العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 22-03-2010, 08:11 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام/ازاى ترجع عربيتك اول ما تكتشف انى اتسرقة على طول و تعرف مكانها لو حتى فى اخر مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

طيب وايه سبب منعه فى مصر فقط دونا عن كل دول العالم؟؟
على فكرة هو مش ممنوع بس فى مصر ولكن فى كوريا الشمالية أيضا، ولك أن تستنتج السبب، على العموم هو ممنوع لدواعى أمنية، الخوف ان يستعمل فى عمليات تفجير عن بعد، مع أن التشويش عليه سهل جدا بس تقول ايه.
على فكرة مصر كانت رافضة دخول الموبايل فى بداية تشغيلة لنفس الأسباب ولكن لم تستطع ذلك أمام الضغط من المستثمرين.

قديم 22-03-2010, 08:53 AM

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام/ازاى ترجع عربيتك اول ما تكتشف انى اتسرقة على طول و تعرف مكانها لو حتى فى اخر مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله انا مجربتش حكاية الاتصال دى انا كل مايعنينى انى اعرف اوصل لارضى لانها فى وسط الصحراء واتاابع الغفير وانا فى البيت او العمال اللى بيشتغلو فيها من غير م اكلف ناس مشوار لهناك واعتقد ان ده هو التتبع وان كنت فاهم ان وظيفة الجى بى اس هو التقاط صور ثلاثية الابعاد عن طريق الاتصال ب3 اقمار صناعية و ده طبعا تعريف مبسط
أستاذ خالد، معهلش أنا مش فاهم تقصد ايه بمتابعة الغفير وانت فى البيت؟ ازاى؟ وكذلك صور ثلاثية الأبعاد؟

قديم 22-03-2010, 02:44 PM
12345smsm 12345smsm غير متواجد حالياً

12345smsm is a jewel in the rough12345smsm is a jewel in the rough12345smsm is a jewel in the rough12345smsm is a jewel in the rough

والله فكره حلوه وجديده مصر ولاده للافكار وممكن حد من اي شركه يشوف الفكره ويطبقها وتكون زي سستم في العربيه
اشكرك وتسلم علي الفكره2
قديم 23-03-2010, 06:42 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

أستاذ خالد، معهلش أنا مش فاهم تقصد ايه بمتابعة الغفير وانت فى البيت؟ ازاى؟ وكذلك صور ثلاثية الأبعاد؟
يعنى الارض تبعد عن القاهرة 400 كيلو منهم تقريبا 280 كيلو اسفلت والباقى بمشى وسط الصحراء وكنت بتوه وكانو العرب بيدونى ويجيبونى لحد واحد صحبى قال ده فيه جهاز جى بى اس تدخل وتخرج زى م انت عايز وممكن تشغله بخاصية بتدخل على الجهاز وتظبط الاحداثيات بتاعة قطعة الارض يجيبهالك ويجيبلك ايه اللى بيحصل بدل المشوار كل شوية وبقيت اخد منه الجهاز كل م اجى رايح ولكن خاصية التتبع عندنا فعلا شغالة فى الاسعاف والسكة الحديد وللافراد بس محتاجة تراخيص وده رابط الموضوع
http://www.masrawy.com/News/Technolo...ril/4/GPS.aspx
وده شرح لكيفية عمل النظام
http://www.ismailiamall.com/im/index.php?news=1865
ودى صور لموديلات من الجهاز اللى بنستخدمه بس للاسف مش لاقى صورته وهو ششبه هاز اللا سلكى اللى بيكون مع سائقى القطارات وكمسارية السكة الحديد
http://www.egyptfishing.com/Magellan_GPS_1_AR.asp
قديم 23-03-2010, 08:49 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

يعنى الارض تبعد عن القاهرة 400 كيلو منهم تقريبا 280 كيلو اسفلت والباقى بمشى وسط الصحراء وكنت بتوه وكانو العرب بيدونى ويجيبونى لحد واحد صحبى قال ده فيه جهاز جى بى اس تدخل وتخرج زى م انت عايز وممكن تشغله بخاصية بتدخل على الجهاز وتظبط الاحداثيات بتاعة قطعة الارض يجيبهالك ويجيبلك ايه اللى بيحصل بدل المشوار كل شوية وبقيت اخد منه الجهاز كل م اجى رايح ولكن خاصية التتبع عندنا فعلا شغالة فى الاسعاف والسكة الحديد وللافراد بس محتاجة تراخيص وده رابط الموضوع
http://www.masrawy.com/News/Technolo...ril/4/GPS.aspx
وده شرح لكيفية عمل النظام
http://www.ismailiamall.com/im/index.php?news=1865
ودى صور لموديلات من الجهاز اللى بنستخدمه بس للاسف مش لاقى صورته وهو ششبه هاز اللا سلكى اللى بيكون مع سائقى القطارات وكمسارية السكة الحديد
http://www.egyptfishing.com/Magellan_GPS_1_AR.asp

شكرا يا أستاذ خالد على التوضيح لأنى فهمت شئ آخر من موضوع متابعة الغفير وبالفعل كما توقعت حضرتك بستخدم هاندى جى بى اس وبالطبع ده ليس به خاصية التتبع، اللى هى غير مصرح بها غير للجهات السيادية وعلى فكرة ده مجال شغلى ولم يصرحوا لأى حد باسخدام خاصية التتبع، يعنى كلام وبس، أما وجود تلك الخاصية فى القطارات فده سببه أن الجيش هو الذى يدير ذلك النظام.