى فهى تعمل على اجهاد السيارة برغم انها وسيله لتحسين الاداء ولكنى لا اعترض انا بتكلم على مضمون يعنى يا سيدى توزيع الحمل بيكون اكبر والمحركات المزودة بشاحن تربينى البنزين منها بيكون العمر الافتراضى اقل من المحركات بدون شحن جبرى وشكرا ومتفهمش انى معترض لكن بحاول المس نقط ممكن تغير فى ثقافة السيارات يمكن انت تعرف لكن فى ناس كتير متعرفش وشكرا لك على سعة صدرك
ملاحظة هناك ناس للاسف مش بيفرق بين كونة مالك عربية او وكيل اعلانات ودة من واضح من الناس وكلامها عن الكيا سيراتو الناس مش فرحانة بالعربية لكن عاملين اعلانات ودعايات تدفعهم مشاعرهم الشخصية على سيارة متوسطة الاداء وبتصميم جميل حصل لبس كبير لدرجة انا متأكد ان نصير نفسة ولا عمرة يحلم بالاساطير اللى حصلت مع السيراتو انا مش بقلل من السيراتو لكن كل شىء يكون نصابة وحجمة الطبيعى وشكرا لك